Er werden notulen opgemaakt van de vergaderingen van de gemeenteraad van 21 december 2021. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 32, 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad van 21 december 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad van 21 december 2021 goed.
Door het ontslag van de heer Peter Liefsoens als raadslid dient er een opvolgend gemeenteraadslid aangesteld te worden.
De mail van Lieve Pollet (3de opvolger) waarbij ze afstand doet van haar mandaat.
Het verslag van de heer Guido Fissette, voorzitter, waaruit blijkt dat de heer Dirk Thoelen, geboren te Sint-Truiden op 12 mei 1976, vierde opvolgend gemeenteraadslid van de politieke lijst nr. 3, niet opgehouden heeft de vereisten van verkiesbaarheid te verenigen en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid, onbevoegdheid of verwantschap bevindt, door het decreet voorzien.
Artikelen 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur.
De mail van 7 december 2021 van de heer Peter Liefsoens waarbij hij zijn ontslag geeft als gemeenteraadslid van de stad Hasselt.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Dirk Thoelen, geboren te Sint-Truiden op 12 mei 1976, goed.
De heer Dirk Thoelen wordt als werkend gemeenteraadslid aangesteld en tot de eedaflegging toegelaten.
De afgevaardigden van de deelgenoten van Audio zijn verantwoordelijk voor de kennisgeving van het verslag van de algemene vergadering aan de gemeenteraad.
Art. 20 van de statuten van Audio.
De vraag van Audio van 20 december 2021 om het verslag van de algemene vergadering van Audio ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 17 december 2021.
Het mandaat komt toe aan de meerderheid, die tot vervanging wenst over te gaan.
Decreet Lokaal Bestuur (art. 235 § 2).
Het ontslag van mevr. Joske Dexters uit de raad van bestuur van het AGB.
De gemeenteraad keurt het ontslag van mevr. Joske Dexters uit de raad van bestuur van het AGB goed.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van schepen Nele Kelchtermans als bestuurder in de raad van bestuur van het AGB, ter vervanging van mevr. Joske Dexters, goed.
Overeenkomstig art. 221 DLB dienen de leden van de gemeenteraad op de hoogte te worden gebracht van verslagen van de audits uitgevoerd door Audit Vlaanderen.
Art. 219 en 221 van het decreet Lokaal Bestuur.
Op vraag van Groep Hasselt startte Audit Vlaanderen op 12 november 2019 een forensische audit op naar (mogelijke) onregelmatigheden bij de technische uitvoeringsdiensten van de stad. Aangezien de (mogelijke) onregelmatigheden veelal betrekking hadden op de centrale werkplaatsen en in het bijzonder op de recyclageparken, selecteerde Audit Vlaanderen volgende processen voor verder onderzoek:
Het rapport van deze forensische audit werd in juli 2020 overhandigd aan de algemeen directeur. Concreet werden in dit rapport 8 aanbevelingen opgenomen, die verder opgesplitst werden in 45 actieplannen. Vanuit Groep Hasselt werd actief aan de slag gegaan met deze aanbevelingen en actieplannen.
Vanuit Audit Vlaanderen volgt men jaarlijks steekproefsgewijs een aantal aanbevelingen op die men tijdens eerdere audits formuleerde. Stad Hasselt maakte in 2021 deel uit van deze steekproef. Het doel van deze opvolging was om een zicht te krijgen op de realisatie van de aanbevelingen waarvan het bestuur zelf aangaf deze tegen 30 juni 2021 te realiseren. Naast de opvolging van de aanbevelingen, maakte Audit Vlaanderen ook een inschatting van de aanpak van organisatiebeheersing in het bestuur (kader, rapportering, zelfevaluatie).
In het kader van deze opvolging werden vanuit de dienst organisatiebeheersing - in samenspraak met de betrokken diensten - heel wat documenten overgemaakt aan Audit Vlaanderen. Daarnaast vonden er ook een aantal gesprekken plaats tussen Audit Vlaanderen en de dienst organisatiebeheersing.
Op 3 december 2021 overhandigde Audit Vlaanderen dit opvolgrapport aan de algemeen directeur, de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het door Audit Vlaanderen opgestelde rapport met als titel 'Beoordeling organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen 2021 bij Lokaal bestuur Hasselt'.
Q-Park Belgium NV bezit al een aantal jaren (in)direct 100% van de aandelen in de 3 vennootschappen: nv Dusartpark, nv Hasspark en nv Parkilim. Met de beoogde herstructurering zullen deze 3 vennootschappen fuseren met Q-Park Belgium NV en samen verder gaan onder de naam Q-Park Belgium NV. Als gevolg van deze fusie houden de 3 vennootschappen op te bestaan en zal Q-Park Belgium NV alle activiteiten, contracten en verbintenissen van de 3 vennootschappen overnemen zodat deze nv de rechtstreekse contractuele partner wordt van stad Hasselt. Q-Park groep wil met deze beslissing haar dienstverlening nog verder optimaliseren.
Aangezien in de bestaande overeenkomsten bepaald wordt dat de concessie/erfpacht niet vatbaar is voor verhuring of overdracht aan derden, behoudens schriftelijke toestemming van de concessiegever, wordt thans toestemming gevraagd voor de overdracht van de overeenkomsten aan Q-Park Belgium NV.
Op 14 december 1998 werd er tussen stad Hasselt en nv Dusartpark een overeenkomst afgesloten inzake bewonersparkeren met als doel comfortabele parkeeroplossingen te bieden aan Hasselaren woonachtig in en nabij het stadscentrum. Deze overeenkomst is echter aan vernieuwing en uitbreiding toe. In het kader van de project 'bereikbare binnenstad' en vanuit het algemene parkeerbeleid wordt hiermee beoogd om het parkeercomfort voor bewoners te verhogen. In dat verband voorziet de vernieuwde overeenkomst voor de vier parkings in concrete afspraken. Deze afspraken hebben betrekking op o.a.:
De bijgevoegde overeenkomst die voor goedkeuring wordt voorgelegd, vervangt dan ook integraal de bovenvermelde overeenkomst van 14 december 1998.
Stad Hasselt heeft de exploitatie van de parkings Dusart, Molenpoort en Luikerpoort via een concessieovereenkomst toegewezen aan respectievelijk nv Dusartpark tot en met 13.01.2049 en nv Hasspark tot en met 05.10.2048. De exploitatie van parking Twee Toren werd door stad Hasselt via een erfpachtrecht toegewezen aan nv Parkilim tot en met 10.09.2030.
In 2018 werd reeds de vraag gesteld aan de stad om de overdracht van de bestaande overeenkomsten m.b.t. de exploitatie van de parkings aan Q-Park Belgium NV goed te keuren. Er werden in de tussentijd besprekingen opgestart met Q-Park Belgium NV om nieuwe afspraken te maken rond bewonersparkeren die thans geformaliseerd kunnen worden.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:
Raming: € 59.000,00
Volgnummer: MJP006131
- BE - Subsidie off-street parkeren voor bewoners (reglement)
ARK: 64960000
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 60.000,00 (2022) en € 59.000,00 (2023)
De gemeenteraad keurt de overdracht van de bestaande overeenkomsten betreffende de exploitatie van de parkings Dusart, Molenpoort, Luikerpoort en Twee Toren aan Q-Park Belgium NV goed onder de opschortende voorwaarde dat de fusietransacties tussen de huidige parkinguitbaters en Q-park Belgium NV daadwerkelijk worden afgerond.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met Q-Park Belgium NV betreffende het bewonersparkeren in de parkings Dusart, Molenpoort, Luikerpoort en Twee Toren goed, en geeft toestemming om tot ondertekening over te gaan namens stad Hasselt van zodra de opschortende voorwaarde van artikel 1 vervuld is.
De stad neemt het initiatief voor de desaffectatie van een klein gedeelte van het openbaar domein van de Hovenstraat/Koekerellenpad, en het vastleggen van de daarbij horende nieuwe rooilijn ter hoogte van de Hovenstraat/Koekerellenpad.
Het op te heffen gedeelte van de rooilijn wordt in blauwe kleur weergegeven op het plan als bijlage. De nieuwe rooilijn is met de rode kleur weergegeven en bestaat uit hoekpunten 01-04-03.
Deze handeling houdt daarbij rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.
Aanleiding voor dit dossier was de aanhoudende overlast die de aanvrager, eigenaar van de woonst op Hovenstraat 45, bleef ervaren. Zijn gevel is al meerdere keren beklad door graffiti en wildplassers. Desaffectatie van een gedeelte van het openbaar domein heeft geen nadelige gevolgen voor het algemeen belang. De volwaardige breedte van het Koekerellenpad blijft behouden. De naastgelegen woningen/appartementen hebben ook een afscheiding/tuinmuur die dieper ligt. De gevraagde overname zal maximaal even diep liggen als de overige afscheidingen. Er vormt tevens geen probleem voor de ontsluiting van de naastgelegen percelen.
Binnen de over te kopen zone ligt nog 1 leiding die verbonden is met een grondspot die de gevel van de woonst belicht. Initieel werd verwacht dat er een erfdienstbaarheid van doorgang moest gevestigd worden om toekomstige mogelijke herstellingen toe te laten. Uit contact tussen de koper en Fluvius is gebleken dat de grondspot ook verlegd kan worden naar de buitenzijde - waardoor die meer nut zal hebben als openbare verlichting. Fluvius neemt hiervoor nog verder contact op met de betrokken diensten. Mogelijke kosten voor deze technisch ingrepen zijn ten laste van de koper. Daarnaast blijft de openbare verlichtingspaal die er reeds staat behouden (deze valt buiten de over te kopen zone). De verlichting ter plekke blijft dus zeker gegarandeerd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
In de zitting van 1 oktober 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de opstart van het dossier tot desaffecteren en verkopen van een deel van het openbaar domein van de Hovenstraat/Koekerellenpad, goed. Meer specifiek betreft het een gedeelte van het openbaar domein ten oosten van het perceel ten Hovenstraat 45, kadastraal gekend als Hasselt, 3e afdeling, Sectie C, perceelnummer 167/Y4. Het betreffende deel bevindt zich dus aan zijde van het Koekerellenpad.
In de zitting van 3 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen ook de prijs en de voorwaarden voor de verkoop van 26m² van het openbaar domein van de Hovenstraat/Koekerellenpad goed. De aanstelling van notariskantoor Ernst Van Soest werd toen ook reeds goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen heeft nu het voornemen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over de desaffectatie van een klein gedeelte van het openbaar domein, en het vastleggen van de daarbij horende nieuwe rooilijn ter hoogte van de Hovenstraat/ Koekerellenpad.
De bijhorende plannen werden opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren op datum van d.d. 8 december 2021, nl;
- ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt
- een uittreksel uit het kadasterplan
- een orthofoto
- een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen
en worden mee aan dit besluit gehecht.
Het schattingsverslag, dd. 30 november 2020, opgesteld door beëdigd landmeter-expert Jean-Pierre Leenen legt de eenheidsprijs van het openbaar domein ter plaatse vast op € 150/m².
Het opmetingsplan van Bart Cleuren heeft de oppervlakte bepaald op 26m².
Dit komt neer op een totaalsom voor de grond: € 3900 (incl. btw). De aanvrager (koper) heeft zijn akkoord gegeven voor deze prijs. Daarnaast zal hij ook de notariskosten dragen en mogelijke bijkomende kosten voor technische ingrepen zullen ook ten laste van de koper zijn.
Verkoop gedeelte openbaar domein na desaffectatie
OPBRENGST
Bedrag: 3900 euro (incl. btw)
MJP003503 (BA) - OD - verkoop onbebouwde terreinen i.f.v. strategische ontwikkeling
De gemeenteraad keurt het ontwerprooilijnplan van de Hovenstraat/Koekerellenpad dd. 8/12/2021 goed. Dit plan wordt voorlopig vastgesteld.
Het op te heffen gedeelte van de rooilijn wordt in blauwe kleur weergegeven op het rooilijnplan als bijlage. De nieuwe rooilijn is met de rode kleur weergegeven en bestaat uit hoekpunten 01-04-03.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde vergoeding, zoals bepaald door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen, dd. 30/11/2020, goed.
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper, alsook mogelijke kosten verbonden aan technische ingrepen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit, de samenstelling van het dossier en de organisatie van het wettelijk voorgeschreven openbaar onderzoek, alsook de nodige bekendmakingen.
Het dossier zal na het voeren van het wettelijk voorgeschreven openbaar onderzoek opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor beraadslaging en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Door de kruising van de N74, die als stamlijn voor busverbindingen naar het noorden wordt gebruikt, en spoorlijn 21A, met treinverbindingen naar Genk en Hasselt, blijkt Kiewit Station een goede locatie voor het mobipunt. In nabijheid is ook de Corda Campus gelegen, waardoor het mobipunt een combinatie is van twee ruimtelijke contexten: een agglomeratie en een bedrijvenpool.
Ook de verbinding tussen het station van Hasselt (een interregionaal mobipunt) en Kiewit Station is van belang bij de locatiekeuze. Verbinding tussen beide locaties is namelijk zowel mogelijk met de bus als met de trein. De combinatie van beide vervoermodi zorgt voor een goede verbinding tussen het mobipunt Kiewit Station en het mobipunt Hasselt Station.
Het mobipunt Kiewit Station is van belang op het regionale vervoerniveau. Concreet is het gelegen op de kruising van de ov-as tussen Hasselt en het noorden van Limburg (busverbinding) en de ov-as tussen Hasselt en Genk (treinverbinding). Daardoor is het mobipunt rechtstreeks verbonden met belangrijke kernen op macroniveau zoals Hasselt, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Genk, Heusden-Zolder, Beringen, Oudsbergen, Peer, Bree, Bocholt, Lommel en Peer.
Met de realisatie van mobipunt Kiewit Station worden de volgende doelstellingen behaald:
- Bestuursakkoord:
- ORBA:
Ook wordt hiermee doelstelling 020602 ("Organiseren van P&R") gerealiseerd.
In concreto wordt beoogd het mobipunt te organiseren op de percelen ten kadaster gekend Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 102/E-deel, 100/V-deel en 86/L-deel.
De genoemde percelen zijn heden eigendom van Fluvius Limburg. Er wordt dan ook beoogd deze inrichting te doen via de vestiging van een zakelijk recht, voor een minimumduur van 30 jaar. Onderhandelingen hebben geleid tot bijgevoegde ontwerpovereenkomst, waarmee de keuze wordt gemaakt om een opstalrecht te vestigen.
Via deze weg wordt dan bijgevoegde ontwerpovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De vestiging van het opstalrecht geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Door de dichte bebouwing en de aanwezigheid van veel bedrijvigheid in de noordelijke Hasseltse agglomeratie, moet er voldoende aandacht worden besteed bij de implementatie van basisbereikbaarheid om deze goed te verbinden met Hasselt en de rest van Limburg. Een goed uitgewerkt mobipunt is dan ook noodzakelijk. Het is dan ook van belang om een mobipunt te ontwikkelen voor de omgeving rond Kiewit.
In de zitting van 25/06/2020 keurde het college van burgemeester en schepenen hiertoe alvast het akkoord opstart dossier goed (2020_CBS_01780).
In de zitting van 28/10/2021 keurde het college van burgemeester en schepenen tevens de aanstelling van notariskantoor Vanhelmont & Vrolix (Thonissenlaan 51, 3500 Hasselt) goed (2021_CBS_03488).
Uitgave (vergoeding opstalrecht)
MJP006711 (ARK 61000000)
Berekening vergoeding: 1% van de venale waarde op jaarbasis. Gezien de parking hoofdzakelijk perceel 102/E-deel zal innemen en het restperceel van perceel 100/V hoofdzakelijk als fietspad en rijweg zal worden gebruikt, wordt enkel de venale waarde van perceel 102/E-deel in rekening gebracht. In concreto is de berekening als volgt te staven:
Perceel 102/E-deel bestaat uit
Of de totale venale waarde van perceel 102/E-deel bedraagt €855.004,00 (waarde voorliggende grond + waarde achterliggende grond).
1% van €855.004,00 = €8.550,04 ; thans afgerond €8.550,00/jaar.
Het betreffende lot 4 wordt aan dezelfde eenheidsprijs genomen wat maakt dat er nog €188,41/jaar extra wordt geteld.
Of alles tezamen komt de jaarlijkse vergoeding op €8.738,00.
Vergoeding jaarlijks te indexeren volgens gezondheidsindex.
Prijzen conform schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 313) dd. 08/09/2020.
Aktekosten te betalen via MJP001144 (uitgave).
De gemeenteraad keurt bijgevoegde overeenkomst opstalrecht tussen de stad Hasselt en Fluvius Limburg voor de percelen grond gelegen enerzijds te Kempische Steenweg, gekend volgens recente kadastrale gegevens onder Hasselt, zevende afdeling, sectie G, nr. 102/E-deel, 100/V-deel en 86/L-deel, zoals indicatief met blauw aangeduid op bijlage 1 van deze overeenkomst en zoals aangeduid op het werkplan opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd. 10/12/2021 (dossier H201000), bijlage 2, goed.
De stad Hasselt bekomt een recht van opstal voor een termijn van dertig (30) jaar die ingaat op het moment van het verlijden van de akte. Het recht van opstal is na het verstrijken van voornoemde termijn, met inachtneming van de wettelijk toegelaten maximumtermijn, verlengbaar bij onderlinge toestemming van de partijen na een besluit in die zin van hun bevoegde organen. Het recht van opstal kan in geen geval stilzwijgend worden verlengd.
Het in opstal gegeven goed is bestemd voor de realisatie van een mobipunt.
De opstalhouder verbindt er zich toe, bij aanvang van het opstalrecht, het goed op eigen kosten bouwrijp te maken.
De opstalhouder mag de in opstal gegeven percelen en de daarop geplaatste constructies enkel aanwenden voor de verwezenlijking van hoger vermelde doelstelling/bestemming.
Lot 1 (1a43ca), lot 2 (1a20ca) en lot 3 (2a57ca) van voornoemd werkplan, tevens met oranje aangeduid, zullen geen deel uitmaken van dit zakelijk recht daar deze op termijn nog apart verhandeld zal worden tussen Fluvius Limburg en het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten gevolge van deze overdracht zal de beoogde bestemming, zoals eerder vermeld, komen te liggen aan een uitgeruste weg alsook op termijn openbaar domein.
De vermelde oppervlakten zijn slechts benaderend en de exactheid ervan naderhand zal worden bepaald door een definitieve opmeting opgemaakt door een landmeter-expert aangesteld door de opstalhouder.
Fluvius Limburg verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd op het in opstal gegeven goed, en geen kennis te hebben van erfdienstbaarheden gevestigd door de wil van de mens.
Het goed is vrij van huur en gebruiksrechten en is vanaf heden ter vrije beschikking van de opstalhouder.
De opstal wordt toegestaan tegen een jaarlijkse opstalvergoeding die ACHT DUIZEND ZEVENHONDERDACHTENDERTIG EURO (8.738,00 EUR) bedraagt, jaarlijks te indexeren volgens de gezondheidsindex.
Indien Fluvius Limburg toegang wil nemen tot de centraal gelegen elektriciteitscentrale op het perceel ten kadaster gekend Hasselt, zevende afdeling, sectie G, nr. 100/V, zal dit steeds gebeuren via de Paalsteenstraat.
In afwachting van de grondverhandeling tussen Fluvius en het Agentschap Wegen en Verkeer zal de stad Hasselt een erfdienstbaarheid recht van overgang bekomen over lot 1 (1a43ca), lot 2 (1a20ca) en lot 3 (2a57ca) van voornoemd werkplan, tevens met oranje aangeduid.
Deze erfdienstbaarheid zal nooit langer kunnen duren dan de duur van voornoemd opstalrecht. Tevens zal deze erfdienstbaarheid van rechtswege eindigen op het moment dat het Agentschap Wegen en Verkeer loten 1, 2 en 3 formeel inlijft bij diens openbaar domein.
De stad heeft via OVAM voor de genoemde percelen een blanco bodemattest ontvangen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Notariskantoor Vanhelmont & Vrolix (Thonissenlaan 51, 3500 Hasselt) zal de notariële akte verder opstellen, afhandelen, verlijden. Alle kosten gepaard gaande met deze akte zijn ten laste van de stad Hasselt.
In het kader van de opdracht “Aankoop RFID installaties” werd een bestek met nr. 2021-4894b opgesteld door de Dienst aankopen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 530.000,00 excl. btw of € 641.300,00 incl. 21% btw.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De gemeenteraad verleende in zitting van 22 juni 2021 goedkeuring aan de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De gemeenteraad besliste in zitting van 22 juni 2021 de plaatsingsprocedure te starten.
De kandidaturen dienden het bestuur ten laatste op 27 juli 2021 om 10.00 uur te bereiken.
De Dienst aankopen stelde op 14 december 2021 een verslag van nazicht van de kandidaturen op.
Volgende kandidaturen werden ontvangen:
- AUTOCHECK SYSTEMS BVBA, Boomsteenweg 77c te 2630 Aartselaar;
- HSBIB, Trasmolenlaan te NL-3447 GZ Woerde (NL);
- Bibliotheca, Antwerpsesteenweg 124, Bus 71 te 2630 Aartselaar;
- Duzz ICT, Grotestraat 10, 7461 KG Rijssen, (NL)
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2021-4894b opgesteld door de Dienst aankopen.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 21 februari 2022 voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In de zitting van 22 juni 2021 verleende de gemeenteraad goedkeuring voor een oproep tot kandidatuurstelling voor het dossier "Levering RFID toestellen".
De volgende stap omvat het goedkeuren van de geselecteerde kandidaturen en de lastvoorwaarden zodat de offertevraag verzonden kan worden.
- Bedrag excl. BTW: € 530.000,00
- Bedrag incl. BTW: € 641.300,00
Kredieten worden voorzien via anders budgetteren.
- Algemene rekening (ARK): 24100000
- Basis- of beleidsbudget: beleidsbudget
- PA nummer (Orba): PA5464 - Inhoudelijk en organisatorisch concept RFID-apparatuur
AP000131: Investeren in Vereenvoudiging en digitalisering van de administratieve processen
Geschatte totale projectkost: € 1.100.000
Bij overheidsopdrachten:
- Borg: ja
- Prijsherziening: nee
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-4894b en de raming voor de opdracht “Aankoop RFID installaties”, opgesteld door dienst aankopen, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 530.000,00 excl. btw of € 641.300,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad keurt het verslag van nazicht van de kandidaturen van 14 december 2021 voor deze opdracht, opgesteld door dienst aankopen, goed.
Het verslag van nazicht van de kandidaturen in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 februari 2022.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringskrediet van 2022 via ARK 24100000. (anders budgetteren)
Als we spreken over talentontwikkeling hebben we het over systematische manieren om de natuurlijke aanleg van de sporter te verbeteren en dit op de verschillende domeinen, fysiek, sport specifiek, mentaal… Een dergelijke topsportwerking opzetten en continueren vergt extra mankracht, extra trainingsuren, bijkomende faciliteiten. De financiële impact voor een topsportwerking binnen de schoot van een sportvereniging is dan ook niet gering.
Om het verlies van inkomsten deels te compenseren om de topsportwerking te kunnen garanderen, voorzien we deze extra ondersteuning aan de hand van de projectoproep.
De sportvereniging met een topsportwerking voor jeugd kan een aanvraag indienen, de weerhouden aanvragen/projecten worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen, op basis van het advies van een samengestelde jury.
Het totaalbudget voor deze projectoproep bedraagt € 85.000,00 voorzien door de stad voor de goedgekeurde aanvragen.
Het Bestuursdecreet van 07 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
De wet van 14 november 1983 betreffende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies
Nog steeds laat de pandemie zijn sporen na in de werking van de Hasseltse sportverenigingen. Zeker de sportverenigingen die een kwalitatieve jeugdwerking aanbieden en streven naar het topsportniveau met hun jeugdige sporters hebben het zeer moeilijk om de opgezette werking en de inspanningen van de afgelopen jaren te kunnen continueren op hetzelfde niveau. Topsportopleiding is een bewuste keuze en heeft zijn financiële impact binnen een clubwerking. Vandaar dan ook de noodkreet van onze sportverenigingen met een topsportwerking jeugd.
Daarom willen we een eenmalige extra financiële ondersteuning voorzien voor jeugdopleidingstrajecten in kader van topsport. Via budgetten vanuit het noodfonds willen we Hasseltse sportverenigingen, erkend in categorie 1, maximaal ondersteunen om goede opstart/doorstart te kunnen maken.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien in het beleidsbudget op:
Bedrag: € 85.000,00
Volgnummer: MJP006128 - BE - Topsportsubsidie voor jeugdopleidingstrajecten (reglement)
Algemene rekening: 64960000
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 111.000,00 waarvan € 85.000,00 voorzien voor het subsidiereglement.
De gemeenteraad keurt het reglement 'topsportsubsidie voor jeugdopleidingstrajecten' goed.
De uitbetaling van deze uitgave zal gebeuren in 2022 met de kredieten ingeschreven in de meerjarenplanning, op het algemene rekeningnummer 64960000 (volgnummer MJP006128 en actienummer AC000602).
Het stadsbestuur van Hasselt wenst op de site van het voormalige AC Groenplein een kunstenwerkplaats te bouwen.
De bouw van deze kunstenwerkplaats met als functie de productie, ontwikkeling en presentatie van o.a. professionele podiumkunsten en filmgerelateerde kunsten zal toegewezen worden via een "Design, Build en Maintain"-opdracht waarbij zowel het ontwerp als de bouw en het onderhoud van het gebouw in één enkel contract aanbesteed en gegund zullen worden.
De opdracht zal gegund worden via een mededingingsprocedure met onderhandeling, hetgeen een tweetrapsprocedure is waarbij in eerste fase via onderhavig selectiebestek een oproep wordt gedaan tot deelneming aan de procedure. In een tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om aan de hand van een gunningsbestek een offerte op te maken voor de DBm-opdracht.
In het kader van de opdracht “Kunstenwerkplaats door middel van een Design, Build en Maintain formule” werd een selectieleidraad met nr. 2021-5101 opgesteld door de ontwerper, Mondea, Jozef II straat 40, bus 1 te 1000 Brussel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 8.500.000,00 waarvan € 5.100.000,00 Vlaamse Subsidies (Foci).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38 §1, 1°, b) en c)
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Kredieten worden voorzien via "Anders budgetteren"
Bedrag incl. BTW: € 8.500.000,00 (€ 5.100.000,00 Vlaamse Subsidie (Foci))
Uitgave - ARK: 22910000 - MJP 6442
PA nummer (Orba): PA5260 - Kunstenwerkplaats Groenplein
Onvangst-ARK: 15000000
AP000123 - Investeren in Hasselt cultuurstad
Geschatte totale projectkost: € 8.500.000
De gemeenteraad keurt de DBm-procedure en de selectieleidraad voor de opdracht “Kunstenwerkplaats door middel van een Design, Build en Maintain formule”, opgesteld door de ontwerper, Mondea, Jozef II straat 40, bus 1 te 1000 Brussel goed. De raming bedraagt € 8.500.000,00 waarvan € 5.100.000,00 Vlaamse Subsidies (Foci).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op Europees niveau.
De kerk van Sint-Hubertus werd in het kerkenplan niet behouden als kerk voor eredienst. Samen met het stadsbestuur ging de kerkfabriek en het Bisdom op zoek naar een nieuwe invulling voor het gebouw en haar omgeving.
Het onderzoekstraject, opgemaakt door Origin, gaf enkele mogelijkheden in verschillende scenario's aan. Het stadsbestuur koos voor het scenario 'kerkpark' waarin de kerk grotendeels zou worden gesloopt mits behoud van enkele bouwkundige elementen die als parkonderdeel dienst konden doen. Het Bisdom was vragende partij om de muren rond het koorgedeelte, met muurschilderingen van Paule Nolens, zeker te bewaren.
Onder begeleiding van Levuur werd er ook een participatietraject opgestart om de noden van de omgeving te bevragen zodat deze konden geïntegreerd worden in het nieuwe ontmoetingscentrum, gepland op de Hubertussite aan de pastorij.
Dit alles vormt de input voor een volledige herbestemming van de site, waarin de focuspunten liggen op een geïntegreerd ontwerp voor zowel de afbraak, het nieuwe ontmoetingscentrum als het park - en dit rekening houdend met de wensen van omgeving en gebruikers. De opdracht werd uitvoerig omschreven in het bestek “Ontwerp ontmoetingscentrum en herbestemming Sint-Hubertussite” met nr. 2021-5104 opgesteld door Ruimte - werken - gebouwen.
De uitgave voor deze ontwerpopdracht wordt geraamd op € 157.024,80 excl. btw en € 190.000,01 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien via "anders budgetteren".
Raming: € 157.024,80 excl. btw en € 190.000,01 incl. btw
ARK: 22910000
ORBA: PA5303
AP000138: Investeren in Inspraak en betrokkenheid
Borg: JA
Prijsherziening: NEEN
Beleidsinvesteringsbudget
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-5104 en de raming voor de opdracht “Ontwerp ontmoetingscentrum en herbestemming Sint-Hubertussite”, opgesteld door Ruimte - werken - gebouwen goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 157.024,80 excl. btw en € 190.000,01 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Na goedkeuring van het bestek door de gemeenteraad, wordt de aankondiging ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst speel-en sporttoestellen” werd in fase 1 een selectieleidraad opgesteld door dienst aankopen en in fase 2 het bestek met referentie 2021-5018.
De uitgaven voor deze opdracht worden geraamd op € 330.578,51 excl. btw of € 400.000 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Op de gemeenteraad van 26 oktober 2021 werden de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling, goedgekeurd.
De deadline voor het indienen van een kandidaatstelling was 16 december 2021.
De deadline voor het indienen van een offerte wordt bepaald na goedkeuring van de kandidaatstellingen.
In het kader van deze opdracht werd op 24 december 2021 een bestek met nr. 2021-5018 opgesteld door dienst aankopen, in samenwerking met de betrokken diensten.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,
leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° d) (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 werd voor het in titel vermelde project een plaatsingsprocedure georganiseerd in 2 fasen. Eerst een kwalitatieve selectie gevolgd door de opmaak van een bestek, ter indiening van een offerte door de geselecteerde kandidaten.
De uitgaven voor deze opdracht worden voorzien op onderstaande budgetten:
De gemeenteraad keurt het bestek van 24 december 2021 voor de opdracht “Raamovereenkomst speel-en sporttoestellen”, goed. Dit werd opgesteld door dienst aankopen in samenwerking met de betrokken diensten.
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in het investeringsbudget van 2022 en volgende jaren.
Om de 6 achterliggende loketten van het balieplein op 't Scheep bruikbaar te maken als volwaardige spreekkamers voor de sociale dienst, moeten deze op vlak van akoestiek verbeterd worden. Om de verstaanbaarheid van de gesprekken te vermijden naar zowel de naastliggende lokalen als naar de wachtruimte zullen deze lokalen worden uitgevoerd met plafond en akoestisch dichte wanden.
De huidige akoestiek in de achterste loketten op het balieplein van 't Scheep voldoet niet om privacygevoelige gesprekken te voeren.
De loketten zijn echter nodig voor de sociale dienst om te worden gebruikt als spreekkamers. Gezien het belang van privacy bij deze gesprekken dienen deze lokalen te worden uitgevoerd met akoestisch plafond en akoestisch dichte wanden.
Gezien de werking van het balieplein niet kan worden onderbroken dienen deze werken zoveel mogelijk uitgevoerd te worden buiten de uren van dienstverlening en met name 's zaterdags.
Deze werken vragen een aanpassing van de huidige lokalen en hebben impact op diverse technieken als elektriciteit, netwerk, verlichting, HVAC, ... Bovendien is het gebouw nog niet opgeleverd en nog onder garantie. Om die reden dienen de werken te worden uitgevoerd door de oorspronkelijke aannemer Deholi, Centrum Zuid 2607, 3530 Houthalen-Helchteren, die de volledige afwerking van het balieplein op 't Scheep heeft uitgevoerd als onderaannemer voor het consortium Hassabouw, in opdracht van het AGB.
Deze aanpassingen zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het directiecomité AGB Stadsontwikkeling Hasselt.
In het kader van deze opdracht “'t Scheep: aanpassing akoestiek spreekkamers balieplein” werd een bestek met nr. 2021-5070 opgesteld door de Technisch facilitaire diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 98.964,22 excl. btw of € 119.746,71 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° d) ii) (enigst mogelijke bieder).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Bedrag excl. BTW: € 98.964,22
Bedrag incl. BTW: € 119.746,71
MJP nummer: MJP004931
Algemene rekening (ARK): 24000000 (Meubilair en kantooruitrusting - gemeenschapsgoederen)
Basis- of beleidsbudget: Beleidsbudget
PA nummer (Orba): PA6139 - Aanpassing privatief karakter van 6 loketten balie scheep
Borg: ja
Prijsherziening: nee
Omschrijving mjp nummer: BE - Verbetering privacy spreekkamers 't Scheep
Totale budgetbedrag van het mjp nummer: € 15.000,00
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-5070 en de raming voor de opdracht “'t Scheep: aanpassing akoestiek spreekkamers balieplein”, opgesteld door de Technisch facilitaire diensten goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 98.964,22 excl. btw of € 119.746,71 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht over de gehele looptijd wordt geraamd op € 223.208,00 excl. btw of € 270.081,68 incl. 21% btw.
Investeringsbudgetten
Raming: € 111.000,00 excl. btw of € 134.310,00 incl. 21% btw
Algemene rekening: 21100000
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag: € 272.716,00
Exploitatiebudgetten
Raming: € 60.000,00 excl. btw of € 72.600,00 incl. 21% btw
Volgnummer: MJP004470 - BE - Governance en interne werking ICT
Algemene rekening: 61301000
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 45.260,97 (2023), € 28.814,57 (2024) en € 28.814,57 (2025)
Raming: € 32.208,00 excl. btw of € 38.971,68 incl. 21% btw
Volgnummer: MJP001203 - BA - Kosten financieel beheer
Algemene rekening: 65700000
Basisbudget
PA nummer (Orba): PA6141 (Geschatte totale projectkost: €
232.600,00)
Borg: Ja
Groep Hasselt wil, in deze (post-)corona-periode, de lokale economie en het lokaal ondernemerschap ondersteunen en lokaal kopen (‘winkel hier’) in meerdere vormen stimuleren. Hierbij denken we in eerste instantie aan de gekende geschenkbonnen. Maar ook bepaalde acties, handelingen en gedragingen willen we belonen met tegoeden die lokaal besteed kunnen worden.
De meest gekende is de ‘Hasseltbon’, een gemeentelijke geschenkbon die als citymarketing-instrument ingezet wordt ter ondersteuning van de lokale handel en horeca.
Geschenkbonnen bestaan in allerlei vormen en formules. Tussen de eenvoudigste papieren bon zoals de huidige ‘Hasseltbon’ en een volledig digitale variant, beheerd in een zogenaamde digitale wallet voor de consument.
Reden dat er ingezet wordt op de digitalisering van de ‘Hasseltbon’ is om het gebruik ervan voor alle betrokken partijen (de Hasseltse ondernemer, consument-bezoeker en stedelijke diensten) makkelijker te maken in verkoop, handling en financiële afhandeling.
Naast de gemeentelijke geschenkbon willen we ook andere voordelen voor specifieke gelegenheden voor bepaalde (doel)groepen / persona’s lanceren. Denk maar aan de ‘Covidbon’, parkeertegoed voor elke inwoner 18+, een horecabon voor elke inwoner, … .
Voor de digitalisering van de verschillende bonnen-vouchers-tegoeden willen we een laagdrempelig en gebruiksvriendelijk digitaal voucherplatform lanceren waarbij meerdere voucher-modules met specifieke kenmerken zoals variabele begin- en einddatum, variabele doelgroep ‘deelnemende handelaars’, variabele waardes gecombineerd kunnen worden.
Overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 werd voor het in titel vermelde project een plaatsingsprocedure georganiseerd in 2 fasen. Eerst een kwalitatieve selectie gevolgd door de opmaak van een bestek, ter indiening van een offerte door de geselecteerde kandidaten.
In het kader van de opdracht “Software Voucherplatform” werd een bestek met nr. 2021-5028 opgesteld door de dienst aankopen in samenwerking met de betrokken diensten.
De uitgave voor deze opdracht over de gehele looptijd wordt geraamd op € 191.000,00 excl. btw of € 231.110,00 incl. 21% btw.
De uitgave voor het onderdeel van E-payment werd ingeschat op € 32.208,00 excl. btw of € 38.971,68 incl. 21% btw. Deze kosten zijn afhankelijkheid van het aantal transacties door de gebruikers.
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op € 223.208,00 excl. btw of € 270.081,68 incl. 21%.
De opdracht voorziet een servicecontract van maximaal 48 maanden, startende na implementatie van de software.
Deze opdracht zal behandeld worden als een opdracht die de limieten overschrijdt van de Europese bekendmaking.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De procedure wordt gevoerd in opeenvolgende fases waarbij het aantal te onderhandelen offertes geleidelijk verminderd wordt. In de eerste fase kunnen geïnteresseerde kandidaten een aanvraag tot deelneming indienen en zal er worden gekeken of zij voldoen aan de selectiecriteria die worden opgenomen in de selectieleidraad. Alle geselecteerde kandidaten worden in een 2de fase uitgenodigd om een offerte in te dienen.
Stad Hasselt treedt op als aankoopcentrale voor Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en andere verzelfstandigde agentschappen van stad Hasselt, bij de gunning van de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investerings- en exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 57,en inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het bestek voor de opdracht "Software Voucherplatform" opgesteld door dienst aankopen in samenwerking met de betrokken diensten, goed.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten.
Overeenkomstig artikel 38, § 4 van de wet van 17 juni 2016.
Enkel de geselecteerde kandidaten, vanuit de kandidaatstelling, ontvangen het bestek en worden uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze uitnodigingen worden verstuurd vanaf het e-tendering platform.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Hasselt optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en andere verzelfstandigde agentschappen van de stad Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 en volgende jaren, op budgetcode 21100000/ALO/0119/ICT (actie/raming AC000446/MJP005659) voor wat betreft de aankoop van software voucherplatform en bijhorende exploitatiekost jaar 1.
De uitgave voor het exploitatiebudget vanaf jaar 2 t.e.m. jaar 4 op budgetcode 61301000/ALO/0119/ICT (actie/raming AC000437/MJP004470).
De uitgave voor het exploitatiebudget vanaf jaar 1 op budgetcode 65700000/ALO/0111/ALG (actie/raming AC000062/MJP001203).
Als gemeenteraadslid ben ik uitermate begaan met de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en onze kinderen in het bijzonder. Volgens de laatste gegevens van de Stadsmonitor blijkt dat in 2020 maar liefst 28,5% van de Hasseltse jeugd met de fiets naar school ging. Cijfers waar we als stad fier op mogen zijn en waar het bestuur terecht een prioriteit van maakt. Meer fietsen op de weg betekent ook minder auto’s in het verkeer. En dat is niet enkel goed voor de leefbaarheid van de stad, maar ook voor onze gezondheid.
Lokale besturen leggen meer dan ooit de focus op duurzaamheid en integreren ook nieuwe slimme systemen in het fietsbeleid. Dat blijkt ook uit een artikel eerder deze maand in HBvL waarbij de stad Peer via een slim palensysteem zowel de route als het aantal fietsende leerlingen in kaart brengt. Een goed voorbeeld hoe steden vandaag de dag hun jongste inwoners op een slimme en digitale manier tegemoet komen.
Het stadsbestuur investeert deze legislatuur in verschillende slimme en digitale projecten, ook op het vlak van mobiliteit. Daarom zou ik u graag willen vragen of u als bevoegd schepen deze legislatuur ook gebruik zal maken van slimme systemen die ertoe kunnen bijdragen dat we nog meer jongeren stimuleren om met de fiets naar school te gaan en op die manier bij te dragen tot een gezonde en bewegende jeugd?
In december legden honderd personeelsleden van het woonzorgcentrum Hogevijf het werk neer. Een ongeziene actie, zeker voor de ouderenzorg.
Het ongenoegen is dan ook groot. Het personeel zegt dat ze met te weinig zijn op de werkvloer, zowel voor de zorg, de technische dienst als de poetsdienst. Dat mensen die weggaan nauwelijks vervangen worden. Dat sommige ploegen gehalveerd zijn. Dat ze bijgevolg geen tijd meer hebben om hun werk goed te doen, om er te zijn voor de mensen. Dat de meest uitgesproken zin is: "wacht eventjes", ook als ouderen bijvoorbeeld dringend naar het toilet moeten. Er zijn ook geruchten over een eventuele privatisering van de Hogevijf.
Het personeel vraagt meer handen aan het bed, betere loon- en arbeidsvoorwaarden, een betere werk-privé balans, geen privatiseringen én geen financiële wurggrepen of besparingen die een goede zorg hypothekeren. Dat is de samenvatting van de eisen van de actievoerders in de pers, daags na de actie.
Mijn vragen:
- Wat doet de schepen aan de werkdruk van het personeel?
- Gaat het stadsbestuur de investeringen in de Hoge Vijf verhogen? Zo ja, met hoeveel?
- Kan de schepen garanderen dat de Hoge Vijf in publieke handen blijft?
De Vlaamse overheid deed in 2021 opnieuw een projectoproep aan steden en gemeenten voor het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van (al dan niet verplaatsbare) noodwoningen. Het Vlaamse Gewest neemt 50% van de kosten voor haar rekening, met een maximum van 145.000 euro per gerealiseerde noodwoning. Gemeenten of OCMW’s kunnen een aanvraag indienen.
Gezien de grote nood in Hasselt aan woningen voor daklozen, thuislozen, mensen die hun woning moeten verlaten omwille van familiale moeilijkheden, uithuiszettingen, enz stellen wij ons de vraag welke visie het stadsbestuur in deze kwestie heeft en welke initiatieven al zijn genomen of zullen genomen worden.
Mijn vragen: