Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_GR_00119 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2021 - Kennisnemen

gemeenteraad
di 28/06/2022 - 20:30 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Nele Kelchtermans, schepen; Frank Dewael, schepen; Derya Erdogan, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Joske Dexters, gemeenteraadslid; Lut Creemers, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Joost Venken, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Dirk Thoelen, gemeenteraadslid; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Philip De Hollogne, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter
2022_GR_00119 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2021 - Kennisnemen 2022_GR_00119 - Organisatiebeheersing - Jaarrapport organisatiebeheersing 2021 - Kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Jaarlijkse rapportering aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de organisatiebeheersing.

Argumentatie

Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

Het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn worden jaarlijks in kennis gesteld (rapportering) over de organisatiebeheersing.

Juridische grond

Art. 219. decreet lokaal bestuur: Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Financiële informatie

Het jaarrapport op zich heeft geen financiële impact.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2021.