Er werden notulen opgemaakt van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2021. Deze notulen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Er werden geen opmerkingen gemaakt.
Artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2021 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikelen 40 en 41.
Het VIA6-voorakkoord van 24 november 2020 dat voor de private en publieke social profit sectoren werd afgesloten.
Het VIA6-akkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector dat de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 bereikt hebben, en waarover onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 23 december 2020.
Het toepassingsgebied van dit VIA6-akkoord, met name voor wat de eenmalige verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 betreft.
Het feit dat de verhoging van de eindejaarstoelage voor het zorgpersoneel geldt voor al het personeel dat in de DMFA-aangifte een VIA-deelcode heeft toegewezen gekregen, met uitzondering van de deelcodes 102 (dienstencheques) en 500-512 (socio-culturele sector).
Het feit dat personeel tewerkgesteld met VIA-code 509 (lokale diensteneconomie) toch moet meegenomen worden voor de eenmalige verhoging van de eindejaarstoelage, als deze personen van de lokale diensteconomie tewerkgesteld zijn in één van de VIA sectoren.
Het feit dat het al dan niet toekennen van een VIA-deelcode op zich geen element is om te besluiten dat iemand wel of geen recht heeft op de koopkrachtmaatregelen en op de verhoging van de eindejaarstoelage in het bijzonder, maar dat het eerder een administratieve bevestiging is dat het om VIA-personeel gaat.
Het feit dat in voorkomend geval een rechtzetting van de juiste VIA-deelcode noodzakelijk is, omdat de omvang van de subsidies van de Vlaamse overheid ervan afhangt en ook de verdere verdeling van deze subsidies aan elk individueel bestuur.
Het feit dat, voor wat het ondersteunend personeel in de welzijns-, zorg- en gezondheidsvoorzieningen betreft, het bestuur enige beleidsmarge heeft om te oordelen dat een ondersteunend personeelslid onder het VIA-toepassingsgebied valt en dus als VIA-personeelslid (met de bijhorende VIA-deelcode) wordt beschouwd.
Het feit dat het criterium om de afweging (wel of niet-VIA-personeelslid) te maken, kan zijn om te kijken naar de hoofdactiviteit: wie voor het grootste deel van zijn tijd de ondersteuning doet van VIA-diensten, zou dus ook als VIA-personeelslid kunnen beschouwd worden. Een ander argument kan de fairheid zijn: bijv. alle medewerkers van de ondersteunende dienst zijn wel/geen VIA-personeelslid.
Het akkoord bereikt in het comité C1.
De VIA-financiering die hiertegenover staat.
De informatie op de webpagina van het Agentschap van het Binnenlands Bestuur met betrekking tot de hoogte van het vast bedrag van de eindejaarstoelage van het jaar 2020, die 1.288,43 euro bedraagt.
Het advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot de boeking van deze uitgaven.
Dat de coronacrisis heeft aangetoond dat het billijk is dat de personeelsleden in de VIA-zorgsectoren die onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord ressorteren, een onmiddellijke koopkrachtverhoging ontvangen in de vorm van een verhoging van de eindejaarstoelage met betrekking tot het jaar 2020.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikelen 40 en 41.
Het VIA6-voorakkoord van 24 november 2020 dat voor de private en publieke socialprofitsectoren werd afgesloten.
Het VIA6-akkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector dat de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 bereikt hebben, en waarover onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 23 december 2020.
Op 24 november 2020 sloten de Vlaamse regering, de vakbonden en de werkgeversfederaties in de publieke en private socialprofitsectoren een voorakkoord over een opwaardering van een aantal sectoren waaronder de zorgvoorzieningen. Dit moet leiden tot een betere verloning, meer mensen op de werkvloer en meer werkbaar werk. De Vlaamse regering maakt hiervoor vanaf januari 2021 elk jaar 577 miljoen euro vrij: 412 miljoen euro voor koopkracht en 165 miljoen euro voor kwaliteit. Het voorakkoord biedt perspectief voor een blijvende opwaardering van maar liefst 180.000 mensen, waarvan 40.000 in de publieke sector.
In uitvoering van dit voorakkoord sloten de sociale partners en de Vlaamse regering op 22 december 2020 een VIA6-akkoord met koopkrachtmaatregelen voor de publieke sector af. Hierover werd op 23 december 2020 onderhandeld in het comité C1 voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap.
Een van de maatregelen in het akkoord is de verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020. Omwille van de coronacrisis wensen de sociale partners op zeer korte termijn een financiële waardering te geven aan het personeel in de VIA-zorgsectoren.
De verhoging van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 wordt toegekend aan het personeel tewerkgesteld in de sectoren die onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord van 22 december 2020 ressorteren, maar met uitzondering van het personeel van de socio-culturele sector (vrijetijdsdiensten, jeugddiensten, sportdiensten…). Kortom, de verhoging van de eindejaarstoelage voor het zorgpersoneel geldt voor al het personeel dat in de DMFA-aangifte een VIA-deelcode heeft toegewezen gekregen, met uitzondering van de deelcodes 102 (dienstencheques) en 500-512 (socio-culturele sector). Opgelet: code 509 moet toch meegenomen worden als deze personen van de lokale diensteconomie tewerkgesteld zijn in één van de VIA sectoren.
Concreet wordt het variabel bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 verhoogd met 1,1%. Voor het personeel in de ouderenzorg dat momenteel een lagere eindejaarstoelage (attractiviteitspremie) ontvangt, wordt het vast bedrag van de eindejaarstoelage van 2020 bovendien verhoogd zodat het vast bedrag van 1.159,36 euro tot 1.288,43 euro (+129,07 euro) bedraagt en het variabel bedrag van 2,5% tot 3,6% (+1,1%) bedraagt.
De verhogingen mogen in het totaal nooit leiden tot een eindejaarstoelage die hoger is dan een twaalfde van het jaarsalaris.
Raming totale kost voor de aanpassing van het EJT personeel Hogevijf volgens VIA6: 175.000 euro.
Bijhorende MJP nummers zijn in bijlage opgenomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed om het vast en variabel bedrag van de berekening van de eindejaarstoelage van het jaar 2020 te verhogen met 1,1% zodat de nieuwe berekeningswijze als volgt is: aanpassing vast bedrag van 1.159,36 euro tot 1.288,43 euro (+129,07 euro) en variabel bedrag van 2,5% tot 3,6% (+1,1%) = nieuw bedrag eindejaarstoelage 2020.
Deze beslissing is van toepassing op volgende personeelsleden tewerkgesteld in de erkende diensten in de ouderenzorg, woonzorgcentra, dagverzorgingscentra, kinderopvang, lokale dienstencentra, diensten logistieke hulp, centra voor kinderzorg en gezinsondersteuning, opvoedingswinkels, groepsopvang schoolgaande kinderen (of initiatieven voor buitenschoolse opvang en lokale diensten voor buurtgerichte kinderopvang).
OCMW Hasselt blijkt vandaag eigenaar te zijn van het perceel gelegen te Bommershoven (Borgloon) en ten kadaster gekend Borgloon AFD. 6, Sectie B, nr. 793/A (grootte: 23a39ca). Het betreft een perceel met bestemming 'waardevol agrarisch gebied' (gewestplan Sint-Truiden-Tongeren dd. 05/04/1977, goedgekeurd KB van 05/04/1977), en maakt in feite deel uit van een groter agrarisch gebied, in de nabijheid van de Marmolbeek.
Dit weiland/grasland is verpacht vanaf 10/12/2010 voor een termijn van 9 jaar (stilzwijgend verlengd geweest).
Er wordt voorgesteld om dit perceel openbaar te verkopen omdat:
- OCMW Hasselt vandaag geen intenties meer heeft gronden buiten Hasselt te bezitten.
- De pachter gemeld heeft dat hij zijn voorkooprecht niet wenst uit te oefenen.
Weliswaar zal het voorkooprecht toch nog schriftelijk worden aangeboden als er een andere koper opduikt (cfr. 4 NOVEMBER 1969. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regelsbetreffende de pacht in het bijzonder).
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 12/09/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 307) en bedraagt €4.500,00.
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen goed dat de opdracht “Raamovereenkomst voor een online biedingsplatform voor de verkoop en de vererfpachting van onroerende goederen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding), zijnde COVAST - COOPERATIEF VAN VASTGOEDMAKELAARS VOOR DE BEGELEIDING VAN VASTGOEDTRANSACTIES VAN OVERHEDEN EN BIJZONDERE OPDRACHTGEVERS CVBA, Kortrijksesteenweg 1005 te 9000 Gent, tegen de opgegeven honoraria voor verkoop en voor vererfpachting van onroerende goederen (2020_CBS_03242). Tevens werd dit bij schrijven dd. 12/01/2021 bevestigd (tijdens de standstilltermijn van 15 kalenderdagen werd er geen vordering tot schorsing ingediend). De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
Er wordt dan ook voorgesteld om COVAST cvba aan te stellen ter organisatie van deze openbare verkoop om zo de meest biedende kandidaat-koper op te leveren.
In de genoemde raamovereenkomst werd de volgende clausule opgenomen: "het verlijden van de akte zal steeds gebeuren door een notaris aangesteld door stad Hasselt". Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Er wordt voorgesteld om hiervoor notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) aan te stellen. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
4 NOVEMBER 1969. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regelsbetreffende de pacht in het bijzonder.
Met het in werking treden van het decreet lokaal bestuur werd het Openbaar Centrum van Maatschappelijk Welzijn Hasselt (afgekort OCMW) samengevoegd met de stad Hasselt. Dit maakt dat, ondanks het feit dat zowel het OCMW als stad Hasselt afzonderlijke rechtspersonen zijn, beiden instanties tot Groep Hasselt horen. Sindsdien is dienst Grondbeleid - Patrimonium niet alleen bevoegd voor beheer van stadspatrimonium, maar ook voor het patrimonium van OCMW Hasselt. Uit onderzoek blijkt dat OCMW Hasselt nog enkele gronden buiten grondgebied Hasselt in eigendom heeft.
Opbrengst (= verkoop onroerend goed)
MJP005618
Minimaal €4.500,00
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de openbare verkoop van het perceel gelegen te Bommershoven (Borgloon) en ten kadaster gekend Borgloon AFD. 6, Sectie B, nr. 793/A, goed.
Bij de openbare verkoop is er recht van hoger bod mogelijk.
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 12/09/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 307) en bedraagt €4.500,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat COVAST cvba de openbare verkoop organiseert met als doel de meest biedende kandidaat-koper op te leveren. De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt het vast bureau om over te gaan tot het toewijzen van bovenvermeld goed indien de geboden prijs de minimumprijs bedraagt, zijnde een bedrag van €4.500,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanstelling van notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
OCMW Hasselt blijkt vandaag eigenaar te zijn van het perceel gelegen langs de N74 en ten kadaster gekend Zonhoven AFD. 1, Sectie B, nr. 113/A (grootte: 19a40ca). Het betreft een perceel met bestemming 'woonuitbreidingsgebied' (gewestplan Hasselt-Genk, goedgekeurd KB 03/04/1979), en en is gelegen langs de omleidingsweg N74 in Zonhoven.
Er is geen weet van enige pachtovereenkomst of gebruiksovereenkomst. Bijgevolg is dit perceel heden vrij van pacht of enig ander gebruik.
Er wordt voorgesteld om dit perceel openbaar te verkopen omdat:
- OCMW Hasselt vandaag geen intenties meer heeft gronden buiten Hasselt te bezitten.
- Gemeente Zonhoven bij email dd. 29/07/2020 bevestigt "Het bestuur heeft voorlopig geen intenties bijkomende woon-uitbreidingsgebieden aan te snijden, een besluit hieromtrent is in opmaak. Het betreffende perceel is niet gelegen binnen een verkaveling, BPA of RUP. Naar ons weten zijn er nog geen initiatieven genomen."
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 16/01/2021 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 310) en bedraagt €34.000,00.
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen goed dat de opdracht “Raamovereenkomst voor een online biedingsplatform voor de verkoop en de vererfpachting van onroerende goederen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding), zijnde COVAST - COOPERATIEF VAN VASTGOEDMAKELAARS VOOR DE BEGELEIDING VAN VASTGOEDTRANSACTIES VAN OVERHEDEN EN BIJZONDERE OPDRACHTGEVERS CVBA, Kortrijksesteenweg 1005 te 9000 Gent, tegen de opgegeven honoraria voor verkoop en voor vererfpachting van onroerende goederen (2020_CBS_03242). Tevens werd dit bij schrijven dd. 12/01/2021 bevestigd (tijdens de standstilltermijn van 15 kalenderdagen werd er geen vordering tot schorsing ingediend). De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
Er wordt dan ook voorgesteld om COVAST cvba aan te stellen ter organisatie van deze openbare verkoop om zo de meest biedende kandidaat-koper op te leveren.
In de genoemde raamovereenkomst werd de volgende clausule opgenomen: "het verlijden van de akte zal steeds gebeuren door een notaris aangesteld door stad Hasselt". Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Er wordt voorgesteld om hiervoor notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) aan te stellen. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Met het in werking treden van het decreet lokaal bestuur werd het Openbaar Centrum van Maatschappelijk Welzijn Hasselt (afgekort OCMW) samengevoegd met de stad Hasselt. Dit maakt dat, ondanks het feit dat zowel het OCMW als stad Hasselt afzonderlijke rechtspersonen zijn, beiden instanties tot Groep Hasselt horen. Sindsdien is dienst Grondbeleid - Patrimonium niet alleen bevoegd voor beheer van stadspatrimonium, maar ook voor het patrimonium van OCMW Hasselt. Uit onderzoek blijkt dat OCMW Hasselt nog enkele gronden buiten grondgebied Hasselt in eigendom heeft.
Opbrengst (= verkoop onroerend goed)
MJP005622
Minimaal €34.000,00
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de openbare verkoop van het perceel gelegen langs de N74 (Zonhoven) en ten kadaster gekend Zonhoven AFD. 1, Sectie B, nr. 113/A, goed.
Bij de openbare verkoop is er recht van hoger bod mogelijk.
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 16/01/2021 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 310) en bedraagt €34.000,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat COVAST cvba de openbare verkoop organiseert met als doel de meest biedende kandidaat-koper op te leveren. De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt het vast bureau om over te gaan tot het toewijzen van bovenvermeld goed indien de geboden prijs de minimumprijs bedraagt, zijnde een bedrag van €34.000,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanstelling van notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Opbrengst (= verkoop onroerend goed)
MJP005620
Minimaal €3.000,00
Met het in werking treden van het decreet lokaal bestuur werd het Openbaar Centrum van Maatschappelijk Welzijn Hasselt (afgekort OCMW) samengevoegd met de stad Hasselt. Dit maakt dat, ondanks het feit dat zowel het OCMW als stad Hasselt afzonderlijke rechtspersonen zijn, beiden instanties tot Groep Hasselt horen. Sindsdien is dienst Grondbeleid - Patrimonium niet alleen bevoegd voor beheer van stadspatrimonium, maar ook voor het patrimonium van OCMW Hasselt. Uit onderzoek blijkt dat OCMW Hasselt nog enkele gronden buiten grondgebied Hasselt in eigendom heeft.
OCMW Hasselt blijkt vandaag eigenaar te zijn van het perceel gelegen te Rentjens (Kortessem) en ten kadaster gekend Kortessem AFD. 1, Sectie C, nr. 20 (grootte: 21a75). Het betreft een perceel met bestemming 'natuurgebied' (gewestplan Hasselt-Genk, goedgekeurd KB van 3 april 1979), en maakt in feite deel uit van een uitgestrekt natuur/landbouwgebied langs de grens met Diepenbeek en Kortessem, nabij de Houbrichtstraat.
Sinds 2008 is dit perceel vrij van pacht of enig ander gebruik.
Het perceel is gelegen in een VEN-gebied waardoor er een voorkooprecht in hoofde van de Vlaamse Landmaatschappij van toepassing is.
Er wordt voorgesteld om dit perceel openbaar te verkopen omdat:
- OCMW Hasselt vandaag geen intenties meer heeft gronden buiten Hasselt te bezitten.
- Er geen pachter aanwezig is en het aldus een perceel vrij van gebruik is
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 21/09/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 309) en bedraagt €3.000,00.
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen goed dat de opdracht “Raamovereenkomst voor een online biedingsplatform voor de verkoop en de vererfpachting van onroerende goederen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding), zijnde COVAST - COOPERATIEF VAN VASTGOEDMAKELAARS VOOR DE BEGELEIDING VAN VASTGOEDTRANSACTIES VAN OVERHEDEN EN BIJZONDERE OPDRACHTGEVERS CVBA, Kortrijksesteenweg 1005 te 9000 Gent, tegen de opgegeven honoraria voor verkoop en voor vererfpachting van onroerende goederen (2020_CBS_03242). Tevens werd dit bij schrijven dd. 12/01/2021 bevestigd (tijdens de standstilltermijn van 15 kalenderdagen werd er geen vordering tot schorsing ingediend). De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
Er wordt dan ook voorgesteld om COVAST cvba aan te stellen ter organisatie van deze openbare verkoop om zo de meest biedende kandidaat-koper op te leveren.
In de genoemde raamovereenkomst werd de volgende clausule opgenomen: "het verlijden van de akte zal steeds gebeuren door een notaris aangesteld door stad Hasselt". Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Er wordt voorgesteld om hiervoor notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) aan te stellen. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de openbare verkoop van het perceel gelegen te Rentjens (Kortessem) en ten kadaster gekend Kortessem AFD. 1, Sectie C, nr. 20, goed.
Bij de openbare verkoop is er recht van hoger bod mogelijk.
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 21/09/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 309) en bedraagt €3.000,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat COVAST cvba de openbare verkoop organiseert met als doel de meest biedende kandidaat-koper op te leveren. De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt het vast bureau om over te gaan tot het toewijzen van bovenvermeld goed indien de geboden prijs de minimumprijs bedraagt, zijnde een bedrag van €3.000,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanstelling van notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Opbrengst (= verkoop onroerend goed)
MJP005619
Minimaal €4.050,00
Met het in werking treden van het decreet lokaal bestuur werd het Openbaar Centrum van Maatschappelijk Welzijn Hasselt (afgekort OCMW) samengevoegd met de stad Hasselt. Dit maakt dat, ondanks het feit dat zowel het OCMW als stad Hasselt afzonderlijke rechtspersonen zijn, beiden instanties tot Groep Hasselt horen. Sindsdien is dienst Grondbeleid - Patrimonium niet alleen bevoegd voor beheer van stadspatrimonium, maar ook voor het patrimonium van OCMW Hasselt. Uit onderzoek blijkt dat OCMW Hasselt nog enkele gronden buiten grondgebied Hasselt in eigendom heeft.
OCMW Hasselt blijkt vandaag eigenaar te zijn van het perceel gelegen te Rentjens (Kortessem) en ten kadaster gekend Kortessem AFD. 1, Sectie C, nr. 19/A (grootte: 26a10ca). Het betreft een perceel met bestemming 'natuurgebied' (gewestplan Hasselt-Genk, goedgekeurd KB van 3 april 1979), en maakt in feite deel uit van een uitgestrekt natuur/landbouwgebied langs de grens met Diepenbeek en Kortessem, nabij de Houbrichtstraat.
Dit perceel is heden verpacht tot en met 30/11/2021.
Het perceel is gelegen in een VEN-gebied waardoor er een voorkooprecht in hoofde van de Vlaamse Landmaatschappij van toepassing is.
Er wordt voorgesteld om dit perceel openbaar te verkopen omdat:
- OCMW Hasselt vandaag geen intenties meer heeft gronden buiten Hasselt te bezitten.
- De pachter niet reageert op mogelijke interesse voor aankoop van dit perceel.
Weliswaar zal het voorkooprecht toch nog schriftelijk worden aangeboden als er een andere koper opduikt (cfr. 4 NOVEMBER 1969. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regelsbetreffende de pacht in het bijzonder).
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 23/08/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 308) en bedraagt €4.050,00.
Eerder keurde het college van burgemeester en schepenen goed dat de opdracht “Raamovereenkomst voor een online biedingsplatform voor de verkoop en de vererfpachting van onroerende goederen” wordt gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding), zijnde COVAST - COOPERATIEF VAN VASTGOEDMAKELAARS VOOR DE BEGELEIDING VAN VASTGOEDTRANSACTIES VAN OVERHEDEN EN BIJZONDERE OPDRACHTGEVERS CVBA, Kortrijksesteenweg 1005 te 9000 Gent, tegen de opgegeven honoraria voor verkoop en voor vererfpachting van onroerende goederen (2020_CBS_03242). Tevens werd dit bij schrijven dd. 12/01/2021 bevestigd (tijdens de standstilltermijn van 15 kalenderdagen werd er geen vordering tot schorsing ingediend). De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
Er wordt dan ook voorgesteld om COVAST cvba aan te stellen ter organisatie van deze openbare verkoop om zo de meest biedende kandidaat-koper op te leveren.
In de genoemde raamovereenkomst werd de volgende clausule opgenomen: "het verlijden van de akte zal steeds gebeuren door een notaris aangesteld door stad Hasselt". Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Er wordt voorgesteld om hiervoor notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) aan te stellen. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
4 NOVEMBER 1969. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regelsbetreffende de pacht in het bijzonder.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de openbare verkoop van het perceel gelegen te Rentjens (Kortessem) en ten kadaster gekend Kortessem AFD. 1, Sectie C, nr. 19/A, goed.
Bij de openbare verkoop is er recht van hoger bod mogelijk.
De instelprijs wordt bepaald door schattingsverslag dd. 23/08/2020 opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen (dossier 308) en bedraagt €4.050,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat COVAST cvba de openbare verkoop organiseert met als doel de meest biedende kandidaat-koper op te leveren. De uitvoering van deze opdracht moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020-0149-01 van 11 september 2020 (2020_CBS_02498).
De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt het vast bureau om over te gaan tot het toewijzen van bovenvermeld goed indien de geboden prijs de minimumprijs bedraagt, zijnde een bedrag van €4.050,00.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanstelling van notaris Ernst Van Soest (Koningin Astridlaan 57, 3500 Hasselt) goed. Deze notaris wordt belast met de opmaak van de authentieke verkoopakte. Alle kosten die het verlijden en opmaken van de akte met zich meebrengt zijn ten laste van de koper.
De Algemene Administratie voor de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen om ambtshalve inschrijving te nemen om welke redenen het ook mag wezen.
Deze openbare verkoop geschiedt dan ook voor het algemeen nut.
Voor de effectieve uitvoering van het goedgekeurde subsidieproject inzake Café Anoniem is het noodzakelijk dat er een overeenkomst wordt opgemaakt tussen Stad Hasselt en OCMW Hasselt.
De Vlaamse oproep 'investeringen sociale infrastructuur' stond enkel open voor indiening vanuit de (centrum)steden. De aanvraag is vanuit de stad Hasselt ingediend, dit betekent dat de subsidietoekenning is gebeurd aan stad Hasselt (zie artikel 2 van het subsidiebesluit).
De subsidie is in het MJP ingeschreven bij stad Hasselt. De inhoudelijke opvolging van café Anoniem gebeurt evenwel door OCMW Hasselt.
Dit betekent dat de uitgaven in het MJP bij de rechtspersoon van OCMW Hasselt staan. In functie van de praktische realisatie van dit subsidiedossier is een samenwerkingsovereenkomst tussen stad en OCMW Hasselt nodig op het moment dat de effectieve (investerings)uitgaven worden gemaakt, en dit in functie van de benodigde afrekening en opvolging van de toegekende subsidie.
In het kader van de Vlaamse subsidieoproep 'Investeringen sociale infrastructuur-oproep 3 - 2019' heeft de stad Hasselt een subsidievoorstel ingediend m.b.t. de realisatie van een nieuwbouw voor de dak- en thuislozenwerking binnen onze stad (Café Anoniem).
De Vlaamse subsidie oproep 'investeringen sociale infrastructuur' ondersteunt steden om investeringsprojecten op te zetten voor sociale infrastructuur die bijdragen aan het terugdringen van (kans)armoede in de stad en het verhogen van zelfredzaamheid van mensen in (kans)armoede. De doelstelling van de Hasseltse projectaanvraag 'een nieuwe stek voor Café Anoniem' sloot zeer goed aan op deze Vlaamse subsidieoproep en in het voorjaar van 2019 kreeg de stad Hasselt het officiële bericht van goedkeuring van haar aanvraag.
Zoals aangegeven in artikel 2 van het Vlaamse toekenningsbesluit ontvangt de stad Hasselt € 1.400.000 subsidie voor de realisatie van dit project. Artikel 3 geeft verder aan dat het project uiterlijk binnen de 5 jaar na de toekenning van deze subsidie gerealiseerd moet zijn en stipuleert dat de stad Hasselt zich engageert om de timing uit het aanvraagformulier aan te houden.
Na de goedkeuring en een eerste participatietraject start het project aan de volgende fase met de vraag naar goedkeuring van lastvoorwaarden en gunningswijze.
Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt opgesteld tussen Stad Hasselt (begunstigde van de subsidie en dus ontvanger van de subsidie in het meerjarenplan) en OCMW Hasselt (budgethouder voor Café Anoniem in het MJP en dus verantwoordelijk in het meerjarenplan voor de uitgaven).
Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt naar het voorbeeld van het algemene kader van samenwerking tussen de stad Hasselt en OCMW Hasselt (i.e. beheersovereenkomst stad en OCMW Hasselt - integratie personeel en diensten) en naar het voorbeeld van de samenwerkingsovereenkomst stad en OCMW Hasselt m.b.t. de aankoopcentrale.
1)Goedkeuringsbesluit
Het subsidiebesluit van de Vlaamse Overheid voorziet in de toekenning van € 1.400 000 subsidie aan de projectindiener, i.e. stad Hasselt (art 2 subsidiebesluit) voor de realisatie van een nieuwbouw voor Café Anoniem. Het toekenningsbesluit is toegevoegd aan het dossier
De kredieten voor deze ontvangsten zijn voorzien op:
Bedrag: € 1.400.000,00 (waarvan € 1.120.000,00 ontvangen in 2020 en € 280.000,00 geïnd zal worden na realisatie)
Volgnummer: MJP004335 – investeringssubsidie Café Anoniem – nieuwe en grotere locatie voor de doelgroep
(Dit MJP valt onder de opvolging van de rechtspersoon stad Hasselt)
Actie: AC000150
Algemene rekening: 15000000
ORBA: PA5299: realisatie nieuwbouw Café Anoniem
Beleidsbudget
De kredieten voor deze uitgaven zijn voorzien op:
Raming: € 1.652.892,56 excl. btw of € 2.000.000,00 incl. 21% btw
(2021: € 500.000 en 2022: € 1.500.000
)
Volgnummer: MJP004086 - BE Café Anoniem – uitwerking van diverse projecten in het kader van dagbesteding
(Dit MJP valt onder de opvolging van de rechtspersoon OCMW Hasselt)
Actie: AC000150
Algemene rekening: 22910000
ORBA: PA5299: realisatie nieuwbouw Café Anoniem
Beleidsbudget
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad en OCMW Hasselt m.b.t. de uitvoering van het subsidieproject 'een nieuwe stek voor Café Anoniem - Vlaamse subsidieoproep investeringen sociale infrastructuur' goed.
Het WVV is in werking getreden op 1 mei 2019 en voorziet een aantal wijzigingen. De statuten van de vzw Jessa Ziekenhuis dienen aan deze wijzigingen aangepast te worden, evenals dient rekening te worden gehouden met de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur met betrekking tot de huidige statuten. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld om de statuten leesbaarder en duidelijker te maken.
De huidige statuten, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2018 blijven gelden tot het ogenblik dat de nieuwe statuten worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering. De voorgestelde wijzigingen bevatten geen inhoudelijke of strategische wijzigingen, maar zijn te lezen als loutere aanpassingen aan de bepalingen van het nieuwe WVV en de opmerkingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur. De tekst zoals gevoegd in de bijlage bij huidig besluit vervangt de vorige versie in zijn geheel.
De gewijzigde statuten worden heden ter goedkeuring voorgelegd onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad van Bestuur en Algemene Vergadering van de vzw Jessa Ziekenhuis, die eerstdaags zullen samenkomen en beraadslagen.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 501 tot en met 507.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juni 2018, houdende de goedkeuring van de statuten van de vzw Jessa Ziekenhuis.
De vzw Jessa Ziekenhuis is een een vereniging zonder winstoogmerk op grond van de toepasselijke bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019 (hierna “WVV”) en een ziekenhuisvereniging overeenkomstig deel 3, titel 4, hoofdstuk 4 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. De statuten van vzw Jessa Ziekenhuis worden goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en aan het toezicht onderworpen van de Vlaamse Regering.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gewijzigde statuten van de vzw Jessa Ziekenhuis, zoals in bijlage aan dit besluit gevoegd, goed, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad van bestuur en de algemene vergadering van de vzw Jessa Ziekenhuis.