De overeenkomst met de huidige leverancier van de deelfietsen in Hasselt (Mobit) loopt eind 2021 af. De stad Hasselt moet bijgevolg op zoek naar een nieuwe leverancier van de deelfietsen. De stad Genk zit met eenzelfde vraag naar deelsystemen.
Om het gebruik van deelfietsen tussen de bipool Hasselt - Genk mogelijk te maken, willen beide gemeenten voor éénzelfde leverancier van de deelfietsen kiezen.
Om deze samenwerking in goede banen te leiden dient de samenwerkingsovereenkomst in bijlage goedgekeurd te worden.
De samenwerkingsovereenkomst stelt dat de gemeenten samen een openbare oproep op de markt brengen en samen een leverancier kiezen.
Nadien reikt iedere gemeente onafhankelijk van elkaar een concessie uit voor de exploitatie van de deelvoertuigen op het eigen openbaar domein.
De samenwerking tussen de stad Hasselt en de stad Genk zal het gebruik van de deelfietsen ten goed komen. Door samen een vraag naar deelvoertuigen op de markt te brengen wensen de gemeenten de schaal van het project te vergroten zodat het voor gebruikers interessanter is om een deelvoertuig te gebruiken.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de stad Genk voor de exploitatie van deelfietsen goed.