Door de kruising van de N74, die als stamlijn voor busverbindingen naar het noorden wordt gebruikt, en spoorlijn 21A, met treinverbindingen naar Genk en Hasselt, blijkt Kiewit Station een goede locatie voor het mobipunt. In nabijheid is ook de Corda Campus gelegen, waardoor het mobipunt een combinatie is van twee ruimtelijke contexten: een agglomeratie en een bedrijvenpool.
Ook de verbinding tussen het station van Hasselt (een interregionaal mobipunt) en Kiewit Station is van belang bij de locatiekeuze. Verbinding tussen beide locaties is namelijk zowel mogelijk met de bus als met de trein. De combinatie van beide vervoermodi zorgt voor een goede verbinding tussen het mobipunt Kiewit Station en het mobipunt Hasselt Station.
Het mobipunt Kiewit Station is van belang op het regionale vervoerniveau. Concreet is het gelegen op de kruising van de ov-as tussen Hasselt en het noorden van Limburg (busverbinding) en de ov-as tussen Hasselt en Genk (treinverbinding). Daardoor is het mobipunt rechtstreeks verbonden met belangrijke kernen op macroniveau zoals Hasselt, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Genk, Heusden-Zolder, Beringen, Oudsbergen, Peer, Bree, Bocholt, Lommel en Peer.
Met de realisatie van mobipunt Kiewit Station worden de volgende doelstellingen behaald:
- Bestuursakkoord:
- ORBA:
Ook wordt hiermee doelstelling 020602 ("Organiseren van P&R") gerealiseerd.
In concreto wordt beoogd het mobipunt te organiseren op de percelen ten kadaster gekend Hasselt AFD. 7, Sectie G, nrs. 102/E-deel, 100/V-deel en 86/L-deel.
De genoemde percelen zijn heden eigendom van Fluvius Limburg. Er wordt dan ook beoogd deze inrichting te doen via de vestiging van een zakelijk recht, voor een minimumduur van 30 jaar. Onderhandelingen hebben geleid tot bijgevoegde ontwerpovereenkomst, waarmee de keuze wordt gemaakt om een opstalrecht te vestigen.
Via deze weg wordt dan bijgevoegde ontwerpovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De vestiging van het opstalrecht geschiedt dan ook om reden van openbaar nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Door de dichte bebouwing en de aanwezigheid van veel bedrijvigheid in de noordelijke Hasseltse agglomeratie, moet er voldoende aandacht worden besteed bij de implementatie van basisbereikbaarheid om deze goed te verbinden met Hasselt en de rest van Limburg. Een goed uitgewerkt mobipunt is dan ook noodzakelijk. Het is dan ook van belang om een mobipunt te ontwikkelen voor de omgeving rond Kiewit.
In de zitting van 25/06/2020 keurde het college van burgemeester en schepenen hiertoe alvast het akkoord opstart dossier goed (2020_CBS_01780).
In de zitting van 28/10/2021 keurde het college van burgemeester en schepenen tevens de aanstelling van notariskantoor Vanhelmont & Vrolix (Thonissenlaan 51, 3500 Hasselt) goed (2021_CBS_03488).
Uitgave (vergoeding opstalrecht)
MJP006711 (ARK 61000000)
Berekening vergoeding: 1% van de venale waarde op jaarbasis. Gezien de parking hoofdzakelijk perceel 102/E-deel zal innemen en het restperceel van perceel 100/V hoofdzakelijk als fietspad en rijweg zal worden gebruikt, wordt enkel de venale waarde van perceel 102/E-deel in rekening gebracht. In concreto is de berekening als volgt te staven:
Perceel 102/E-deel bestaat uit
Of de totale venale waarde van perceel 102/E-deel bedraagt €855.004,00 (waarde voorliggende grond + waarde achterliggende grond).
1% van €855.004,00 = €8.550,04 ; thans afgerond €8.550,00/jaar.
Het betreffende lot 4 wordt aan dezelfde eenheidsprijs genomen wat maakt dat er nog €188,41/jaar extra wordt geteld.
Of alles tezamen komt de jaarlijkse vergoeding op €8.738,00.
Vergoeding jaarlijks te indexeren volgens gezondheidsindex.
Prijzen conform schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 313) dd. 08/09/2020.
Aktekosten te betalen via MJP001144 (uitgave).
De gemeenteraad keurt bijgevoegde overeenkomst opstalrecht tussen de stad Hasselt en Fluvius Limburg voor de percelen grond gelegen enerzijds te Kempische Steenweg, gekend volgens recente kadastrale gegevens onder Hasselt, zevende afdeling, sectie G, nr. 102/E-deel, 100/V-deel en 86/L-deel, zoals indicatief met blauw aangeduid op bijlage 1 van deze overeenkomst en zoals aangeduid op het werkplan opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren dd. 10/12/2021 (dossier H201000), bijlage 2, goed.
De stad Hasselt bekomt een recht van opstal voor een termijn van dertig (30) jaar die ingaat op het moment van het verlijden van de akte. Het recht van opstal is na het verstrijken van voornoemde termijn, met inachtneming van de wettelijk toegelaten maximumtermijn, verlengbaar bij onderlinge toestemming van de partijen na een besluit in die zin van hun bevoegde organen. Het recht van opstal kan in geen geval stilzwijgend worden verlengd.
Het in opstal gegeven goed is bestemd voor de realisatie van een mobipunt.
De opstalhouder verbindt er zich toe, bij aanvang van het opstalrecht, het goed op eigen kosten bouwrijp te maken.
De opstalhouder mag de in opstal gegeven percelen en de daarop geplaatste constructies enkel aanwenden voor de verwezenlijking van hoger vermelde doelstelling/bestemming.
Lot 1 (1a43ca), lot 2 (1a20ca) en lot 3 (2a57ca) van voornoemd werkplan, tevens met oranje aangeduid, zullen geen deel uitmaken van dit zakelijk recht daar deze op termijn nog apart verhandeld zal worden tussen Fluvius Limburg en het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten gevolge van deze overdracht zal de beoogde bestemming, zoals eerder vermeld, komen te liggen aan een uitgeruste weg alsook op termijn openbaar domein.
De vermelde oppervlakten zijn slechts benaderend en de exactheid ervan naderhand zal worden bepaald door een definitieve opmeting opgemaakt door een landmeter-expert aangesteld door de opstalhouder.
Fluvius Limburg verklaart zelf geen erfdienstbaarheden te hebben gevestigd op het in opstal gegeven goed, en geen kennis te hebben van erfdienstbaarheden gevestigd door de wil van de mens.
Het goed is vrij van huur en gebruiksrechten en is vanaf heden ter vrije beschikking van de opstalhouder.
De opstal wordt toegestaan tegen een jaarlijkse opstalvergoeding die ACHT DUIZEND ZEVENHONDERDACHTENDERTIG EURO (8.738,00 EUR) bedraagt, jaarlijks te indexeren volgens de gezondheidsindex.
Indien Fluvius Limburg toegang wil nemen tot de centraal gelegen elektriciteitscentrale op het perceel ten kadaster gekend Hasselt, zevende afdeling, sectie G, nr. 100/V, zal dit steeds gebeuren via de Paalsteenstraat.
In afwachting van de grondverhandeling tussen Fluvius en het Agentschap Wegen en Verkeer zal de stad Hasselt een erfdienstbaarheid recht van overgang bekomen over lot 1 (1a43ca), lot 2 (1a20ca) en lot 3 (2a57ca) van voornoemd werkplan, tevens met oranje aangeduid.
Deze erfdienstbaarheid zal nooit langer kunnen duren dan de duur van voornoemd opstalrecht. Tevens zal deze erfdienstbaarheid van rechtswege eindigen op het moment dat het Agentschap Wegen en Verkeer loten 1, 2 en 3 formeel inlijft bij diens openbaar domein.
De stad heeft via OVAM voor de genoemde percelen een blanco bodemattest ontvangen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Notariskantoor Vanhelmont & Vrolix (Thonissenlaan 51, 3500 Hasselt) zal de notariële akte verder opstellen, afhandelen, verlijden. Alle kosten gepaard gaande met deze akte zijn ten laste van de stad Hasselt.