De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25 januari 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de gemeenteraad van 25 januari 2022. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25 januari 2022 goed.
Het ontslag als gemeenteraadslid, en bijgevolg als lid van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium, van dhr. Peter Liefsoens.
Gezien dhr. Liefsoens de hoedanigheid van werkend lid van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium verliest, na zijn ontslag als gemeenteraadslid, maakt zijn opvolger deel uit van die vergadering.
Art. 4, 5 en 8 van de statuten van vzw GLH Patrimonium.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan belanghebbenden.
De gemeenteraad neemt kennis van het lidmaatschap van ambtswege van dhr. Dirk Thoelen, van de algemene vergadering van vzw GLH Patrimonium.
Het ontslag als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, van dhr. Peter Liefsoens.
Gezien dhr. Liefsoens ontslag neemt als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, komt het toe aan de fractie CD&V om een vervanger voor te stellen.
De statuten van Cultuurcentrum Hasselt.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan belanghebbenden.
De gemeenteraad keurt, na geheime stemming, de vervanging van dhr. Peter Liefsoens door dhr. Dirk Thoelen als afgevaardigde in de algemene vergadering van Cultuurcentrum Hasselt, goed.
Deze aanstelling blijft geldig tot andersluidend gemeenteraadsbesluit.
Het ontslag van de heer Joost Venken als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en schepen en de herverdeling van de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Gezien dhr. Joost Venken van ambtswege en zoals statutair bepaald voorzitter was van de raad van bestuur en algemene vergadering van cultuurcentrum Hasselt, wordt hij als dusdanig vervangen door mevr. Nele Kelchtermans.
Artikels 6 en 18 van de statuten van Cultuurcentrum Hasselt.
De schepen van Cultuur is van ambtswege voorzitter van de raad van bestuur en de algemene vergadering van cultuurcentrum Hasselt.
De gemeenteraad neemt kennis van het voorzitterschap, zoals statutair bepaald, van mevrouw Nele Kelchtermans, als schepen van Cultuur, voor de vergaderingen van de raad van bestuur en algemene vergadering van cultuurcentrum Hasselt.
In de stationsbuurt wordt de materiële openbare orde al te vaak verstoord door personen die onder invloed zijn van alcohol.
Deze verstoringen van de materiële openbare orde en overlast doen zich voor op het openbaar domein.
De gemeenteraad wenst maatregelen te nemen om deze verstoringen van de openbare orde en de overlast tegen te gaan.
In de stationsbuurt doen zich op het openbaar domein al te vaak verstoringen van de materiële openbare orde en overlast voor door personen die onder invloed zijn van alcohol. De politie kreeg hiervan talloze meldingen van derden die daardoor hinder ondervinden en dient hiervoor talloze interventies te doen.
De verstoringen van de materiële openbare orde en de overlast doen zich vooral voor in volgende straten:
Er wordt verwezen naar het advies van de politie dd. 5 november 2021, waaruit blijkt dat in bovenvermelde straten in de periode 1 januari 2021 tot en met 5 november 2021 maar liefst 552 PV's werden opgemaakt ten gevolge van overlast en verstoringen van de materiële openbare orde op het openbaar domein. Vaak worden deze overlast en verstoringen gepleegd onder invloed van alcohol en dit ondanks de reeds geldende politieverordening waarin een verbod op het gebruik van geopende recipiënten met alcoholhoudende dranken werd opgenomen.
Uit advies blijkt duidelijk dat er zich in de betreffende straten een probleem voordoet inzake verstoringen van de materiële openbare orde en overlast veroorzaakt door personen die onder invloed zijn van alcohol.
Wanneer alcohol genuttigd wordt in horecazaken en de bijhorende terrassen zijn de uitbaters ervoor verantwoordelijk dat zij hun klanten geen dergelijke hoeveelheden alcohol schenken dat de klanten dronken worden en daardoor de materiële openbare orde verstoren en overlast veroorzaken op het openbaar domein.
Tegen uitbaters van horecazaken die te lichtzinnig omspringen met het schenken van alcohol kan de burgemeester optreden in het kader van zijn politiebevoegdheden zoals deze hem worden toegekend in de Nieuwe Gemeentewet.
Wanneer personen alcohol nuttigen op het openbaar domein is er evenwel geen uitbater of een andere persoon die erop toeziet dat deze personen geen te grote hoeveelheden alcohol nuttigen en daardoor de materiële openbare orde verstoren of openbare overlast veroorzaken.
De politie kan tevens niet voortdurend overal op het openbaar domein aanwezig zijn teneinde te voorkomen dat er personen te grote hoeveelheden alcohol nuttigen op het openbaar domein.
Het gebruiken van alcohol op het openbaar domein houdt dan ook een groter risico in voor verstoringen van de materiële openbare orde en voor overlast veroorzaakt door personen die onder invloed zijn van alcohol dan het nuttigen van alcohol in een horecazaak.
De gemeenteraad is bevoegd om politieverordeningen goed te keuren die tot doel hebben om verstoringen van de materiële openbare orde en openbare overlast tegen te gaan.
Een verbod op het gebruik van alcoholhoudende dranken op het openbaar domein in de betreffende straten waar zich de grootste problemen voordoen is noodzakelijk teneinde de materiële openbare orde te kunnen waarborgen en openbare overlast tegen te gaan.
De politieverordening zal in werking treden op 1 maart 2022 en gelden tot en met 31 december 2022.
artikelen 119 en 135 §2 nieuwe Gemeentewet.
De gemeenteraad keurt de nieuwe politieverordening voor het verbod op bezit van geopende recipiënten met alcoholhoudende dranken op het openbaar domein goed.
- Bedrag incl. BTW: 40.000,00 euro
- MJP nummer: MJP001112
- Algemene rekening: 70202000
- Basis- of beleidsbudget: Basisbudget
- PA nummer (Orba): PA5675
- Omschrijving van het MJP-nummer: BA – Retributie op digitale parkeervergunningen
- Totale budgetbedrag van het MJP-nummer: 40.000,00 euro
- Restbudget op MJP-nummer en wat hier de bedoeling mee is nl: niet van toepassing, ontvangst
Om gemeentelijke parkeerkaarten te kunnen uitreiken aan specifieke doelgroepen dient er door de gemeenteraad een reglement aangenomen te worden.
Om een retributie te kunnen heffen op de uitreiking van gemeentelijke parkeerkaarten dient er een reglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
Sinds het 'retributiereglement voor het invoeren van gemeentelijke parkeerkaarten', vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2013 en in werking getreden in het voorjaar van 2014, heeft de stad Hasselt op basis van art. 27 quater van de Wegcode beslist om het gebruik van de gemeentelijke parkeerkaart te vervangen door een elektronisch toezichtsysteem op basis van het kenteken van het voertuig. In dat geval wordt de bijzondere parkeerregeling inzake beperkte parkeertijd, betalend parkeren of voorbehouden parkeerplaatsen gecontroleerd op basis van de kentekenplaat van het voertuig en hoeft er geen kaart op de voorruit te worden aangebracht.
Een sturend parkeerbeleid is noodzakelijk om de stedelijke mobiliteit in goede banen te leiden. De parkeervisie die aan de basis ligt van dit reglement kan als volgt samengevat worden:
1. Parkeren in de straat behoort in de eerste plaats toe aan de bewoners en hun persoonlijk bezoek.
Bewoners moeten vlot een vrije parkeerplaats kunnen vinden in hun straat of in omliggende straten, en ze moeten hier gratis en onbeperkt in tijd kunnen parkeren met hun digitale parkeervergunning. Ook persoonlijke bezoekers van bewoners moeten er voordelig kunnen parkeren. Anderen kunnen uiteraard ook steeds parkeren op straat mits het in acht nemen van de parkeerregels.
2. Voor stadsbezoekers (werknemers, pendelaars, shoppers, ...) zijn de ondergrondse parkeergarages en de randparkings de beste optie.
Stadsbezoekers hebben een waaier aan keuzemogelijkheden om te parkeren. Bezoekers die gratis wensen te parkeren en bereid zijn om de laatste honderden meters tot het stadscentrum te voet, met de fiets of bus af te leggen kunnen terecht op één van de gratis parkeerterreinen aan de rand.
Bezoekers die daarentegen zo dicht mogelijk bij het stadscentrum of hun bestemming wensen te parkeren hechten belang aan een hoog parkeercomfort wat z'n prijskaartje heeft. Zij kunnen terecht in de ondergrondse parkeergarages. Ondergronds parkeren is aanzienlijk goedkoper dan parkeren in de straat.
Het verbeteren van het parkeeraanbod en stedelijke mobiliteit brengt voor de gemeente aanzienlijke lasten en kosten met zich mee. De inkomsten uit het parkeerbeleid kunnen hiervoor aangewend worden.
Art. 173 van de Grondwet;
Het K.B. van 15 maart 1968 betreffende categorieën van voertuigen;
Het K.B. van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en de opeenvolgende wijzigingen;
Het K.B. van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen;
Het M.B. van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de gemeentelijke digitale parkeervergunningen goed.
- Bedrag incl. BTW: 2.300.000,00 euro
- MJP nummer: MJP001111
- Algemene rekening: 70201000
- Basis- of beleidsbudget: Basisbudget
- PA nummer (Orba): PA5675
- Omschrijving MJP-nummer: BA - Parkeerretributie (parkeerbiljetten, sms-parkeren, parkeerautomaten)
- Totale budgetbedrag van het MJP-nummer: 2.300.000,00 euro
- Het restbudget op MJP-nummer en wat hier de bedoeling mee is nl: niet van toepassing, ontvangst
Om een retributie te kunnen heffen op het betalend parkeren, op het parkeren in een blauwe zone en op het parkeren op parkeerplaatsen voorbehouden aan de houders van een digitale parkeervergunning dient er een reglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
Op 19 april 2021 is parkeerbeleid fase 1 doorgevoerd. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en zijn er enkele kansen geïdentificeerd om het parkeercomfort van een aantal doelgroepen verder te verhogen.
Het parkeerbeleid heeft tot doel om sturend te zijn door de stadsbezoeker (shopper, werknemer, pendelaar, ...) aan de hand van tarieven en betaaltijden te verleiden om maximaal off-street te laten parkeren op de meest aangewezen parking. Hierdoor wordt er op straat in de woonwijken ruimte gecreëerd / behouden wat het parkeercomfort van bewoners en hun persoonlijk bezoek ten goede komt.
Een sturend parkeerbeleid is noodzakelijk om de stedelijke mobiliteit in goede banen te leiden. De parkeervisie die aan de basis ligt van dit reglement kan als volgt samengevat worden:
1. Parkeren in de straat behoort in de eerste plaats toe aan de bewoners en hun persoonlijk bezoek.
Bewoners moeten vlot een vrije parkeerplaats kunnen vinden in hun straat of in omliggende straten, en ze moeten hier gratis en onbeperkt in tijd kunnen parkeren met hun digitale parkeervergunning. Ook persoonlijke bezoekers van bewoners moeten er voordelig kunnen parkeren. Anderen kunnen uiteraard ook steeds parkeren op straat mits het in acht nemen van de parkeerregels.
2. Voor stadsbezoekers (werknemers, pendelaars, shoppers, ...) zijn de ondergrondse parkeergarages en de randparkings de beste optie.
Stadsbezoekers hebben een waaier aan keuzemogelijkheden om te parkeren. Bezoekers die gratis wensen te parkeren en bereid zijn om de laatste honderden meters tot het stadscentrum te voet, met de fiets of bus af te leggen kunnen terecht op één van de gratis parkeerterreinen aan de rand.
Bezoekers die daarentegen zo dicht mogelijk bij het stadscentrum of hun bestemming wensen te parkeren hechten belang aan een hoog parkeercomfort wat z'n prijskaartje heeft. Zij kunnen terecht in de ondergrondse parkeergarages. Ondergronds parkeren is aanzienlijk goedkoper dan parkeren in de straat.
Het verbeteren van het parkeeraanbod en stedelijke mobiliteit brengt voor de gemeente aanzienlijke lasten en kosten met zich mee. De inkomsten uit het parkeerbeleid kunnen hiervoor aangewend worden.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het betalend parkeren, het parkeren in de blauwe zone en het parkeren op plaatsen voorbehouden voor houders van een digitale parkeervergunning goed.
Uitgave in het kader van de EFRO-subsidie: €200.000
Volgnummer: Oud MJP005390
Algemene rekening: 22400000
ORBA: PA5975 - Mobipunt Kiewit station (Geschatte totale projectkost: €612.000,00)
Uitgave in het kader van de MOW-subsidie: €672.551
MJP voor investeringsbudgetten zullen pas aangemaakt worden bij de effectieve toewijzing van de werken via anders budgetteren.
ORBA: PA5975 - Mobipunt Kiewit station (Geschatte totale projectkost: €612.000,00)
In het kader van het decreet "basisbereikbaarheid" zet de stad Hasselt volop in op randparkings met bijhorende mobipunten om de bezoekers van de stad de mogelijkheid te bieden zich daar te parkeren en op een duurzame manier de stad te bezoeken.
Station Kiewit wordt binnen de vervoerregio Limburg gecatalogeerd als regionaal knooppunt.
Binnen het EFRO-programma Vlaanderen 2014-2020 werd in Prioriteit 3 - 'Bevorderen van een overgang naar een koolstofarme economie' een oproep gelanceerd voor de realisatie van mobipunten. Een mobipunt is een herkenbare plek met een divers aanbod aan vervoersmogelijkheden om de combimobiliteit te faciliteren. Elk knooppunt van vervoersmogelijkheden, nabij voldoende vervoerspotentieel, komt in aanmerking als mobipunt.
Vanuit het provinciebestuur is vervolgens het initiatief genomen een projectaanvraag te realiseren, samen met 4 gemeentebesturen uit gemeenten gelegen langs de N74 : Pelt, Peer, Houthalen-Helchteren en Hasselt.
Eind 2020 werd het voorstel voor de ontwikkeling van enkele mobipunten gelegen langs de N74 goedgekeurd door EFRO. Voor de stad Hasselt betekent dit dat er een goed uitgerust mobipunt ingericht zal worden aan het station in Kiewit.
In februari 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen EFRO, de provincie en de copromotoren (Hasselt, Peer, Pelt en Houthalen-Helchteren) goed.
In maart 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad het opstellen van startnota, projectnota en ontwerp voor aanleg van mobipunten en opvolging van uitvoering van de werken goed.
Voor de realisatie van de parking worden de gronden van Fluvius aan het station van Kiewit verworven via recht van opstal.
Om de aanbestedingsprocedure te kunnen starten voor de realisatie van het Hoppinpunt station Kiewit met langparkeerparking dient de unieke verantwoordingsnota te worden goedgekeurd (zie bijlage).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraad keurt de unieke verantwoordingsnota voor de inrichting van een mobipunt en langparkeerparking aan het station van Kiewit goed.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Totale raming: € 1.801.508,62 excl. btw of € 2.179.825,43 incl. 21% btw
Investering:
Raming: € 875.888,75 excl. btw of € 1.059.825,39 incl. 21% btw
Investeringsbudget
Oud MJP-nummer: MJP004500
- BE - ICT - Implementatie nieuw parkeerreglement - nieuwe parkeerautomaten of alternatief met een slimme oplossing voor persoonlijk bezoek, aankoop, exploitatie en onderhoud ('anders budgetteren' 2022)
ARK: 24100000 Informaticamaterieel - gemeenschapsgoederen
Actieplan: AP000021 P & R 2020 - 2025
Beleidsbudget
Bij overheidsopdrachten:
- Borg: ja
- Prijsherziening: nee
M.b.t. exploitatie en onderhoud voor max. 7 jaar (contract 1 en 2):
Raming per jaar: € 132.231,41 excl. btw of € 160.000,01 incl. 21% btw
Totale raming: € 925.619,87 excl. btw of € 1.120.000,04 incl. 21% btw
Exploitatiebudget
MJP-nummer: MJP004474 - BE - ICT - Implementatie nieuw parkeerreglement - nieuwe parkeerautomaten of alternatief met een slimme oplossing voor persoonlijk bezoek, aankoop, exploitatie en onderhoud
ARK: 61301000 Onderhoud en herstel hard- en software
Actieplan: AP000021 P & R 2020 - 2025
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 100.000,00 (2022)
Saldo: € N.V.T. - besteksvaststelling
Borg: nee
Prijsherziening: ja
Algemeen
PA nummer (Orba): PA5146 - Parkeerbeleid off-street: Betaalparkings met abonnementsformules d.m.v. slimme slagbomen Projectbedrag volgens ORBA-project: € 2.320.000,00
Het project heeft tot doel om een aantal bovengrondse publieke parkings in het stadscentrum te verfraaien met infrastructurele verbeteringen, het parkeercomfort te verhogen door het plaatsen van slimme parkeersystemen en het aanstellen van een 24/7 parkingoperator.
De parking Cultuurcentrum is een erg belangrijke en populaire parking vlakbij de Katarinawijk. De parking trekt door het gratis tarief en goede ligging vele stadsbezoekers aan, wat op vele momenten ten koste gaat van het parkeercomfort van de nabijgelegen doelgroepen zoals o.a. het Cultuurcentrum, Theatercafé en de Hoge Vijf.
De parkings Astrid en Dusartplein zijn al uitgerust met parkeerautomaten maar deze hebben onvoldoende sturend vermogen m.b.t. voordeeltarieven en het fysiek voorbehouden van parkeerplaatsen voor de doelgroepen. Het opwaarderen van deze parkings met infrastructurele verfraaiingen en slimme parkeersystemen moet meer gedifferentieerde parkeerformules voor en een hoog parkeercomfort van de doelgroepen mogelijk maken.
Parking Alverberg heeft het potentieel om in de toekomst tijdens weekdagen te functioneren als performante P+R en in het weekend als evenementenparking gericht op de evenementen in de sporthal. Op dit moment zijn er geen parkeersystemen aanwezig en worden de mogelijkheden van de parking sterk onderbenut. Bovendien leiden de grotere evenementen in het weekend vaak tot parkeeroverlast in de buurt. De investering in parkeersystemen in combinatie met een parkingoperator moet het inschakelen van deze parking als performante P+R én eventmanagement mogelijk maken.
In het kader van de opdracht “Aankoopcentrale Stad Hasselt - Leveren, plaatsen en indienststellen van slimme parkeersystemen, het inrichten van toegangspunten en bijbehorende dienstverlening” is een bestek opgemaakt door Ruimte / Mobiliteit.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De opdracht omvat een vast gedeelte en een voorwaardelijk gedeelte. Parkings Cultuurcentrum, Astrid en Dusartplein behoren tot het 'vaste gedeelte' van de opdracht, terwijl parking Alverberg behoort tot het voorwaardelijk gedeelte van de opdracht (waardoor Stad Hasselt voor laatstgenoemde parking nog de vrijheid heeft om later te beslissen om al dan niet over te gaan tot een bestelling).
De opdracht omvat het uitvoeren van werken, leveringen en diensten, en bestaat concreet uit volgende onderdelen:
Het full-omnium service en onderhoudscontract voor elke parking heeft in principe een looptijd van 5 jaar weliswaar met de mogelijkheid voor de opdrachtgever om 2x te verlengen met telkens 1 jaar hetgeen een totale maximale termijn van 7 jaar betekent. Deze maximale contractduur is afgestemd op de verwachte levensduur van de beoogde systemen.
De slimme betaalsystemen en het e-portaal moeten het mogelijk maken om de beoogde doelgroepen te laten genieten van een voordeeltarief resp. het gratis tarief (in verhouding tot het standaard uurtarief), de toegangscontrole met slagbomen maakt een identificatie van de gebruiker verplicht en moet de abonnees een garantie op een parkeerplaats bieden, het infrastructureel herinrichten van de toegangen en het installeren van nummerplaatherkenningscamera's moeten zorgen voor een comfortabele ervaring en vlotte verkeersafwikkeling.
Daar het ontwerp, bouwen en instandhouden van het project tot de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer zal behoren voor de levensduur van de systemen, komt dit neer op een DBM-overeenkomst (design, build and maintain). Het toepassen van een variabele vergoeding en het opleggen van minimale serviceniveaus moeten ertoe leiden dat de beoogde serviceniveaus en kwaliteit waargemaakt wordt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-5098 en de raming voor de opdracht met als voorwerp “Aankoopcentrale stad Hasselt - Leveren, plaatsen en indienststellen van slimme parkeersystemen, het inrichten van toegangspunten en bijbehorende dienstverlening”, opgemaakt door de dienst Ruimte / Mobiliteit, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave wordt geraamd op € 1.801.508,62 excl. btw of € 2.179.825,43 incl. 21% btw
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Hasselt optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: Stad Hasselt, OCMW Hasselt, Autonoom Gemeente Bedrijf Stadsontwikkeling Hasselt.
Na goedkeuring van het bestek door de gemeenteraad zal het standaard publicatieformulier worden ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Aanvraag via notariskantoor Gilissen en Janssen d.d. 29/10/2021 die gelast zijn met de doorverkoop van volgende goederen aan NV JULIMO, waarbij bijzondere voorwaarden door de Stad Hasselt zijn opgelegd:
Stad HASSELT- vierde afdeling
Een nijverheidsgebouw, gelegen Voogdijstraat 29, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 528L2 P0000, met een totale oppervlakte van tweeëntwintig are negentien centiare (22a 19ca).
KI: zesduizend vijfhonderdvierendertig euro (€ 6.534,00)
Stad HASSELT- vierde afdeling
Een perceel grond, gelegen Ekkelgarden, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 540N P0000, met een totale oppervlakte van vijf are vierenzestig centiare (5a 64ca).
KI: vier euro (€ 4,00)
DOOR
1. De Besloten vennootschap ALL TRADE SERVICE, met zetel te 3500 Hasselt, Voogdijstraat 29, BTW BE0452.279.524, rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Hasselt 0452.279.524.
2. De naamloze vennootschap BELGIUM IMMO AND TRADING COMPANY, met zetel te 3500 Hasselt, Voogdijstraat 29, BTW BE0445.545.546, rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Hasselt 0445.545.546.
EN
Stad HASSELT- vierde afdeling
Een nijverheidsgebouw, gelegen Voogdijstraat 29, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 540P P0000, met een totale oppervlakte van tien are vijfenzeventig centiare (10a 75ca).
KI: drieduizend achthonderdenacht euro (€ 3.808,00)
DOOR
3. De naamloze vennootschap TOTAL EVENT SUPPORT, met zetel te 3500 Hasselt, Voogdijstraat 29, BTW BE0418.614.881, rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Hasselt 0418.614.881.
Volgende activiteiten zullen uitgeoefend worden door de koper:
Kantoren : verlening van diverse diensten
Magazijn : opslag en verhuur feestmaterialen
Magazijn : opslag sportartikelen.
De Stad Hasselt verkocht bij akte verleden door de burgemeester Steve Stevaert op dd. 17/10/1997 een onroerend goed in het kader van de ontwikkeling van het BPA Ekkelgarden gelegen te Hasselt, Voogdijstraat afd. 4 Sie E nrs. 528/L2 en 540/N (voormalig kadastraal perceel met nr. 528/F2) aan de bvba All Trade Service en de nv Julimo.
Binnen de oorspronkelijke verkoopakte werden er een aantal voorwaarden opgelegd o.a. inzake de bestemming van de onroerende goederen en de eventuele vervreemding van deze percelen met de verplichting tot aanvraag van een schriftelijke goedkeuring voor machtiging doorverkoop.
De gemeenteraad gaf reeds op dd. 27/10/2015 een goedkeuring machtiging doorverkoop aan de nv Julimo voor de verkoop van het onroerend goed gelegen Voogdijstraat 29 te Hasselt met als kadastrale benaming 4e afdeling Sie E nrs. 528/L2 en 540/N over een oppervlakte van 27a83ca aan de nv Belgium Immo & Trading Company. Er werd in die zitting tevens goedkeuring gegeven voor de gevraagde bestemmingswijziging, zijnde: "Distributie van sportmaterialen, opslag van feestmaterialen, eventmaterialen, logistiek voor marketing van de activiteiten voor luchtvaartmaatschappij, opslag van materialen voor catering events, bijhorende administratie van alle activiteiten binnen de groep, etc..."
Voor de huidige aanvraag doorverkoop gaf de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij POM reeds dd. 7/12/2012 schriftelijke goedkeuring, hier tevens ook als bijlage toegevoegd.
Advies dienst economie dd. 11/01/2022: Het advies van de dienst economie inzake de machtiging doorverkoop is gunstig mits de administratieve diensten/kantooractiviteiten ondergeschikt blijven aan de overige activiteiten en zij fysiek niet afgesplitst worden van de rest van het bedrijfspand.
Advies dienst vergunningen dd. 11/01/2022: De panden zijn gelegen in KMO gebied, volgens BPA Ekkelgarden en het gewestplan. We hebben geen bezwaar tegen de doorverkoop, op voorwaarde dat de hoofdfunctie opslag, productie, distributie, … blijft. Kantoren kunnen enkel i.f.v. de hoofdactiviteit en kunnen niet opgesplitst worden of afzonderlijk functioneren van de hoofdactiviteit. De kantoren dienen ondergeschikt te blijven.
Conclusie
De stad geeft haar schriftelijk akkoord betreffende de geplande verkoop, gezien alle voorwaarden op correcte manier worden overgenomen en toegepast. De voorwaarden zoals geformuleerd door diensten economie en vergunningen moeten nageleefd worden.
Aan het notariaat wordt gevraagd ons een kopie te bezorgen van de betreffende akte.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de aanvraag voor een machtiging doorverkoop door de bv ALL TRADE SERVICE en de nv BELGIUM IMMO AND TRADING COMPANY aan nv JULIMO voor:
Een nijverheidsgebouw, gelegen Voogdijstraat 29, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 528L2 P0000 en een perceel grond, gelegen Ekkelgarden, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 540N P0000
En nv TOTAL EVENT SUPPORT aan nv JULIMO voor:
Een nijverheidsgebouw, gelegen Voogdijstraat 29, gekend volgens titel en recente kadastrale gegevens onder sectie E, nummer(s) 540P P0000,
met inbegrip en in extenso opname van alle bijzondere voorwaarden opgelegd door de Stad Hasselt, zowel in de originele akte als in de latere gemeenteraadsbesluiten, goed.
Verkoop onroerend goed (=opbrengst)
Minimale opbrengst = €160.000,00
Te boeken op MJP003507 (BA) - AC000703 - ARK 26000000 Onbebouwde terreinen - overige MVA
Prijs conform schatting dd. 31 januari 2022 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 405).
In de zitting van 29 september 2015 keurde de gemeenteraad goed om over te gaan tot de realisatie van de goedgekeurde verkaveling van 20 januari 2015 d.m.v. een ruil met opleg tussen de Stad Hasselt, eigenaar van het voorliggend perceel gelegen te Hasselt, Paalsteenstraat, 7e Afdeling Sie G nr. 25/02/C, en de eigenaars van het perceel gelegen te Hasselt, Paalsteenstraat, 7e Afdeling Sie G nr. 25/K3. Dit door de verwerving van de loten 1a (met een oppervlakte van 2a48ca) en 2a (met een oppervlakte van 2a78ca) door de tegenpartij, mits betaling van een opleg, en het behoud van lot 3a (met een oppervlakte van 6a45ca) door de Stad Hasselt en de verwerving van lot 3b (met een oppervlakte van 96ca) na ruil met de eigenaars van perceel nr.25/K3 (zoals aangeduid op het opmetingsplan opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd.30 juni 2011) (2015_GR_00157). Dit maakt dat de stad Hasselt vandaag eigenaar is van de percelen ten kadaster gekend Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 700/E en 700/F, gelegen langs de Paalsteenstraat.
Op 21 januari 2015 keurde de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een verkavelingsvergunning goed voor loten 1, 2 en 3 langs de Paalsteenstraat/Slangbeekweg, voor de toenmalige kadastrale percelen Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 25/C2 en 25/K3 (has1808), met bijhorende voorschriften - waarvan lot 3 eigendom stad Hasselt is.
In de zitting van 28 februari 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de wijziging van de verkavelingsvoorschriften voor loten 1 en 2 met betrekking tot het schakelvolume en de bouwdiepte goed (has1808_wijz1). Aldus bleven de voorschriften voor lot 3 van verkaveling has1808 dd. 21 januari 2015 onverminderd van toepassing.
In de zitting van 3 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen het bijstellen van lot 3 van verkaveling 1808, namelijk het opsplitsen van lot 3 in lot 3a en lot 3b om lot 3b te voegen bij het openbaar domein gelegen te Paalsteenstraat zn en met als kadastrale omschrijving afdeling 7 sectie G nrs. 700E en 700F, goed (OMV_2021045491).
Dit maakt dat vandaag het afpalingsplan dd. 20/09/2021 opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren (precad-referentienummer 71327-10317) van toepassing is.
Heden is lot 3a aldus een bebouwbaar perceel waarvoor de voorschriften van verkaveling has1808 dd. 21 januari 2015 gelden.
Dienst grondbeleid stelt dan ook voor dit perceel te vermarkten, gezien dit ook het uiteindelijk doel was van de destijds uitgevoerde grondruil.
In de zitting van 14 oktober 2021 (2021_CBS_03157) keurde het college van burgemeester en schepenen dan ook de opstart openbare verkoop van het onroerend goed, lot 3a (OMV_2021045491, perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 700/E-deel en 700/F-deel), goed. Via dit besluit kon een onafhankelijk landmeter-expert worden aangesteld voor opmaak van een schattingsverslag ter bepaling van de instelprijs.
Vervolgens kan geconcludeerd worden dat de instelprijs €160.000,00 bedraagt, zoals bepaald volgens schatting dd. 31 januari 2022 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 405).
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 14 oktober 2021 (2021_CBS_03157) de aanstelling van notariskantoor Michaël Van der Linden (Toekomststraat 56, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de openbare verkoop van het onroerend goed, lot 3a (OMV_2021045491, perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 700/E-deel en 700/F-deel), goed. Het betreft lot 3a zoals aangeduid op afpalingsplan dd. 20/09/2021 opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren (precad-referentienummer 71327-10317).
Heden is lot 3a aldus een bebouwbaar perceel waarvoor de voorschriften van verkaveling has1808 dd. 21 januari 2015 gelden.
Bij de openbare verkoop is er recht van hoger bod mogelijk.
In de zitting van 14 oktober 2021 (2021_CBS_03157) keurde het college van burgemeester en schepenen reeds goed dat COVAST cvba de openbare verkoop organiseert met als doel de meest biedende kandidaat-koper op te leveren. De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_03242).
De minimale instelprijs bedraagt €160.000,00, zoals bepaald volgens schatting dd. 31 januari 2022 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 405).
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 14 oktober 2021 (2021_CBS_03157) de aanstelling van notariskantoor Michaël Van der Linden (Toekomststraat 56, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om:
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Sinds het inschrijvingsdecreet van 25 november 2011 zijn schoolbesturen verplicht de maximumcapaciteit van hun scholen te bepalen. Scholen die behoren tot een LOP-werkingsgebied zijn er ook aan gehouden afspraken te maken over de inschrijvings- en voorrangsperiodes in het LOP. De stedelijke basisscholen hanteren de afspraken die gemaakt worden in het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt. Hier worden eveneens afspraken gemaakt rond de dubbele contingentering voor indicator- en niet-indicatorleerlingen.
Elk schoolbestuur moet de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats bepalen. De capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats worden maximaal vastgelegd voor zover de veiligheid van de kinderen niet in het gedrang komt. Het schoolbestuur kan ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen inschrijven conform het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 art.37 novies §5.
Scholen die gelegen zijn in een werkingsgebied van een Lokaal Overleg Platform (LOP) moeten voorrangsperiodes voorzien van minimaal twee weken per voorrangsgroep, waarbinnen ouders leerlingen kunnen inschrijven. Scholen in een LOP-gebied kunnen voor de voorrangsgroep ‘kinderen van personeel’ een kortere voorrangsperiode voorzien. Scholen in een LOP-gebied kunnen ten vroegste de inschrijvingen starten op de eerste schooldag van maart van het voorafgaande schooljaar. Scholen in een LOP-gebied zijn verplicht in te schrijven volgens de regels van de dubbele contingentering.
Globaal genomen is de capaciteit van het Hasselts stedelijk onderwijs ruim genoeg, maar sommige leerjaren staan lokaal wel onder druk. Hier wordt dan doorverwezen naar andere scholen in de buurt. De globale capaciteit van het basisonderwijs in Hasselt is voldoende ruim om voor alle leerlingen een plaatsje te voorzien.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 3, 15, 18, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 37, hoofdstuk IV afdeling 3 Recht op inschrijving, de artikelen 37bis - 37 duodevicies en afdeling 4 Aanmeldingsprocedures, de artikelen 37 undevicies – artikel 37 vicies septies.
De omzendbrief BaO/2012/01 Inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs.
Om een idee te geven van de capaciteit van de stedelijke basisscholen voor het schooljaar 2022-2023, vermelden we hierbij het huidige aantal ingeschreven leerlingen op datum van 17 januari 2022, de vastgestelde maximumcapaciteit per geboortejaar (voor de kleuterschool) of leerjaar (voor de lagere school) en het aantal vrije plaatsen.
- Stedelijke basisschool Kermt, Diestersteenweg 165, 3510 Hasselt
huidig aantal | maximum aantal | vrije plaatsen | |
geboortejaar 2020 |
| 24 | 24 |
geboortejaar 2019 | 19 | 24 | 5 |
geboortejaar 2018 | 18 | 24 | 6 |
geboortejaar 2017 | 17 | 24 | 7 |
1ste leerjaar | 15 | 24 | 9 |
2de leerjaar | 21 | 24 | 3 |
3de leerjaar | 24 | 24 | 0 |
4de leerjaar | 22 | 24 | 2 |
5de leerjaar | 23 | 24 | 1 |
6de leerjaar | 24 | 24 | 0 |
- Stedelijke basisschool Kuringen, Joris van Oostenrijkstraat 53, 3511 Hasselt
huidig aantal | maximum aantal | vrije plaatsen | |
geboortejaar 2020 | 72 | 72 | |
geboortejaar 2019 | 62 | 72 | 10 |
geboortejaar 2018 | 53 | 72 | 19 |
geboortejaar 2017 | 66 | 72 | 6 |
1ste leerjaar | 64 | 72 | 8 |
2de leerjaar | 71 | 72 | 1 |
3de leerjaar | 63 | 72 | 9 |
4de leerjaar | 71 | 72 | 1 |
5de leerjaar | 59 | 72 | 13 |
6de leerjaar | 62 | 72 | 10 |
- Stedelijke basisschool Rapertingen, Bieststraat 40, 3500 Hasselt
huidig aantal | maximum aantal | vrije plaatsen | |
geboortejaar 2020 | 48 | 48 | |
geboortejaar 2019 | 42 | 44 | 2 |
geboortejaar 2018 | 40 | 44 | 4 |
geboortejaar 2017 | 34 | 44 | 10 |
1ste leerjaar | 34 | 44 | 10 |
2de leerjaar | 45 | 44 | 0 |
3de leerjaar | 42 | 44 | 2 |
4de leerjaar | 45 | 44 | 0 |
5de leerjaar | 40 | 44 | 4 |
6de leerjaar | 45 | 44 | 0 |
- Stedelijke basisschool Spalbeek, Spalbeekstraat 62, 3510 Hasselt
huidig aantal | maximum aantal | vrije plaatsen | |
Geboortejaar 2020 | 48 | 48 | |
geboortejaar 2019 | 19 | 48 | 29 |
geboortejaar 2018 | 23 | 48 | 25 |
geboortejaar 2017 | 24 | 24 | 0 |
1ste leerjaar | 19 | 24 | 5 |
2de leerjaar | 30 | 30 | 0 |
3de leerjaar | 28 | 28 | 0 |
4de leerjaar | 26 | 26 | 0 |
5de leerjaar | 23 | 24 | 1 |
6de leerjaar | 17 | 24 | 7 |
- Stedelijke basisschool Tuilt, Zolderse Kiezel 86, 3511 Hasselt
huidig aantal | maximum aantal | vrije plaatsen | |
geboortejaar 2020 | 48 | 48 | |
geboortejaar 2019 | 36 | 48 | 12 |
geboortejaar 2018 | 37 | 48 | 11 |
geboortejaar 2017 | 27 | 48 | 21 |
1ste leerjaar | 34 | 48 | 14 |
2de leerjaar | 41 | 48 | 7 |
3de leerjaar | 25 | 25 | 0 |
4de leerjaar | 45 | 50 | 5 |
5de leerjaar | 48 | 50 | 2 |
6de leerjaar | 44 | 50 | 6 |
De gemeenteraad keurt de capaciteitsbepaling en de vastlegging van de inschrijvings- en voorrangsperiode voor het schooljaar 2022-2023 goed.
capaciteitsbepaling
De capaciteit wordt vanaf 1 september 2022 en voor het schooljaar 2022-2023 beperkt tot volgende maximum-aantallen:
- Stedelijke basisschool Kermt, Diestersteenweg 165, 3510 Hasselt: 240
- Stedelijke basisschool Kuringen, Joris van Oostenrijkstraat 53, 3511 Hasselt: 720
- Stedelijke basisschool Rapertingen, Bieststraat 40, 3500 Hasselt: 444
- Stedelijke basisschool Spalbeek, Spalbeekstraat 62, 3510 Hasselt: 324
- Stedelijke basisschool Tuilt, Zolderse Kiezel 86, 3511 Hasselt: 463
inschrijvings- en voorrangsperiode
§1 Over de inschrijvings- en voorrangsperiodes werden afspraken gemaakt binnen het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt. De inschrijvingsperiode voor de voorrangsgroep van dezelfde leefentiteit (broers en zussen) en de inschrijvingsperiode voor de voorrangsgroep kinderen van personeel worden samengenomen. Deze periode start op 24 januari tot en met 4 februari 2022. Daarna, 1 maart tot en met 28 maart, kunnen alle andere kinderen van het geboortejaar 2020 en kinderen die van school wensen te veranderen zich aanmelden. Vanaf 2 mei tot en met 22 mei kunnen de kinderen die reeds aangemeld waren zich definitief inschrijven. Na deze periode, namelijk vanaf 24 mei, wordt er geen voorrang meer verleend en gelden er vrije inschrijvingen.
§2 De inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt aan alle belanghebbenden via een brede informatiecampagne voor alle scholen op het Hasselts grondgebied. Deze campagne wordt georganiseerd door de stad Hasselt in samenwerking met het Lokaal Overlegplatform en omvat o.a. brochures die gericht worden aan de betrokken ouders en informatie op de gemeentelijke website. Elke school maakt de inschrijvingsmodaliteiten ook bekend via haar eigen kanalen, zoals de schoolwebsite, een brief aan de ouders, een infobrochure, etc.
Een school moet de vrije plaatsen minstens bekend maken op volgende momenten, en (behalve voor de vrije inschrijvingsperiode) telkens per contingent:
De vrije plaatsen in de stedelijke scholen worden gecommuniceerd via de website van het LOP Basis Hasselt en via de schoolwebsites.
dubbele contingentering
Alle Hasseltse scholen dienen zich te houden aan de afspraken die gemaakt worden in het Lokaal Overlegplatform Basisonderwijs Hasselt betreffende de dubbele contingentering. Deze twee contingenten zijn gericht op het verkrijgen van een evenredige verdeling van indicator- en niet-indicatorleerlingen over de scholen in het LOP-gebied Hasselt.
Vermits de stedelijke basisscholen de capaciteit bepalen op niveau van geboortejaren voor het kleuteronderwijs en leerjaren voor het lager onderwijs, geldt de contingentering en bijhorende voorrangsperiode enkel voor het geboortejaar 2020 & 2019 en het eerste leerjaar.
De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Ramingsbedrag excl. BTW: € 875.330,00
Ramingsbedrag incl. BTW: € 1.059.149,30
Exploitatie of investering: investering
Algemene rekening (ARK): 22000000
Oud MJP-nummer: MJP004007
Basis- of beleidsbudget: beleidsbudget
Actieplan: AP000057 Toegankelijk sporten in wijken en deelgemeenten 2020 - 2025
PA-nummer: PA5888 (Renovatie atletiekpiste Kiewit)
Projectbedrag volgens ORBA-project: € 870.000
De atletiekpiste in Kiewit is aan renovatie toe.
In het kader van de opdracht “Renovatie atletiekpiste te Kiewit” werd een bestek met nr. 2021-5040 opgesteld door Stad Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 875.330,00 excl. btw of € 1.059.149,30 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-5040 en de raming voor de opdracht “Renovatie atletiekpiste te Kiewit”, opgesteld door Stad Hasselt goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 875.330,00 excl. btw of € 1.059.149,30 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De bijgevoegde toevoeging overeenkomst stelt: Aquafin treed vanaf 01/01/2018 in de plaats van de stad Hasselt met alle rechten en plichten voor de volgende werken welke Aquafin van de stad Hasselt overneemt: "A5110006 Verhogen overstortdrempel en vergroten doorvoerleiding knooppunt 9181".
Fluvius wenst een opwaardering van het rioleringsstelsel uit te voeren vanuit de Spoorwegstraat, Crutzenstraat en Oude Spoorbaan ter voorkoming van wateroverlast in de stationsomgeving. De dienst wegen wenst van de gelegenheid gebruik te maken om in de Crutzenstraat en Oude Spoorbaan zowel wegenis als fietsinfrastructuur op te waarderen.
Aan de overeenkomst aanneming van diensten van Aquafin NV en de ontwerper Sweco Belgium NV enerzijds en de stad Hasselt anderzijds, werden aanvullende artikelen toegevoegd,
oa. Artikel 1. - Aquafin treed vanaf 01/01/2018 in de plaats van de stad Hasselt met alle rechten en plichten voor de volgende werken welke Aquafin van de stad Hasselt overneemt: "A5110006 Verhogen overstortdrempel en vergroten doorvoerleiding knooppunt 9181".
Om die reden wenst de dienst wegen een toevoeging van de overeenkomst aanneming van diensten ter ondertekening voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de toevoeging van de overeenkomst tussen Aquafin NV en de ontwerper Sweco Belgium NV enerzijds en de stad Hasselt anderzijds, goed.
Deel t.l.v. Stad Hasselt :
Bedrag excl. btw: € 1.058.032,46
Bedrag incl. btw: € 1.280.219,28
Investering
ARK: 22400000
Oud MJP: MJP005383
Basis- of beleidsbudget: beleidsbudget
AP000120: Investeren in duurzame vervoerswijzen
Orba-nummer: PA5589 - Heraanleg Crutzenstraat - Spoorwegstraat
Projectbedrag volgens Orba: € 1.310.000
Het budget zal in 2022 voorzien worden in het kader van "anders budgetteren".
Borg: ja
Prijsherziening: ja
Deel t.l.v. Stad Hasselt - 75 % tussenkomst op riolering - beroep op kredieten van het rioleringsfonds:
Bedrag (geen btw): € 144.454,35
Investering
ARK: 66400000
Oud MJP: MJP005808
Basis- of beleidsbudget: beleidsbudget
AP000120: Investeren in duurzame vervoerswijzen
Orba-nummer: PA5589 - Heraanleg Crutzenstraat - Spoorwegstraat
Projectbedrag volgens Orba: € 1.310.000
Het budget zal in 2022 voorzien worden in het kader van "anders budgetteren".
Borg: ja
Door Fluvius werd bij de Vlaamse Overheid een subsidiedossier ingediend voor de aanleg van wegenis en rioleringswerken Crutzenstraat-Stationsomgeving - Fase Crutzenstraat en Spoorwegstraat.
De samenwerkingsovereenkomst en het aanstellen van de ontwerper werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 januari 2020, tussen de aanbestedende overheden zijnde Fluvius System Operator (Fluvius) en de Stad Hasselt, waarbij Fluvius System Operator in het kader van het algemeen belang wordt aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Wegenis en rioleringswerken Crutzenstraat en Spoorwegstraat
” werd gegund aan Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt.
In het kader van de opdracht “Wegenis en rioleringswerken Crutzenstraat en Spoorwegstraat” werd een bestek met nr. R/001612 opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.978.634,50 (excl. btw) of € 4.200.821,32 (incl. btw), opgesplitst als volgt:
- Werken t.l.v. Stad Hasselt: € 1.669.448,03 (excl. btw) verminderd met het sleufherstel € 611.415,57 = € 1.058.032,46 (excl. btw) = € 1.280.219,28 (incl. 21% btw & sleufherstel);
- Werken t.l.v. Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 2.282.787,82 (geen btw & excl. sleufherstel) + € 611.415,57 (geen btw - deel sleufherstel) = € 2.894.203,39 (incl. sleufherstel - geen btw);
- Stad Hasselt betaalt een tussenkomst van 75% op het deel werken t.l.v. Fluvius, zijnde 75 % van € 192.605,80 of € 144.454,35 (excl. btw - basis raming). Voor de financiering van de tussenkomst van de Stad Hasselt in de aanleg van de riolering (75% basis raming) wordt beroep gedaan op kredieten van het rioleringsfonds.
- Werken ten laste van Aquafin € 26.398,65 (geen btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 41, 10° lid betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. R/001612 en de raming voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken Crutzenstraat en Spoorwegstraat" opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium Herkenrodesingel 8B te 3500 Hasselt, goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 3.978.634,50 (excl. btw) of € 4.200.821,32 (incl. btw), opgesplitst als volgt:
- Werken t.l.v. Stad Hasselt: € 1.669.448,03 (excl. btw) verminderd met het sleufherstel € 611.415,57 = € 1.058.032,46 (excl. btw) = € 1.280.219,28 (incl. 21% btw & sleufherstel);
- Werken t.l.v. Fluvius System Operator, Gouverneur Verwilghensingel 32 te 3500 Hasselt. Dit deel wordt geraamd op € 2.282.787,82 (geen btw & excl. sleufherstel) + € 611.415,57 (geen btw - deel sleufherstel) = € 2.894.203,39 (incl. sleufherstel - geen btw);
- Stad Hasselt betaalt een tussenkomst van 75% op het deel werken t.l.v. Fluvius, zijnde 75 % van € 192.605,80 of € 144.454,35 (excl btw - basis raming). Voor de financiering van de tussenkomst van de Stad Hasselt in de aanleg van de riolering (75% basis raming) wordt beroep gedaan op kredieten van het rioleringsfonds.
- Werken ten laste van Aquafin € 26.398,65 (geen btw).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau door de aanbestedende overheid.
De bepalingen in het belastingreglement omtrent de kermissen zijn reeds geruime tijd niet meer aangepast en zijn toe aan een update.
Er zijn zowel aanpassingen voor de septemberfoor als voor de wijkkermissen gebeurd.
De belangrijkste wijzigingen :
- Het tarief voor de grote molens is verminderd in de hoop om zo meer attractieve molens aan te trekken;
De geschatte minderinkomsten door deze aanpassing wordt geraamd op 10.000 euro.
- Het aantal categorieën voor de septemberfoor is verminderd van 12 naar 5, voor de wijkkermissen van 6 naar 4. Zo vormen de categorieën een logischer en duidelijker geheel.
Artikel 41, 162 en 170§4 van de grondwet;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen;
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
De adviezen van FOD economie, KMO middenstand en energie van 18 september en 29 oktober 2007 betreffende de organisatie van ambulante handel en betreffende de organisatie van kermisactiviteiten;
De omzendbrief ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de inname van het openbaar domein goed met ingang vanaf 1 maart 2022.
De overeenkomst heeft geen financiële impact. CCHA ontvangt nominatim subsidies verspreid over meerdere MJP's ( MJP001051, MJP001054, MJP001053, MJP001052, MJP002233). Deze beslissing is niet van toepassing op de subsidiëring.
PA5543
De taak en de opdrachten van cultuurcentra werden in Vlaanderen tot voor kort bepaald via het decreet 'lokaal cultuurbeleid'. Dit decreet werd opgeheven, en de bevoegdheid om de rol van cultuurcentra in te vullen is daardoor volledig bij de gemeenten gelegd. Daarnaast gaat een groot deel van de stedelijke middelen voor cultuur naar CCHA. Het lijkt daarom extra belangrijk om de rol van het cultuurcentrum, en de plaats in het culturele landschap te bepalen.
CCHA is een extern verzelfstandigd agentschap van de stad. De invulling van zijn werking kan dus niet opgenomen worden in het stedelijk meerjarenplan. Via de overeenkomst, die ter goedkeuring wordt voorgelegd, wordt de inhoudelijke werking van het centrum verduidelijkt voor het vervolg van de lopende legislatuur (2022 - 2025).
Het centrum zal in die periode vooral focussen op participatie en publiekswerking. Bovendien wordt de plek van CCHA binnen het Hasselts artistiek netwerk versterkt. Ook communicatie en beeldvorming is een prioriteit. De overeenkomst legt ook zakelijke afspraken vast, en regelt de manier waarop CCHA rapporteert aan de stad.
De overeenkomst biedt een kader aan de werking van CCHA, na het afschaffen van het decreet lokaal cultuurbeleid.
CCHA is historisch een zeer belangrijke actor van het Hasselts cultuurbeleid, met een rol als programmator, cultuurspreider en ondersteuner van culturele organisaties. Het is belangrijk dat het beleid van CCHA aligneert met het stedelijk cultuurbeleid.
Samen met Z33 en de werkplaats in oprichting (Groenplein) is CCHA een peiler van de culturele en artistieke sector. Een goed afgestemde samenwerking tussen die drie spelers, onder regie van het stadsbestuur, is bepalend voor het succes van Hasselt als cultuurstad.
De samenwerkingsovereenkomst helpt CCHA om zijn historische sterkten uit te bouwen, en zijn zwakten weg te werken.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst CCHA - Stad Hasselt goed.
Voor de uitbetaling:
- Bedrag: 2021 = 2.383.373,22 euro
- MJP nummer: MJP006113 - BE - Nieuwe toegestane leningen tlv derden - Crematorium
Voor de terugbetalingen:
- Bedrag: 2022 = 1.000.000 euro, 2023 = 1.000.000 euro, 2024 = 383.373,22 euro
- MJP nummer: MJP006114 - BE - Terugvordering van kapitaalaflossingen van toegestane leningen tlv andere entiteiten - Crematorium
Het Crematorium Hasselt, met ondernemingsnummer 0436.978.070, vraagt een lening aan bij de stad.
Wanneer een lening wordt toegestaan aan een instelling, dient deze verrichting geformaliseerd te worden in de vorm van een juridische overeenkomst tussen beide partijen.
Per 31/12/2021 vond de aandelenoverdracht van de aandelen van Crematorium Hasselt plaats van Dela naar de stad Hasselt. In de financiële operatie van deze overname diende ook het gedeelte rekening courant voor een bedrag van 2.383.373,22 euro aan Dela terugbetaald te worden. Bij de betaling van de aandelenoverdracht betaalde de stad ook dit bedrag. Het Crematorium Hasselt dient dit vervolgens terug te betalen aan de stad.
Gezien het grote bedrag en de financiële toestand van het Crematorium Hasselt is een terugbetaling in 3 schijven over een periode van 3 jaar aangewezen. De stad kan dit toestaan (renteloos) maar dan dient dit in de vorm van een toegestane lening te gebeuren en met volgend aflossingsplan:Schijf | VVD | Bedrag |
1 | 31/12/2022 | 1.000.000,00 euro |
2 | 31/12/2023 | 1.000.000,00 euro |
3 | 31/12/2024 | 383.373,22 euro |
|
| 2.383.373,22 euro |
Het opmaken van een overeenkomst is noodzakelijk aangezien de stad en Crematorium Hasselt twee aparte rechtspersonen zijn waartussen afspraken gemaakt worden. Deze overeenkomst dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing en de tegenpartij dient deze beslissing ook te aanvaarden.
Deze verplichting vloeit ook voort uit het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) met betrekking tot de BBC dat een inschrijving van een transactie in de boekhouding van een bestuur enkel kan gebeuren aan de hand van een formeel bewijsstuk.
De gemeenteraad keurt de renteloze lening aan het Crematorium Hasselt, met ondernemingsnummer 0436.978.070, goed voor een bedrag van 2.383.373,22 euro.
De terugbetalingen dienen te gebeuren zoals voorzien in het voorgestelde aflossingsplan en zoals opgenomen in de leningsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt bijgevoegde leningsovereenkomst met het Crematorium Hasselt goed.
Het ontslag van raadslid Peter Liefsoens als lid van de politieraad.
Het komt toe aan de nog in functie zijnde gemeenteraadsleden, die de voordracht van raadslid Liefsoens als politieraadslid ondertekenden, een kandidaat-effectief lid voor te dragen, dat verkozen wordt verklaard.
De wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (art. 14, 19 en 21bis).
De gemeenteraad keurt, na geheime stemming, de verkozenverklaring van raadslid Dirk Thoelen in de politieraad goed, naar aanleiding van het ontslag daaruit van raadslid Peter Liefsoens.
Gezien dhr. Liefsoens ontslag neemt als afgevaardigde in de algemene vergadering van Abdijsite Herkenrode, komt het toe aan de fractie CD&V om een vervanger voor te stellen.
De gemeenteraad keurde in zitting van 22 maart 2011 de oprichting van het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap abdijsite Herkenrode goed.
De stad Hasselt kan afgevaardigden voor de algemene vergadering en kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur aanduiden.
De gemeenteraad keurt, na geheime stemming, de vervanging van de heer Peter Liefsoens, als afgevaardigde in de algemene vergadering van Abdijsite Herkenrode, door dhr. Gerald Corthouts, goed.
Mondelinge vraag herbestemming Willemssite
Een betaalbare woning vinden in Hasselt is niet evident voor jonge gezinnen en alleenstaanden. De huurprijzen liggen hoog. Ook het aantal sociale woningen is veel te laag in vergelijking met de vraag. Maar liefst 3.500 mensen staan op de wachtlijst voor een woning in Hasselt. Tegelijkertijd staan veel woningen en gebouwen lange tijd leeg in Hasselt.
Eind 2019 kreeg de stad een subsidie van de Vlaamse regering van 60.000 euro voor een studie naar een mogelijke herbestemming van de leegstaande administratieve gebouwen op het Groenplein en de Willemssite in de binnenstad (bron).
Ook over de (gedeeltelijke) openstelling van de gouverneurstuin als groene verbinding tussen de Willemssite en het Groenplein zou worden nagedacht in de studie. “De studie mag zich dan ook niet beperken tot de twee grote, leegstaande gebouwen, maar moet een brede leegstandsscan opleveren die ruimte schept voor vernieuwende woonvormen en betaalbaar wonen in combinatie met commerciële functies”, klonk het vanuit Vlaanderen (bron).
We zijn nu twee jaar later. Ik heb twee vragen:
Wat zijn de resultaten van de studie over de herbestemming van de leegstaande gebouwen?
Wat zijn de concrete plannen voor het leegstaande politiegebouw aan de Thonissenlaan?
Vraag over fietstunnel Runkst
De wijk Runkst wordt onder meer verbonden met het stadscentrum via tunnel onder het spoor tussen de Runkstersteenweg en de Bampslaan. Deze tunnel is echter in zeer slechte staat. Er zijn verschillende problemen die de wijkbewoners signaleren.
De tunnel is vies en vuil. De muren zijn beklad, de lichten zijn versleten, de camera werkt al lange tijd niet meer. Bij serieuze regenval komen bovendien stukken van de tunnel onder water te staan. De tunnel is ook gevaarlijk. De helling naar de Bampslaan is erg stijl, wat het gebruik van de tunnel voor kinderen en ouderen met de fiets bemoeilijkt. Bij ijzelvorming is deze helling ook gevaarlijk glad.
Mijn vraag: kan deze tunnel niet gerenoveerd worden? Met een betere toegang aan de Bampslaan. De stad wil het voet- en fietsverkeer zoveel mogelijk stimuleren. Dit is een belangrijke verbindingsweg voor voetgangers en fietsers voor een deel van de inwoners van Runkst naar de binnenstad.
Naar aanleiding van de presentatie van het jaarverslag VisitHasselt viel ons oog op hun actuele website.
De campagne Spraak- en Smaakmaker werd op 26 maart 2021 gelanceerd en we stellen vast dat bijna 1 jaar na datum de website nog steeds deels 'under construction' staat. Zo zien we een website die de focus legt op een beperkter aanbod in de Nederlandse taal.
We merken bij het selecteren van de andere talen, dat enkel de Engelstalige versie summier werd vertaald. De andere officiële landstalen Frans en Duits bevinden zich nog steeds "actuellement en construction/ Es befindet sich derzeit im Bau".
Nochthans is het opzet van deze nieuwe campagne, een doelgerichte promotie met versterking van relaties en netwerken.
Hasselt bevindt zich in een Euregionaal gebied op een boogscheut van verschillende taalgrenzen en heeft steeds een groot toeristisch publiek gekend met internationale achtergrond.
We beschikken over een gerenommeerd Nationaal Jenevermuseum, spraakmakend Modemuseum en een unieke Japanse Tuin als grootste in Europa.
Dit vraagt een beleid om verder te kijken dan de Vlaamse en Nederlandse markt en niet een nieuwe campagne uitsluitende voor deze vertrouwde markt.
Op basis van dezelfde strategie volgt er een nieuwe campagne dit voorjaar. Maar anderzijds is de eerste uitrol niet eens voltooid?
Zou de focus niet beter liggen op een afronding van de initiële campagne, zodoende we met weinig moeite een groter bereik genereren van toeristen?
Een nieuw Flagshipstore als toeristisch onthaal, waarbij we heden enkel nog promo voorzien in de Nederlandse taal?
Waarom zetten we niet verder in op de 4 gebruikelijke talen in België?
Meer toerisme betekent meer hotelovernachtingen, meer horecabezettingen en meer commercie in ons handelscentrum.
Tevens wordt de focus gelegd op zakelijke bestemmingen met de e-arena op Corda en events met internationale uitstraling.
Dit vraagt een imago van Hasselt in de gangbare toeristische talen.
Tegen wanneer voorzien jullie een website, promotiemateriaal en campagne dat voldoet aan deze voorwaarden?