MJP004925 - Besteding Covid-19 subsidie POD-MI steuntype
In de periode mei-juli 2020 maakte de federale regering aanzienlijke budgetten vrij als subsidie Covid-19, om OCMW’s toe te laten de noodzakelijke hulpverlening toe te kennen aan de meest kwetsbare bevolkingsgroepen. Deze algemene hulpverlening werd door de federale overheid vervolgens ook aangevuld met bijkomende steun voor afgebakende vormen van ondersteuning zoals bijv. voor psychologische ondersteuning of voor meer specifieke doelgroepen zoals studenten uit het hoger onderwijs.
Eerdere onderzoeken stelden reeds vast dat de minimuminkomens voor alleenstaanden en gezinnen met kinderen niet volstaan om een menswaardig leven te leiden. Covid-19 heeft dit nog verscherpt. De afgelopen 2 lockdowns en de naweeën van de lockdowns hebben een grote impact op verschillende aspecten van het sociaal beleid en op verschillende kwetsbare groepen. Binnen de werking van de sociale dienst stelden we vast dat alleenstaanden en gezinnen die reeds voor de Covid-19 crisis in een kwetsbare toestand verkeerden met weinig of geen financiële reserves, extra hard worden getroffen door de crisis: tijdelijke werkloosheid, stijgende uitgaven en onvoorziene uitgaven.
Binnen de stijgende uitgaven zijn er de algemene prijsstijgingen van consumptiegoederen en de sterk stijgende energieprijzen van de afgelopen maanden. De afgelopen weken verschenen er meermaals berichten in de media over fikse stijgingen van voorschotfacturen. Deze sterk stijgende energieprijzen (zeker de gasprijzen) liggen aan de basis van een inflatiepeil van 2,2 %.Aan de hand van toetsingskaders wil het OCMW intern enkele richtlijnen en toetsingscriteria aanreiken aan haar MA’s in de functie van de sociale onderzoeken en beoordelingen van een bijzonder kwetsbare doelgroep (begunstigde leefloon met toekenning voor oktober 2021) en i.f.v. de meest essentiële uitgaven. Hierdoor weet de sociale dienst en de betrokken MA’s dat indien een dergelijke persoon zich aanbiedt bij het OCMW die voldoet aan de gestelde voorwaarden/toetsingscriteria dat een bepaalde steun kan worden toegekend. Deze beslissing wordt nog steeds op individuele basis genomen, i.f.v. het eerder verrichte sociale onderzoek en deze beslissing wordt bevestigd door het BCSD.
Voor de eindejaarsvergoeding wordt volgende doelgroep vastgelegd:
Bovendien zijn de algemene voorwaarden voor de federale covid steun en de algemene voorwaarden voor de toekenning van individuele steun ook van toepassing op de afbakening van de doelgroep.
Voor de berekening van het indicatieve bedrag van de eindejaarsvergoeding werd er rekening gehouden met volgende afwegingen.
Rekening houdend met bovenstaande afwegingen wordt in dit toetsingskader een indicatief richtbedrag voorgesteld als een eenmalige vergoeding van 200 EUR voor éénieder die voldoet aan doelgroepomschrijving. Dit is uiteraard een indicatief richtbedrag voor de beoordelende MA. In functie van de individuele elementen uit het eerder gevoerde sociale onderzoek kan dit aangepast worden i.f.v. voorliggende noden.
Het onderzoek naar het recht op deze eenmalige eindejaarsvergoeding wordt tijdens de covid-periode proactief opgenomen door de Sociale Dienst van het OCMW. Hiervoor moet geen nieuwe aanvraag worden ingediend door de begunstigden dit wordt gebaseerd op het eerder recent afgelegde sociale onderzoek.
In het proactief onderzoek van de MA en de sociale dienst zal voor elke begunstigde van de doelgroep zoals omschreven de volgende toetsingscriteria worden afgetoetst:
1) Leefloon (of equivalent) heeft betrekking op de maand oktober 2021
2) voorwaarden van de eerdere toekenning volgens de covid-19 criteria (stijgende uitgaven-dalende inkomsten in functie van covid-19) zijn nog steeds van toepassing
3) de algemeen geldende regels met individuele toekenningen door het OCMW zijn evenzeer van toepassing (bevoegdheidsregels, geen voorwerp uitmaken van een onderzoek naar fraude, geen voorwerp van een onderzoek naar het recht op leefloon, geen voorwerp van een intrekking van het recht op leefloon).
Enkel dossiers die positief scoren op elk van bovenstaande toetsingscriteria komen in aanmerking. Dit betekent dat het uitsluitend behoren tot de doelgroep niet voldoende is.
Dossiers die positief worden beoordeeld, worden als beslissing op een lijst van begunstigden, ter bekrachtiging, voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst.
Dit betekent dat het uitsluitend behoren tot de doelgroep niet voldoende is om een automatisch en proactief recht te genereren op deze eindejaarsvergoeding.
Enkel de combinatie van zowel behoren tot de doelgroepomschrijving, positief scoren op elk van de toetsingscriteria en een positieve beslissing van het bijzonder comité van de sociale dienst geven aanleiding tot een eenmalige eindejaarsvergoeding. Bovendien blijft het een individuele beslissing.
OCMW -wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
KB van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft haar goedkeuring aan het toetsingskader inzake de eenmalige eindejaarsvergoeding in het kader van de armoedebestrijding ten gevolge van de COVID-19 pandemie.