Terug
Gepubliceerd op 28/10/2020

2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Het nieuwe woonbeleid in Hasselt

gemeenteraad
di 27/10/2020 - 20:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Dirk Sweron, Koen Deconinck

Afwezig

Karolien Stevens, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Het nieuwe woonbeleid in Hasselt 2020_MV_00027 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Het nieuwe woonbeleid in Hasselt

Motivering

Indiener(s)

Kim De Witte

Gericht aan

Marc Schepers

Tijdstip van indienen

do 22/10/2020 - 07:02

Toelichting

“De stad Hasselt wil weg uit de top vier van duurste steden om te wonen. Daarom moet elk nieuw Hasselts bouwproject van enige omvang in de toekomst minimaal 30 procent betaalbare woningen bevatten. Dat wordt voortaan opgelegd in nieuwe vergunningen voor grotere projecten”, zo lezen we in HBVL van 5 oktober jl. “Bovendien moeten de helft van die woningen ook nog eens sociale woningen worden”, lezen we verderop. 

Wij zijn blij met deze scherpe wijziging in het Hasselts woonbeleid. We hebben vragen over de volgende punten: 

  1. Wat is ‘een project van enige omvang’?  
  2. De helft moeten sociale woningen worden, zegt u. Dat betekent dus 15% betaalbare woningen, 15% sociale woningen en 70% luxewoningen? Hoe gaat u ‘betaalbare woningen’ juist definiëren? Moeten deze verhoudingen terug te vinden zijn in elk project of kan de ‘sociale last’ worden afgekocht?  
  3. De luxemarkt lijkt nu wel even verzadigd te zijn in onze stad. Welke garantie hebben we dat bouwpromotoren geïnteresseerd zijn in deze verdeling? Is het niet beter om de uitbreiding van het sociale woonaanbod zelf in handen te nemen, als stad?