Sinds 19 april is er een nieuw parkeerbeleid in Hasselt. Tijdens de gemeenteraad van 27 april zei burgemeester Vandeput dat één van de doelstellingen van dat beleid is om méér mensen op het openbaar vervoer te krijgen.
Op de grote Astridparking, naast het station, betaal je sinds 19 april 15 euro in plaats van 2 euro per dag. Dat is maar liefst 7,5 keer meer. De Astridparking werd veel gebruikt door pendelaars, die de bus of trein nemen naar Sint-Truiden, Tongeren, Leuven, Antwerpen, Brussel, etc.
De parking staat nu al een maand bijna volledig leeg. Het verschil met de bezetting vóór 19 april spreekt boekdelen. De parking werd niet alleen gebruikt door pendelaars, maar ook door leden van het ACV die een dag vorming komen volgen op de hoofdzetel tegenover het station of informatie komen ophalen bij hun vakbond (ongeveer 500 mensen per week), door leden van het ACOD en het ACLVB die hun hoofdzetel op de Koning Astridlaan hebben, door bezoekers van de VDAB naast het station, door bezoekers van het Vlaams Administratief Centrum (VAC), begeleiders van de jongerenwerking Halte 24.
Het is duidelijk dat een belangrijk deel van de mensen die hier vroeger parkeerden, dat vandaag niet meer doen. En de mensen die geen andere keuze hebben, betalen tot 7,5 keer meer.
Mijn vragen:
1. Zijn er de afgelopen maand meer gebruikers van het openbaar vervoer geregistreerd in onze stad?
2. Is een lege Astridparking de gewenste beleidswijziging die deze bestuursploeg ambieert?
3. Onder de bevolking is er een breed ongenoegen over het huidige parkeerbeleid. Komt er een evaluatie van het nieuwe parkeerbeleid en zo ja, wanneer?