Terug
Gepubliceerd op 23/09/2020

2020_GR_00175 - PV-panelen op eigen gebouwen - Raamcontract VEB stroomafnameovereenkomst - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/09/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Koen Deconinck

Afwezig

Lies Jans, Tom Vandeput, Gerald Corthouts, Karolien Stevens, Sophie Persoons, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00175 - PV-panelen op eigen gebouwen - Raamcontract VEB stroomafnameovereenkomst - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Philip De Hollogne, Hubert Lenssen, Koen Deconinck
Stemmen voor 36
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Hubert Lenssen, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Peter Liefsoens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00175 - PV-panelen op eigen gebouwen - Raamcontract VEB stroomafnameovereenkomst - Goedkeuren 2020_GR_00175 - PV-panelen op eigen gebouwen - Raamcontract VEB stroomafnameovereenkomst - Goedkeuren

Motivering

Financiële informatie

De nodige kredieten voor deze uitgave zijn voorzien op:

Bedrag: de nodige kredieten zullen voorzien worden per aankoop. De aankopen zullen eerst ter goedkeuring voorgelegd worden aan het CBS.

Volgnummer : MJP002523 BE - Coöperatief investeringsfonds voor PV installaties
Actie: AC000405 - Beleidsbudget Duurzaam gedrag bevorderen
Algemene rekening: 61620000 - Adviezen consultants, revisoren
Beleidsbudget

Borg: NVT
Prijsherziening: NVT

Beschikbaar budget op MJP: jaarlijks 2020 - 2025 15.000,00 euro
Totaal budget op MJP: jaarlijks 2020 - 2025 15.000,00 euro

Betaling van een specifiek project gebeurt via de energiefactuur van het betreffende gebouw. Concrete dossiers, met inbegrip van de stroomafnameovereenkomst en een concessie-, huur- of opstalovereenkomst, worden aan het bevoegde orgaan voorgelegd.

Zie ook II.9.3.E van het bestek:

1. Prijsbepaling in geval van niet-uitvoering van de fasen 2, 3 en 4

Indien Stad Hasselt na uitvoering van de haalbaarheidsfase (fase1) beslist om van de uitvoering van de overige fasen (fasen 2, 3, en 4) af te zien, zal hij geen vergoeding aan de opdrachtnemer verschuldigd zijn.  

2. Prijsbepaling in geval van niet-uitvoering van de fasen 3 en 4

Indien Stad Hasselt na de uitvoering van de haalbaarheidsfase (fase 1) en de daaropvolgende ontwerpfase (fase 2) beslist om van de uitvoering van de overige fasen (fasen 3 en 4) af te zien, zal hij geen vergoeding aan de Opdrachtnemer verschuldigd zijn, tenzij er bijkomende kosten zijn gemaakt voor volgende studies: netstudie, stabiliteitsstudie en/of asbestanalyse.

De vergoeding zal evenwel niet verschuldigd zijn indien de beslissing om van de uitvoering van de overige fasen af te zien, zijn grondslag vindt in een aan de Opdrachtnemer toerekenbare tekortkoming.

3. Prijsbepaling in geval van niet-uitvoering van fase 4

Indien Stad Hasselt na de uitvoering van de haalbaarheidsfase (fase 1) en de daaropvolgende ontwerpfase (fase 2) en vergunningsfase (fase 3) beslist om van de uitvoering van de realisatiefase (fase 4) af te zien, zal hij een forfaitaire vergoeding aan de Opdrachtnemer verschuldigd zijn. Deze vergoeding bedraagt een deel of het geheel van de kosten voor de uitgevoerde studies in fase 2.

4. Prijsbepaling in geval van uitvoering van de volledige Deelopdracht

Indien de Opdrachtnemer zowel met de uitvoering van het vast gedeelte (fase 1) als met de uitvoering van alle voorwaardelijke gedeelten (fasen 2, 3 en 4) van een Deelopdracht wordt belast, zal hij door Stad Hasselt worden vergoed op basis van de elektriciteitsprijs per kWh. De voorgestelde prijs dient te bestaan uit (A) de elektriciteitsprijs per kWh, zoals opgegeven in de definitieve offerte van de Opdrachtnemer, (B) het prosumententarief (of toekomstig capaciteitstarief) en (C) de administratieve vergoeding aan het VEB. De administratieve vergoeding is een percentage, berekend op basis van de eenheidsprijs van de installatie. Afhankelijk van de looptijd van het contract, varieert dit percentage: 10-jarig contract: 4,3 %, 15-jarig contract: 3,9 %, 20-jarig contract: 3,4 %. De administratieve vergoeding dekt de kosten van het VEB voor o.a. de opmaak, het onderhoud en het beheer van de webmodule voor de raamovereenkomst.

Aanleiding en context

Stad Hasselt ondertekende de burgemeestersconvenant en stelde een klimaatactieplan 2030 op.

  • Maatregel 7: Inzetten op hernieuwbare energie. Raamcontract voor PV op eigen stedelijke gebouwen met als doelstelling tegen 2024 elk stedelijk gebouw waar PV mogelijk is, ook uit te rusten met PV.
  • Maatregel 42: Een strategie ontwikkelen voor de transitie naar groene warmte en elektriciteit: In samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf werken we actief mee om de eigen ervaringen aan energieprestatiecontracten met burgerparticipatie voor PV te delen met de Hasselaar en rechtspersonen.
  • Transversale maatregelen rond mitigatie en adaptatie: maatregel 5: opzetten van participatie.

Bestuursakkoord 2019-2024: actie 458: we investeren in bijkomende zonnepanelen op eigen gebouwen.

SDG 7 Betaalbare en duurzame energie. SDG 11 Inclusieve, veilige, veerkrachtige en duurzame steden en gemeenschappen. SDG 17 De middelen voor de uitvoering versterken en het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling revitaliseren.

Het VEB heeft op 18 oktober 2019 de overheidsopdracht betreffende een Raamovereenkomst Stroomafnameovereenkomst (ESC) EE_2019_0_013, na een Europese open offerte aanvraag, gegund aan Ecopower- Bronsgroen voor perceel 1. Perceel 2 is gegund aan de volgende partijen: BeauVent cvba, Ecopower cvba, Menapy NV. Voor aanvragen onder perceel 2 wordt er een mincompetitie opgestart onder de voorgaande partijen.

Het Vlaams Energiebedrijf treedt op als Aanbestedende Overheid, en handelt hierbij in de hoedanigheid van een aankoopcentrale, in de zin van artikel 2, 6° a) en 7°b) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016. De aankoopcentrale is de rechtsfiguur die toestaat dat de centrale instaat voor de plaatsing van een overheidsopdracht voor (een) andere aanbestedende overhe(i)d(en), opdrachtgevers genoemd. De Aanbestedende Overheid zal, als aankoopcentrale, in het kader van deze raamovereenkomst alsdus de volledige verantwoordelijkheid dragen voor de plaatsing van de raamovereenkomst en de deelopdrachten. Zij zal voor de opdrachtgevers ook aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van artikel 2, 8° van de Wet overheidsopdrachten uitvoeren.

De raamovereenkomst startte op 21 oktober 2019 en heeft de looptijd van 1 jaar, tweemaal verlengbaar met telkens 1 jaar.

Volgens bijlage 1 van het bestek EE_2019_0_013 vallen lokale overheden in het Vlaamse Gewest, zoals gemeenten en OCMW's, binnen de doelgroep van opdrachtgever in deze raamovereenkomst.

De nota '2020_GR_00139 - PV-panelen op eigen gebouwen - Installatie PV volgens raamcontract VEB' (zie gekoppeld besluit, goedgekeurd op 04/06) omvat het toetreden tot het raamcontract voor de plaatsing van PV op eigen stedelijke gebouwen met eigen stedelijke financiering.

De raamovereenkomst waarvan hier sprake, omvat het aanbieden van ‘hernieuwbare elektriciteitslevering’ via een Stroomafnameovereenkomst waarbij een resultaatsverbintenis wordt afgesloten tussen de gegunde partijen en Stad Hasselt.
Deze raamovereenkomst bestaat uit 2 percelen:

  • perceel 1 ‘ESC zonne-energie met burgerparticipatie’
    In perceel 1 worden PV en burgerparticipatie gecombineerd. De gekozen partij is verantwoordelijk om een PV-installatie te dimensioneren, te financieren via burgerparticipatie, te plaatsen, te onderhouden en elektriciteit te leveren.
  • perceel 2 ‘ESC: hernieuwbare elektriciteit’.
    Onder perceel 2 kunnen mini-competities georganiseerd worden voor verschillende vormen van hernieuwbare elektriciteitsproductie, alsook energieopslag (deelopdrachten). Zo wordt getracht om aan elk project het beste voorstel te koppelen.
Binnen perceel 1 is burgerparticipatie, de mogelijkheid voor burgers om in de financiering van het project te participeren, essentieel. Binnen perceel 2 is deze optioneel en afhankelijk van de concrete deelopdracht.

Om te kunnen toetreden tot de opdrachtencentrale moet de gemeenteraad akkoord gaan met de samenwerking.

Argumentatie

Het is aangewezen om aan te sluiten bij de opdrachtencentrale voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie, het ontwerp, de levering, de installatie en de indienstneming van de installatie en het onderhoud en monitoring van zonnepanelen omdat:

  • de aanbestedende overheid de nodige vakkennis en ervaring heeft in deze materie
  • er geen afzonderlijke procedure moet worden gevoerd

Essentieel binnen perceel 1 en optioneel binnen perceel 2, is het feit dat burgerparticipatie dient aangewend te worden voor de financiering van de projecten. Op die manier worden publieke gebouweigenaren ontzorgd, blijven de risico’s beperkt en wordt de burger sterker betrokken bij de Vlaamse energietransitie. De burgerparticipatie moet ook resulteren in een (financieel) rendement voor degenen die er deel van uitmaken en behelst communicatie over de verwezenlijkingen om draagvlak te creëren.

De stroomafnameovereenkomsten zullen, evenals opstal-, concessie- of huurovereenkomsten, voor een (indicatieve) periode tussen 10 en 20 jaar afgesloten worden. De contractduur wordt door de terugverdientijd van de hernieuwbare elektriciteitsinstallaties bepaald. De gemaakte investering in de studie en de hernieuwbare elektriciteitsinstallaties en alle andere kosten worden terugbetaald door middel van de prijs van de door de stroomafnameovereenkomst opgewekte elektriciteit die de Stad Hasselt zal aankopen (verbruiken). Dergelijk mechanisme zorgt voor een langere looptijd van de overeenkomst omdat de investeringen niet op voorhand betaald worden maar louter via de energiefactuur.

De haalbaarheidsstudie voor een specifiek project moet uitwijzen hoe de energiefactuur evolueert na plaatsing van de installatie, het uitgangspunt is alleszins 'niet meer dan anders'. Dit betekent dat de jaarlijkse kost voor Stad Hasselt niet hoger mag zijn dan de huidige kost en dat de bekomen energiekostbesparing (deels) zal gebruikt worden om de bovenvernoemde kosten terug te betalen.
Op basis van de indicatie in de haalbaarheidsstudie kan Stad Hasselt beslissen om al dan niet door te gaan met het project.

In Vlaamse Codex fiscaliteit, afdeling 6 Vrijstellingen is onder art 2.1.6.0.1 , 3° bepaald dat vrijstelling van onroerende voorheffing wordt verleend voor de onroerende goederen die de aard van nationale domeingoederen hebben, op zichzelf niets mogen opbrengen en voor een openbare dienst of voor een dienst van algemeen nut worden gebruikt. Voor het op zichzelf niets mogen opbrengen wordt geen rekening gehouden met het feit dat de onroerende goederen worden gebruikt voor het installeren van hernieuwbare energietechnologieën zoals vermeld in het Energiedecreet van 8 mei 2009, zelfs indien de belastingplichtige hiervoor een vergoeding krijgt van een derde partij.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 47 betreffende gecentraliseerde aankoopactiviteiten van aankoopcentrales.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.

Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Adviezen

Financieel advies - Uitgaven Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p><strong>Artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur</strong></p> <p>Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het bestek Raamovereenkomst Stroomafnameovereenkomst (ESC) EE_2019_0_013 zoals in bijlage van dit besluit, en van de gunning aan Ecopower – Bronsgroen (perceel 1) en BeauVent cvba, Ecopower cvba en Menapy NV (perceel 2).

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aansluiting bij deze raamovereenkomst goed.