Verkoop onroerend goed (= opbrengst)
Exact €67.500,00.
MJP003509 (BA)
Tussen de jaren 1979 en 1989 verwierf de stad Hasselt een deel gronden (bestemming woongebied en woonuitbreidingsgebied) ter realisatie van het, door het bij koninklijk besluit dd. 03/04/1979, goedgekeurde gewestplan Hasselt - Genk. Met de komst van het bijzonder plan van aanleg "De Tesch" (goedgekeurd op datum van 09/12/1986 bij besluit van de minister en gewijzigd op datum van 03/10/2003) werd stedelijke ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied mogelijk.
In 2006 werden tal van deponeringsakten van verkavelingsvergunningen verleden waardoor de stad Hasselt vele gronden terug verkocht. Vandaag heeft de stad Hasselt nog één laatste perceel in eigendom, waar door particulieren veel vraag naar is om deze mogelijks aan te kopen. Het betreft het perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 4, Sectie E, nr. 106/R.
Het perceel ten kadaster gekend Hasselt AFD. 4, Sectie E, nr. 106/R betreft het lot 40 van de verkavelingsvergunning dd. 13/09/2005 verleend door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar, en bij wijziging verkavelingsvergunning goedgekeurd dd. 20/02/2008 (verkaveling 1524). Mede hierdoor ligt dit perceel in een zone voor halfopen en gesloten bebouwing en binnenplaatsen, patio's en tuinen.
Vandaag wordt voor deze zone de verplichting opgelegd een garage in het hoofdvolume te voorzien.
Het perceel kan ontwikkeld worden mits naleven van de verordeningen en voorschriften die voor deze zone van toepassing zijn. Het perceel is dan ook gelegen binnen het BPA De Tesch 18 Ter zoals goedgekeurd bij Ministrieel Besluit dd. 20/10/2003.
Schattingsverslag dd. 02/07/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 294) bepaalde een minimale verkoopprijs voor dit perceel van €67.500,00.
Het bestuursakkoord 2019-2024 heeft de volgende doelstellingen opgenomen:
279. Wonen is een recht. Als stadsbestuur zetten we fors in op betaalbaar wonen voor elke Hasselaar.
284. Niet iedereen is in staat om een woning te vinden op de privémarkt. We starten, in overleg met de sociale verhuurkantoren, huisvestingsmaatschappijen en ontwikkelaars, een inhaalbeweging voor sociaal wonen en betaalbaar wonen.
Ten gevolge van deze doelstellingen werd dit perceel dd. 30/10/2020 te koop aangeboden aan Hacosi cvba, aan voornoemde voorwaarden.
Bij schrijven dd. 10/02/2021 bracht Hacosi cvba haar bod tot aankoop uit, ten gevolge van de beslissing van diens Raad van Bestuur dd. 27/01/2021. Dit schrijven luidt als volgt: "er kan door Hacosi onder voorwaarden een bod worden uitgebracht van 67.500eur (zevenenzestigduizend vijfhonderd euro). De voorwaarden aan dit bod verbonden zijn:
- Dat de grond niet vervuild is.
- Dat de grond vrij is van gebruik, huur of pacht.
- Dat de nodige (bouw)vergunning afgeleverd kan worden voor de bouw van minimum 1 grondgebonden wooneenheid."
Dienst Grondbeleid kan bevestigen dat deze grond vrij is van gebruik huur of pacht. Tevens bevestigt het bodemattest dd. 09/10/2020 en bijhorende brief milieu dd. 08/12/2020 dat deze grond niet is opgenomen in het grondeninformatieregister (er is met andere woorden een blanco bodemattest).
Dit maakt dat dienst Grondbeleid voorstelt in te gaan op dit aanbod, onder de opschortende voorwaarde dat een uitvoerbare (bouw)vergunning wordt afgeleverd voor de bouw van minimum 1 grondgebonden wooneenheid (zoals Hacosi cvba als derde voorwaarde aanhaalde).
Met deze verkoop wenst de stad Hasselt het algemeen belang te dienen. Dit maakt dat de stad Hasselt kan motiveren dat deze transactie zonder concurrentie verloopt, zoals aangehaald bij Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen, 3.2 Mededinging en transparantie:
"Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen. De procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur moet voldoende en gepaste publiciteit voeren om de mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dat is de beste garantie om een goede prijs te verkrijgen en is de werkwijze die het best het algemeen belang dient. Onderhandse verkopen met voldoende publiciteit, transparantie en mededinging beantwoorden aan voormelde criteria. Dat geldt uiteraard ook voor de notariële openbare verkopen, zoals die zijn geregeld in het Gerechtelijk Wetboek. Alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Het bestuur moet dat voldoende motiveren."
Tevens kan Hacosi cvba volgens bijgevoegde motivering en proces-verbaal van de vergadering van de Raad van Bestuur dd. 27/01/2021 staven dat deze aankoop geschiedt in functie van het algemeen belang.
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het aanstellen van de notaris. Deze notaris wordt belast met de verdere afhandeling van het dossier en de opmaak van de authentieke akte. Er wordt voorgesteld om Notariskantoor Michaël Van Der Linden (Toekomststraat 56, 3500 Hasselt) aan te stellen vermits deze notaris voor Hacosi cvba de voorkeur geniet. Alle kosten gepaard gaande met deze akte en verkoop zijn ten laste van de koper, in dit geval Hacosi cvba.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen:
3.2 Mededinging en transparantie
Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen. De procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur moet voldoende en gepaste publiciteit voeren om de mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dat is de beste garantie om een goede prijs te verkrijgen en is de werkwijze die het best het algemeen belang dient. Onderhandse verkopen met voldoende publiciteit, transparantie en mededinging beantwoorden aan voormelde criteria. Dat geldt uiteraard ook voor de notariële openbare verkopen, zoals die zijn geregeld in het Gerechtelijk Wetboek. Alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Het bestuur moet dat voldoende motiveren.
De gemeenteraad keurt de verkoop van het perceel gelegen te J.S. Bachlaan en ten kadaster gekend Hasselt AFD. 4, Sectie E, nr. 106/R, aan Hacosi cvba, goed.
De gemeenteraad keurt goed dat deze transactie geschiedt voor een bedrag van €67.500,00, zoals bepaald door schattingsverslag dd. 02/07/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 294).
De gemeenteraad keurt goed dat deze verkoop gebeurt onder de volgende opschortende voorwaarden:
- Dat de grond niet vervuild is.
- Dat de grond vrij is van gebruik, huur of pacht.
- Dat de nodige (bouw)vergunning afgeleverd kan worden voor de bouw van minimum 1 grondgebonden wooneenheid.
Deze verkoop geschiedt in functie van het algemeen belang.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
De stad Hasselt heeft via OVAM een blanco bodemattest voor dit perceel ontvangen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanstelling van notaris Michaël Van Der Linden (Toekomststraat 56, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper, in dit geval Hacosi cvba.