- Bedrag incl. BTW: 2.300.000,00 euro
- MJP nummer: MJP001111
- Algemene rekening: 70201000
- Basis- of beleidsbudget: Basisbudget
- PA nummer (Orba): PA5675
- Omschrijving MJP-nummer: BA - Parkeerretributie (parkeerbiljetten, sms-parkeren, parkeerautomaten)
- Totale budgetbedrag van het MJP-nummer: 2.300.000,00 euro
- Het restbudget op MJP-nummer en wat hier de bedoeling mee is nl: niet van toepassing, ontvangst
Om een retributie te kunnen heffen op het betalend parkeren, op het parkeren in een blauwe zone en op het parkeren op parkeerplaatsen voorbehouden aan de houders van een digitale parkeervergunning dient er een reglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
Op 19 april 2021 is parkeerbeleid fase 1 doorgevoerd. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en zijn er enkele kansen geïdentificeerd om het parkeercomfort van een aantal doelgroepen verder te verhogen.
Het parkeerbeleid heeft tot doel om sturend te zijn door de stadsbezoeker (shopper, werknemer, pendelaar, ...) aan de hand van tarieven en betaaltijden te verleiden om maximaal off-street te laten parkeren op de meest aangewezen parking. Hierdoor wordt er op straat in de woonwijken ruimte gecreëerd / behouden wat het parkeercomfort van bewoners en hun persoonlijk bezoek ten goede komt.
Een sturend parkeerbeleid is noodzakelijk om de stedelijke mobiliteit in goede banen te leiden. De parkeervisie die aan de basis ligt van dit reglement kan als volgt samengevat worden:
1. Parkeren in de straat behoort in de eerste plaats toe aan de bewoners en hun persoonlijk bezoek.
Bewoners moeten vlot een vrije parkeerplaats kunnen vinden in hun straat of in omliggende straten, en ze moeten hier gratis en onbeperkt in tijd kunnen parkeren met hun digitale parkeervergunning. Ook persoonlijke bezoekers van bewoners moeten er voordelig kunnen parkeren. Anderen kunnen uiteraard ook steeds parkeren op straat mits het in acht nemen van de parkeerregels.
2. Voor stadsbezoekers (werknemers, pendelaars, shoppers, ...) zijn de ondergrondse parkeergarages en de randparkings de beste optie.
Stadsbezoekers hebben een waaier aan keuzemogelijkheden om te parkeren. Bezoekers die gratis wensen te parkeren en bereid zijn om de laatste honderden meters tot het stadscentrum te voet, met de fiets of bus af te leggen kunnen terecht op één van de gratis parkeerterreinen aan de rand.
Bezoekers die daarentegen zo dicht mogelijk bij het stadscentrum of hun bestemming wensen te parkeren hechten belang aan een hoog parkeercomfort wat z'n prijskaartje heeft. Zij kunnen terecht in de ondergrondse parkeergarages. Ondergronds parkeren is aanzienlijk goedkoper dan parkeren in de straat.
Het verbeteren van het parkeeraanbod en stedelijke mobiliteit brengt voor de gemeente aanzienlijke lasten en kosten met zich mee. De inkomsten uit het parkeerbeleid kunnen hiervoor aangewend worden.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het betalend parkeren, het parkeren in de blauwe zone en het parkeren op plaatsen voorbehouden voor houders van een digitale parkeervergunning goed.