Terug
Gepubliceerd op 30/03/2020

2020_GR_00058 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Voorlopige vaststelling - Goedkeuren

gemeenteraad
di 24/03/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Peter Vanaken

Afwezig

Ivo Belet, Koen Deconinck, Joost Laureys

Secretaris

Peter Vanaken

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00058 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Voorlopige vaststelling - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Peter Vanaken
Stemmen voor 32
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Joost Venken, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Lies Jans, Laurence Libert, Michel Froidmont, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Sophie Persoons, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Koen Ooms, Kim De Witte, Karolien Stevens, Philip De Hollogne, Dietrich Vandereyken, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Gerald Corthouts, Karolien Mondelaers, Pieter Cuppens, Peter Liefsoens, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Tom Cox
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00058 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Voorlopige vaststelling - Goedkeuren 2020_GR_00058 - Doornebosstraat - Gedeeltelijke opheffing en verplaatsing buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk - Voorlopige vaststelling - Goedkeuren

Motivering

Financiële informatie

Vergoeding meerwaarde (inkomst)

MJP003091 BE - meerwaarde in functie van buurtwegen: Volgens schatting van Jean-Pierre Leenen zal dit een totaalbedrag opleveren van €2.450 incl. BTW.

Aanleiding en context

Het college van burgermeester en schepenen heeft het voornemen om de gemeenteraad te laten beraadslagen over de gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van buurtwegen 40, 84  en 86 in Sint-Lambrechts-Herk. Het voorstel van deze aanpassing aan de gemeentewegen vloeit voort uit een regularisatieaanvraag/bouwaanvraag op de percelen ten kadaster gekend Hasselt AFD. 10, Sectie B, nrs: 217/n, 217/t, 256/h, 256/k, 256/h2, 258/L2.

De bijhorende plannen werden opgesteld door landmeter-expert Bart Cleuren op datum van d.d.10 oktober 2019, nl:
- ontwerp van een gemeentelijk rooilijnplan waaruit duidelijk de actuele en de toekomstige rooilijnen van de gemeentewegen (in concreto buurtwegen) blijkt
- een uittreksel uit het kadasterplan
- een orthofoto
- een uittreksel uit de Atlas van de Buurtwegen van Sint-Lambrechts-Herk (kaartblad 4 en kaartblad 8)
en worden mee aan dit besluit gehecht.

De getroffen of betrokken kadastrale percelen en onroerende goederen zijn gedefinieerd als Hasselt AFD. 10, Sectie B, nrs: 211, 212, 213, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 210/b, 217/v, 256/h, 258/h2, 260/a, 261/b, 261/t, 261/x, 269/b, 277/r, 281/a, 290/p, 290/r, 291/c, 291/d, 257/f, 214.

Het schattingsverslag van de meer- en minwaarde ten gevolge van de bovenvermelde aanpassingen aan de gemeentewegen werd opgesteld door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen op 8 november 2019.

De mede-eigenaars van de grond met gebouwen kadastraal gekend als Hasselt AFD.10, Sectie B, nrs: 217/v, 217/r, 214, 256/h, 256/k, 257/e, 257/f, 258/h2, 284, 285, 286, 287, 288 aan de Doornebosstraat gingen schriftelijk akkoord met het schattingsverslag en de betaling van de meerwaarde.

Argumentatie

De stad neemt het initiatief voor de gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van de voorgenoemde gemeentewegen omdat onderzoek aan het licht bracht dat een groot gedeelte van buurtweg 40, nl. traject A-B-C-D op aangehecht plan, in onbruik is geraakt door het afleveren van een stedenbouwkundige vergunning. Gezien daarenboven een aantal delen van buurtwegen 84 en 86, die in het verlengde liggen van buurtweg 40, vandaag ook niet meer in gebruik zijn en zelfs op terrein niet meer zichtbaar zijn, is het een opportuniteit om de in onbruik geraakte tracés op te heffen en te verplaatsen naar een traject dat wel nog goed toegankelijk is, in bijzonder voor zachte weggebruikers, en tevens een vlotte en veilige verbinding is tussen de Doornebosstraat en de Grote Roost.

Er werd daarom gekozen om de opgehoffen delen van buurtwegen 84 en 40 te verplaatsen naar het tracé J-K-L-M-N-O-P. Dit tracé ligt voor het grootste deel in een bestaande, onverharde, landbouwweg. Bovendien volgt het overgrote deel van dit traject een nog bestaand deel van buurtweg 41.

De opheffing en verplaatsing van de voorgenoemde gemeenteweg houdt daarbij rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van het decreet gemeentewegen.

De aanpassing staat ten dienste van het algemeen belang, nl. het beoogde doel om een, degelijke, bewandelbare weg te creëren van de Grote Roost naar de Doornebosstraat wordt gerealiseerd. Hierdoor wordt een wandelweg bekomen van minimaal 1,75 meter daar waar de af te schaffen delen maar een wettelijke breedte hadden van 1,16 meter. De samenhang & fijnmazigheid van het tragewegennetwerk, als onderdeel van het netwerk van gemeentewegen, wordt hiemee versterkt en verbeterd.  

Opheffing van de gemeentewegen moet gezien worden als uitzonderingsmaatregel, die gestaafd moet worden met een gegronde motivatie. In dit dossier worden er niet enkel delen van gemeentewegen afgeschaft, er worden ook nieuwe geopend, en wel op zo een manier dat ze terug een logische verbinding vormen. Van een loutere afschaffing is hier dan ook geen sprake.  

De ontsluiting van de aangrenzende percelen werd ook in acht genomen, want doordat het nieuw traject op de perceelsgrenzen wordt gelegd (i.p.v. voormalige dwarsende traject) kunnen de uitbaters van de landbouwgronden in de omgeving hun percelen afsluiten om te verhinderen dat er verontreiniging door wandelaars of van hun huisdieren op de akkers of weilanden achter blijft.

De verschillende ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten werden correct ten opzichte van mekaar afgewogen, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrag te brengen. De aanpassing past binnen de beleidsdoelstelling 307 ("We zetten verder in op inventarisatie van onze 'trage wegen' en bouwen dit netwerk stap voor stap verder uit") waarbij uitbouw van het tragewegennet centraal staat.

Juridische grond

Het decreet van de Vlaamse regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

Adviezen

Financieel advies - Ontvangsten Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur
<p><strong><strong>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur</strong></strong></p> <p class="Pa5">De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:</p> <p class="Pa8">Beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de opstart van de procedure tot de gedeeltelijke opheffing en verlegging van buurtwegen 40, 84 en 86 in Sint-Lambrechts-Herk zoals aangeduid op het ontwerp rooilijnplan dd. 10/10/2019, goed. Dit plan wordt voorlopig vastgesteld.

Artikel 2

De op te heffen rooilijnen worden op aangehecht rooilijnplan aangegeven met rode opvulkleur. Voor buurtweg 86 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 11-12-13-14-02 en 19-18-17-16-15. Voor buurtweg 84 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 20-21 en 23-22, met lijnstukken 30-31-32-33-34-35 en 41-40-39-38-37-36 en met lijnstukken 42-43 en 45-44. Voor buurtweg 40 worden de op te heffen rooilijnen gedefinieerd met lijnstukken 1-2-3-4-5-6 en 10-9-8-7. De nieuwe ligging van de buurtwegen wordt weergegeven met de groene opvulkleur. De nieuwe rooilijn van buurtweg 84 wordt gedefinieerd met lijnstukken 23-22 en 24-24. De nieuwe verbinding tussen bestaande buurtweg 40 en buurtweg 41 wordt gedefinieerd met lijnstukken 56-42 en 62-35, met lijnstukken 45-63-44 en 36-04-64 en met lijnstukken 43-64-65 en 07-68-69. De huidige, niet te wijzigen rooilijnen, worden aangegegeven met een gele opvulkleur.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de voorgesteld meerwaarde zoals bepaald door landmeter-expert Jean-Pierre Leenen op dd. 8/11/2019 goed.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit, de samenstelling van het dossier en de organisatie van het wettelijk voorgeschreven openbaar onderzoek, alsook met de nodige bekendmakingen.

Artikel 5

Het dossier zal na het voeren van het wettelijk voorgeschreven openbaar onderzoek opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor beraadslaging en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.