Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_GR_00197 - Aankoopcentrale Stad Hasselt - Digitalisering Vrije Tijd en Toerisme (heropstart) - Lastvoorwaarden, gunningswijze en publicatie selectieleidraad - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/06/2021 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, voorzitter; Steven Vandeput, burgemeester; Marc Schepers, schepen; Dymfna Meynen, schepen; Habib El Ouakili, schepen; Laurence Libert, schepen; Rik Dehollogne, schepen; Joske Dexters, schepen; Frank Dewael, schepen; Joost Venken, schepen; Michel Froidmont, gemeenteraadslid; Brigitte Smets, gemeenteraadslid; Karolien Mondelaers, gemeenteraadslid; Tom Vandeput, gemeenteraadslid; Kevin Schouterden, gemeenteraadslid; Derya Erdogan, gemeenteraadslid; Peter Liefsoens, gemeenteraadslid; Bert Lambrechts, gemeenteraadslid; Lut Creemers, gemeenteraadslid; Gerald Corthouts, gemeenteraadslid; Frank Troosters, gemeenteraadslid; Kim De Witte, gemeenteraadslid; Stefan Hendrickx, gemeenteraadslid; Anne Caelen, gemeenteraadslid; Inge Hendrikx, gemeenteraadslid; Tom Cox, gemeenteraadslid; Raf Martens, gemeenteraadslid; Nele Kelchtermans, gemeenteraadslid; Bart Moors, gemeenteraadslid; Koen Ooms, gemeenteraadslid; Dietrich Vandereyken, gemeenteraadslid; Carlo Gysens, gemeenteraadslid; Maryam Jamshid, gemeenteraadslid; Philip De Hollogne, gemeenteraadslid; Hubert Lenssen, gemeenteraadslid; Dirk Sweron, gemeenteraadslid; Marc Roppe, gemeenteraadslid; Peter Briers, gemeenteraadslid; Sameer Srivastva, gemeenteraadslid; Koen Deconinck, algemeen directeur

Afwezig

Pieter Cuppens, gemeenteraadslid; Silvie Nickmans, gemeenteraadslid; Joost Laureys, adjunct-algemeendirecteur; Peter Vanaken, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Koen Deconinck, algemeen directeur

Voorzitter

Guido Fissette, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00197 - Aankoopcentrale Stad Hasselt - Digitalisering Vrije Tijd en Toerisme (heropstart) - Lastvoorwaarden, gunningswijze en publicatie selectieleidraad - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Dymfna Meynen, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Stefan Hendrickx, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Marc Roppe, Peter Briers, Sameer Srivastva, Koen Deconinck
Stemmen voor 39
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Gerald Corthouts, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Laurence Libert, Michel Froidmont, Peter Liefsoens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Dirk Sweron, Peter Briers, Marc Roppe, Sameer Srivastva, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00197 - Aankoopcentrale Stad Hasselt - Digitalisering Vrije Tijd en Toerisme (heropstart) - Lastvoorwaarden, gunningswijze en publicatie selectieleidraad - Goedkeuren 2021_GR_00197 - Aankoopcentrale Stad Hasselt - Digitalisering Vrije Tijd en Toerisme (heropstart) - Lastvoorwaarden, gunningswijze en publicatie selectieleidraad - Goedkeuren

Motivering

Financiële informatie

Deze opdracht is als volgt opgedeeld over de looptijd van 10 jaar:

* Perceel 1 (Reservatieprocessen en ticketverkoop), raming: € 266.870,08 excl. 21% btw of € 322.912,80 incl. 21%.btw.
* Perceel 2 ( Evenementenbeheer), raming: € 209.683,64 of € 253.717,20 incl. 21% btw.

De totale uitgave voor deze opdracht over de gehele looptijd wordt geraamd op € 476.553,72 excl. btw of € 576.630,00 incl. 21% btw.

Investeringsbudgetten

Raming: € 149.280,99 excl. btw of  € 180.630,00 incl. 21% btw

Volgnummer: MJP004495 - BE - ICT - Automatisatie webloketten
Algemene rekening: 21100000
Beleidsbudget
PA nummer (Orba): PA5751

Totaal beschikbaar bedrag: € 100.000,00
Saldo: N.V.T. - besteksvaststelling


MJP nummer: MJP004519 - BE - ICT - Optimalisatie procedure voor de organisatie van groepsbezoeken en klantgerichter boekingssysteem
Algemene rekening: 21100000
Beleidsbudget

Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 75.000,00
Saldo: N.V.T. - besteksvaststelling

Exploitatiebudgetten

Raming: € 327.272,73 excl. btw of € 396.000,00 incl. btw

Raming: € 107.438,02 excl. btw of € 130.000,00 incl. 21% btw
Volgnummer: MJP005008 - BE - ISP - VRT - Roadmap voor diverse digitaliseringsaanvragen Vrije Tijd
Algemene rekening: 61301000
Beleidsbudget
Totaal beschikbaar bedrag volgnummer: € 130.000,00 (2022), te verdelen over 3 jaar zijnde € 43.333,00 per jaar vanaf jaar 2 t.e.m jaar 4.
Saldo: N.V.T. - besteksvaststelling 


Raming: € 219.834,71 excl. btw of € 266.000,00 incl. 21% btw
Volgnummer: MJP004446 (vanaf jaar 5) - BA - ICT - Onderhoudscontracten en lonen Algemeen ICT
Algemene rekening: 61301000
Basisbudget

Totaal beschikbaar bedrag volgnummer:  N.V.T.*  (pas vanaf jaar 5)
Saldo: N.V.T. - besteksvaststelling 

* Voorzien voor project PA5751 - € 55.000,00  per jaar vanaf jaar 5 t.e.m jaar 10

 PA nummer (Orba) PA5751     

Borg: nee
Prijsherziening: Ja

Regelgeving: bevoegdheid

8a8a80cd70814bf70170c3b8fbaa6eb4 8a8a80cd682815d801683301b804147d

Aanleiding en context

De  eerste plaatsingsprocedure voor 'Aankoopcentrale Stad Hasselt - Digitalisering Vrije Tijd en Toerisme" werd stopgezet omdat er bij de opening van de kandidatuurstellingen op woensdag 2 juni 2021 werd vastgesteld dat er slechts 1 kandidaat zich heeft ingeschreven. Ondanks het feit dat het dossier veelvuldig werd gedownload stelden we vast dat er onvoldoende mededinging was en werd er door de interne klant beslist deze procedure stop te zetten. Uit navraag bij enkele firma’s gaf de markt aan dat men vaak gespecialiseerd is één bepaald onderdeel van het project en men dus geen aanbod kan kon doen voor het geheel, zoals voorzien in het oorspronkelijke bestek. De interne klant heeft daarom het dossier herbekeken en beslist om de nieuwe opdracht op te splitsen in verschillende percelen. De plaatsingsprocedure zal daarom opnieuw opstarten met de opgenomen aanpassingen in de selectieleidraad en het bestek. De selectieleidraad en het bestek worden dan ook zo aangepast, voor deze heropstart van het nieuwe dossier is het noodzakelijk om deze nieuwe plaatsingsprocedure te laten goedkeuren door de gemeenteraad. De gunning bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling blijft behouden.

In de stad en de regio van Hasselt vinden bewoners en bezoekers, ongeacht hun afkomst, geaardheid, leeftijd, kunde of beperking, een duurzaam en kwaliteitsvol vrijetijdsaanbod.  
Het vrijetijdsaanbod speelt vooral in op de snel wijzigende leefpatronen van onze burgers, bezoekers & verenigingen. 

Daarnaast willen we als lokaal bestuur daarbij eveneens stappen zetten om niet enkel dit aanbod uit te breiden en afstemmen op veranderende noden, maar evenzeer de manier waarop we dit aanbod naar onze bewoners/bezoekers brengen optimaliseren. Door te zorgen voor een vlotte, efficiënte en gedigitaliseerde toenadering van ons vrijetijdsaanbod, zullen we als organisatie een grote stap voorwaarts zetten in onze klantgerichtheid.

Toelichting perceel 1 – Reservatieprocessen en ticketverkoop:

De scope van dit perceel is om reservatieprocessen (gidsen, zwembadbeurten, museumbezoeken, sportinfrastructuur, sportkampen, speelpleinen, …) en ticketverkoop te ondersteunen door een toekomstbestendige digitale oplossing die inzetbaar is binnen meerdere diensten van de directie Vrije Tijd en Toerisme, met inbegrip van noodzakelijke koppelingen met andere platformen van Groep Hasselt (voor boekhouding, aankoop- en voorraadbeheer, relatiebeheer, ,…)

De oplossing zal voorzien in een generiek proces van zoektocht naar info, (inloggen,) reserveren/inschrijven, betalen, bevestigen, (annuleren,) tot effectief plaatsvinden van de vrijetijds-activiteit met personalisaties specifiek aan de dienst, waar nodig.

De stad zet duidelijk in op digitalisering. Dit moet enerzijds de serviceverlening naar de burger ten goede komen, in dit geval alles wat met vrije tijd te maken heeft. Anderzijds moet het proces in de backoffice zo eenvoudig en makkelijk verlopen, met een centralisatie van gegevens in 1 systeem en maximale automatisatie.

In het kader hiervan wordt een overheidsopdracht in de markt geplaatst voor

  • De aankoop én implementatie van nieuwe software voor:
    • Reservatieprocessen o.a.
      • Gidsen
      • Zwembadbeurten
      • Museumbezoeken
      • Sportinfrastructuur
      • Sportkampen
      • Speelpleinen
      • ..
    • Ticketverkoop 

ter vervanging van de bestaande oplossingen;

  • Koppelingen vanuit de nieuwe software naar de bestaande applicaties voor boekhouding, aankoop- en voorraadbeheer, relatiebeheer, website&stadsapp, rapportering, Notula,  ...
  • Operationele en management rapportering 

Toelichting perceel 2 - Evenementenbeheer:

De scope van dit perceel is om ook het evenementenbeheer van de aanbestedende overheid te ondersteunen door een toekomstbestendige digitale oplossing die flexibel is en inzet op een vlotte samenwerking tussen alle betrokken partijen in de organisatie van een evenement (dienst Vrije Tijd, interne en externe adviesverlenende diensten, CBS, ..), met inbegrip van noodzakelijke koppelingen met andere platformen van Groep Hasselt (voor boekhouding, meldingen en werkorders, GIPOD / Spotbooking ,…)

De evenementen-applicatie zal ertoe dienen om evenementendossiers in zijn volledigheid te kunnen afhandelen. Startend vanuit de aanvraag door de klant tot en met het plaatsvinden van het evenement.

De stappen daartussen moeten beheerd kunnen worden vanuit het systeem:

  • Adviezen inwinnen bij andere diensten zowel intern als extern
  • Welke adviezen zijn nodig? Dan worden die automatisch doorgestuurd naar de betrokken dienst of externe partij
  • Vervolgens kan alles met één druk op de knop overgezet worden naar E-besluit voor goedkeuring door CBS (en/of GR)

De stad zet duidelijk in op digitalisering. Dit moet enerzijds de serviceverlening naar de burger ten goede komen, in dit geval alles wat met vrije tijd te maken heeft. Anderzijds moet het proces in de backoffice zo eenvoudig en makkelijk verlopen, met een centralisatie van gegevens in 1 systeem en maximale automatisatie.

Stad Hasselt wenst dan ook als aankoopcentrale voor Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt  overeenkomsten af te sluiten met dienstverleners en dit voor de digitalisering en automatisering van de diensten binnen het departement Vrije Tijd en Toerisme. Op vraag van Stad Turnhout wordt deze laatste ook opgenomen in het bestek als mogelijke afnemer, zonder aankoopverplichting.

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Aankoopcentrale Stad Hasselt  - Digitalisering en automatisering Vrije tijd en Toerisme” werd een bestek met nr. 2021-5003 opgesteld door de dienst aankopen in samenwerking met de betrokken diensten.

Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

* Perceel 1 (Reservatieprocessen en ticketverkoop), raming: € 266.870,08 excl. 21% btw of € 322.912,80 incl. 21%.btw.

* Perceel 2 (Evenementenbeheer), raming: € 209.683,64 of € 253.717,20 incl. 21% btw.

De totale uitgave voor deze opdracht over de gehele looptijd wordt geraamd op € 476.553,72 excl. btw of € 576.630,00 incl. 21% btw. 

De percelen 1 en 2 worden afgesloten voor een duur van 12 maanden, nadien zijn ze jaarlijks stilzwijgend verlengbaar telkens voor een periode van 12 maanden, met een definitief einde uiterlijk 120 maanden na de gunning van de opdracht.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

De procedure wordt gevoerd in opeenvolgende fases waarbij het aantal te onderhandelen offertes geleidelijk verminderd wordt. In de eerste fase kunnen geïnteresseerde kandidaten een aanvraag tot deelneming indienen en zal er worden gekeken of zij voldoen aan de selectiecriteria die worden opgenomen in de selectieleidraad. Alle geselecteerde kandidaten worden in een 2de fase uitgenodigd om een offerte in te dienen.

Stad Hasselt treedt op als aankoopcentrale voor Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en Stad Turnhout bij de gunning van de opdracht.

Op vraag van Stad Turnhout wordt deze laatste ook opgenomen in het bestek. Besturen die hun naam laten vermelden, kunnen later gebruik maken van de gunning zonder een eigen procedure te voeren. Er is geen enkele aankoopverplichting.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investerings-  en exploitatiebudget van 2022 en volgende jaren.

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 57,en inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Adviezen

Financieel advies Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p><strong>Artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur</strong></p> <p>Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>
Artikel 41, 10° van het decreet lokaal bestuur
<p><strong>Artikel 41, 10&deg; van het decreet lokaal bestuur</strong></p> <p>De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:</p> <p>Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voor&shy;waarden van overheidsopdrachten, tenzij:</p> <p>a) de opdracht past binnen het begrip &lsquo;dagelijks bestuur&rsquo;, vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;</p> <p>b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de selectieleidraad, de selectievereisten, de gunningswijze, het bestek met nr. 2021-5003, de raming en de opstart van de plaatsingsprocedure voor de opdracht "Digitalisering Vrije Tijd en toerisme" opgesteld door dienst aankopen in samenwerking met de betrokken diensten, goed.

De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De totale uitgavan voor deze opdracht en voor de gehele looptijd, wordt geraamd op € 476.553,72 excl. btw of € 576.630,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Overeenkomstig artikel 38, § 4 van de wet van 17 juni 2016. 
Enkel de geselecteerde kandidaten, vanuit de kandidaatstelling, ontvangen het bestek en worden uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze uitnodigingen worden verstuurd vanaf het e-tendering platform.

Artikel 3

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Artikel 4

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stad Hasselt optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald: Stad Hasselt, OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt en Stad Turnhout.

Artikel 5

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 6

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 en volgende jaren, op budgetcodes 21100000/ALO/0119/ICT (actie/raming AC000181/MJP004495) en 21100000/ALO/0520/BEZ (actie/raming AC000258/MJP004519) voor wat betreft de software voor digitalisering en automatisering Vrije tijd en toerisme en de software - kosten voor conversie van huidige gegevens.  

De uitgave voor het exploitatiebudget op budgetcodes vanaf jaar 2 t.e.m. jaar 4 61301000/ALO/0740/SPA (actie/raming AC000258/MJP005008) en vanaf jaar 5 t.e.m. jaar 10 op budgetcode 61301000/ALO/0119/ICT (actie/raming AC000003/MJP004446) voor wat betreft de jaarlijkse kosten voor hosting, kosten voor het onderhoudscontract, kosten voor de SLA.