- Bedrag incl. BTW: 40.000,00 euro
- MJP nummer: MJP001112
- Algemene rekening: 70202000
- Basis- of beleidsbudget: Basisbudget
- PA nummer (Orba): PA5675
- Omschrijving van het MJP-nummer: BA – Retributie op digitale parkeervergunningen
- Totale budgetbedrag van het MJP-nummer: 40.000,00 euro
- Restbudget op MJP-nummer en wat hier de bedoeling mee is nl: niet van toepassing, ontvangst
Om gemeentelijke parkeerkaarten te kunnen uitreiken aan specifieke doelgroepen dient er door de gemeenteraad een reglement aangenomen te worden.
Om een retributie te kunnen heffen op de uitreiking van gemeentelijke parkeerkaarten dient er een reglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
Sinds het 'retributiereglement voor het invoeren van gemeentelijke parkeerkaarten', vastgesteld door de gemeenteraad op 17 december 2013 en in werking getreden in het voorjaar van 2014, heeft de stad Hasselt op basis van art. 27 quater van de Wegcode beslist om het gebruik van de gemeentelijke parkeerkaart te vervangen door een elektronisch toezichtsysteem op basis van het kenteken van het voertuig. In dat geval wordt de bijzondere parkeerregeling inzake beperkte parkeertijd, betalend parkeren of voorbehouden parkeerplaatsen gecontroleerd op basis van de kentekenplaat van het voertuig en hoeft er geen kaart op de voorruit te worden aangebracht.
Een sturend parkeerbeleid is noodzakelijk om de stedelijke mobiliteit in goede banen te leiden. De parkeervisie die aan de basis ligt van dit reglement kan als volgt samengevat worden:
1. Parkeren in de straat behoort in de eerste plaats toe aan de bewoners en hun persoonlijk bezoek.
Bewoners moeten vlot een vrije parkeerplaats kunnen vinden in hun straat of in omliggende straten, en ze moeten hier gratis en onbeperkt in tijd kunnen parkeren met hun digitale parkeervergunning. Ook persoonlijke bezoekers van bewoners moeten er voordelig kunnen parkeren. Anderen kunnen uiteraard ook steeds parkeren op straat mits het in acht nemen van de parkeerregels.
2. Voor stadsbezoekers (werknemers, pendelaars, shoppers, ...) zijn de ondergrondse parkeergarages en de randparkings de beste optie.
Stadsbezoekers hebben een waaier aan keuzemogelijkheden om te parkeren. Bezoekers die gratis wensen te parkeren en bereid zijn om de laatste honderden meters tot het stadscentrum te voet, met de fiets of bus af te leggen kunnen terecht op één van de gratis parkeerterreinen aan de rand.
Bezoekers die daarentegen zo dicht mogelijk bij het stadscentrum of hun bestemming wensen te parkeren hechten belang aan een hoog parkeercomfort wat z'n prijskaartje heeft. Zij kunnen terecht in de ondergrondse parkeergarages. Ondergronds parkeren is aanzienlijk goedkoper dan parkeren in de straat.
Het verbeteren van het parkeeraanbod en stedelijke mobiliteit brengt voor de gemeente aanzienlijke lasten en kosten met zich mee. De inkomsten uit het parkeerbeleid kunnen hiervoor aangewend worden.
Art. 173 van de Grondwet;
Het K.B. van 15 maart 1968 betreffende categorieën van voertuigen;
Het K.B. van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en de opeenvolgende wijzigingen;
Het K.B. van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen;
Het M.B. van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de gemeentelijke digitale parkeervergunningen goed.