Terug
Gepubliceerd op 23/09/2020

2020_GR_00217 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Definitieve vaststelling - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/09/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Koen Deconinck

Afwezig

Lies Jans, Gerald Corthouts, Karolien Stevens, Sophie Persoons, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00217 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Definitieve vaststelling - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Koen Deconinck
Stemmen voor 37
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Peter Liefsoens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00217 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Definitieve vaststelling - Goedkeuren 2020_GR_00217 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Definitieve vaststelling - Goedkeuren

Motivering

Financiële informatie

Vergoeding meerwaarde (inkomst)
MJP003091 BE - meerwaarde in functie van buurtwegen: Volgens schatting van Jean-Pierre Leenen zal dit een totaalbedrag opleveren van €2.450 incl. BTW.

Aanleiding en context

Het college van burgermeester en schepenen heeft het voornemen om de gemeenteraad definitief te laten beslissen over de gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van buurtwegen 40, 84  en 86 in Sint-Lambrechts-Herk. Het voorstel van deze aanpassing aan de gemeentewegen vloeit voort uit een regularisatieaanvraag/bouwaanvraag op de percelen ten kadaster gekend Hasselt AFD. 10, Sectie B, nrs: 217/n, 217/t, 256/h, 256/k, 256/h2, 258/L2. De gemeenteraad keurde reeds op de zitting van 24 maart 2020 de voorlopige vaststelling goed. 

De bijhorende plannen werden opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren op datum van d.d. 10 oktober 2019, nl:
- ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijnen van de gemeentewegen (in concreto buurtwegen) blijkt
- een uittreksel uit het kadasterplan
- een orthofoto
- een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen van Sint-Lambrechts-Herk (kaartblad 4 en kaartblad 8)
en worden mee aan dit besluit gehecht.

De getroffen of betrokken kadastrale percelen en onroerende goederen zijn gedefinieerd als Hasselt AFD. 10, Sectie B, nrs: 211, 212, 213, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 210/b, 217/v, 256/h, 258/h2, 260/a, 261/b, 261/t, 261/x, 269/b, 277/r, 281/a, 290/p, 290/r, 291/c, 291/d, 257/f, 214.

Het schattingsverslag van de meer- en minwaarde ten gevolge van de bovenvermelde aanpassingen aan de gemeentewegen werd opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen op 8 november 2019.

De mede-eigenaars van de grond met gebouwen kadastraal gekend als Hasselt AFD.10, Sectie B, nrs: 217/v, 217/r, 214, 256/h, 256/k, 257/e, 257/f, 258/h2, 284, 285, 286, 287, 288 aan de Doornebosstraat gingen schriftelijk akkoord met het schattingsverslag en de betaling van de meerwaarde.

Het openbaar onderzoek vond plaats, in overeenstemming met art. 17 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, van 15 juni 2020 tot en met 31 juli 2020.

Argumentatie

De stad heeft het initiatief genomen voor de  gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van de voorgenoemde gemeentewegen omdat onderzoek aan het licht bracht dat een groot gedeelte van buurtweg 40, nl. traject A-B-C-D op aangehecht plan, in onbruik is geraakt door het afleveren van een stedenbouwkundige vergunning. Gezien daarenboven een aantal delen van buurtwegen 84 en 86, die in het verlengde liggen van buurtweg 40, vandaag ook niet meer in gebruik zijn en zelfs op terrein niet meer zichtbaar zijn, is het een opportuniteit om de in onbruik geraakte tracés op te heffen en te verplaatsen naar een traject dat wel nog goed toegankelijk is, in bijzonder voor zachte weggebruikers, en tevens een vlotte en veilige verbinding is tussen de Doornebosstraat en de Grote Roost.

Er werd daarom gekozen om de opgehoffen delen van buurtwegen 84 en 40 te verplaatsen naar het tracé J-K-L-M-N-O-P. Dit tracé ligt voor het grootste deel in een bestaande, onverharde, landbouwweg. Bovendien volgt het overgrote deel van dit traject een nog bestaand deel van buurtweg 41.

De opheffing en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg houdt daarbij rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.

De aanpassing staat ten dienste van het algemeen belang, nl. het beoogde doel om een, degelijke, bewandelbare weg te creëren van de Grote Roost naar de Doornebosstraat wordt gerealiseerd. Hierdoor wordt een wandelweg bekomen van minimaal 1,75 meter daar waar de af te schaffen delen maar een wettelijke breedte hadden van 1,16 meter. De samenhang & fijnmazigheid van het tragewegennetwerk, als onderdeel van het netwerk van gemeentewegen, wordt hiemee versterkt en verbeterd.  

Opheffing van de gemeentewegen moet gezien worden als uitzonderingsmaatregel, die gestaafd moet worden met een gegronde motivatie. In dit dossier worden er niet enkel delen van gemeentewegen afgeschaft, er worden ook nieuwe geopend, en wel op zo een manier dat ze terug een logische verbinding vormen. Van een loutere afschaffing is hier dan ook geen sprake.  

De ontsluiting van de aangrenzende percelen werd ook in acht genomen, want doordat het nieuw traject op de perceelsgrenzen wordt gelegd (i.p.v. voormalige dwarsende traject) kunnen de uitbaters van de landbouwgronden in de omgeving hun percelen afsluiten om te verhinderen dat er verontreiniging door wandelaars of van hun huisdieren op de akkers of weilanden achter blijft.

De verschillende ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten werden correct ten opzichte van mekaar afgewogen, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang te brengen. De aanpassing past binnen de beleidsdoelstelling 307 ("We zetten verder in op inventarisatie van onze 'trage wegen' en bouwen dit netwerk stap voor stap verder uit") waarbij uitbouw van het tragewegennet centraal staat.

Uit het proces-verbaal van het openbaar onderzoek blijkt dat er géén bezwaren werden ingediend. 

De deputatie gaf gunstig advies, zonder bijkomende voorwaarden, op datum van 9 juli 2020. Het advies wordt als bijlage aan dit besluit gehecht. 

Het departement openbare werken verleende algemeen, niet-dossierspecifiek advies, op datum van 15 juni 2020. Dit dossier voldoet aan alle voorwaarden zoals opgenomen in het algemene advies. Ook dit advies wordt als bijlage aan dit besluit gehecht. 

Op basis van de adviezen, en de afwezigheid van opmerkingen en bezwaren, dienen er geen bijkomende aanpassingen aan het dossier gemaakt te worden.

Juridische grond

Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Adviezen

Financieel advies - Ontvangsten Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur
<p><strong><strong>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur</strong></strong></p> <p class="Pa5">De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:</p> <p class="Pa8">Beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke opheffing en verlegging van buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk zoals aangeduid op het rooilijnplan dd. 10/10/2019, goed. Dit plan wordt definitief vastgesteld.

Artikel 2

De op te heffen rooilijnen worden op aangehecht rooilijnplan aangegeven met rode opvulkleur. Voor buurtweg 86 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 11-12-13-14-02 en 19-18-17-16-15. Voor buurtweg 84 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 20-21 en 23-22, met lijnstukken 30-31-32-33-34-35 en 41-40-39-38-37-36 en met lijnstukken 42-43 en 45-44. Voor buurtweg 40 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 1-2-3-4-5-6 en 10-9-8-7. De nieuwe ligging van de buurtwegen wordt weergegeven met de groene opvulkleur. De nieuwe rooilijn van buurtweg 84 wordt gedefinieerd met lijnstukken 23-22 en 24-24. De nieuwe verbinding tussen bestaande buurtweg 40 en buurtweg 41 wordt gedefinieerd met lijnstukken 56-42 en 62-35, met lijnstukken 45-63-44 en 36-04-64 en met lijnstukken 43-64-65 en 07-68-69. De huidige, niet te wijzigen rooilijnen, worden aangegegeven met een gele opvulkleur.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de voorgestelde meerwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen op dd. 8/11/2019 goed.

Artikel 4

Het college wordt belast met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de (gewijzigde) gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

Artikel 5

Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 18 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Artikel 6

Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de provincie Limburg.

Artikel 7

Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.