De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst stelt dat de verschillende partijen financieel instaan voor het deel van de opdracht ten hunnen laste en hiervoor de nodige middelen vrijmaken.
In dit stadium van het dossier is echter onmogelijk in te schatten welke de financiële impact is van de verschillende uit te voeren werken. Een globale raming van de werken wordt opgemaakt na OF1 (ontwerpfase 1) welke opgestart wordt na goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst.
De aard van de werken en de hoogte van de tegemoetkoming van de rioolbeheerder in het herstel van de weg is afhankelijk van de ligging van riolering. Bijkomend hangt de hoogte van het forfaitair sleufherstel af van de diameter van de buizen, waardoor beide factoren een variatie in het door de rioolbeheerder gedragen bedrag kunnen geven in min of meer.
Ook de wijze waarop het fietspad wordt aangelegd zijnde volledig gescheiden dubbelrichtingsfietspad, aanliggend fietspad of fietsstraat bepaalt in grote mate de hoogte van het bedrag van de werken en kan in huidige fase onmogelijk ingeschat worden.
Bijkomend wordt aansluitend doch los van de samenwerkingsovereenkomst met Aquafin de studie voor aanleg van de fietssnelweg samen met de Provincie opgestart. In zowel het eerste als de tweede dossier is de betrachting van de dienst wegen een optimaal ontwerp voor de Stad Hasselt te laten uitwerken waarbij bij de verdeling van de kosten zowel forfaitaire herstelkosten gedragen door de rioolbeheerder als de subsidiebedragen voor de fietsvoorzieningen door de provincie, gemaximaliseerd worden.
Binnen de meerjarenplanning is onder MJP 002117 een globaal jaarlijks bedrag van € 5.700.000 voorzien, waar een voorlopige inschatting voor de huidige werken van € 900.000 vervat zit.
Fluvius wenst een opwaardering van het rioleringsstelsel uit te voeren vanuit de Spoorwegstraat, Crutzenstraat en Oude Spoorbaan ter voorkoming van wateroverlast in de stationsomgeving. De dienst wegen wenst van de gelegenheid gebruik te maken om in de Crutzenstraat en Oude Spoorbaan zowel wegenis als fietsinfrastructuur op te waarderen.
Bij de opmaak van de samenwerkingsovereenkomst werd initieel niet ingegaan op de ondertekening gezien er geen opwaardering van de wegenis noodzakelijk was en dus ook geen kosten gedragen dienden te worden door het stadsbestuur.
De rioleringswerken omvatten de aanleg van een buffer-/afvoerriolering vanuit de Spoorwegstraat, Crutzenstraat en Oude Spoorbaan ter voorkoming van wateroverlast in de stationsomgeving. De werken zijn tot op heden uitgevoerd met herstel van wegenis ten laste van derden.
Op basis van recente besprekingen zal de inclusieve aanleg van de verdere delen echter tevens een opwaardering van de wegenis inhouden met opwaardering van de fietsinfrastructuur.
Om die reden wenst de dienst wegen de samenwerkingsovereenkomst ter ondertekening voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met haar bijlagen tussen Fluvius System Operator cvba, Aquafin NV en de stad Hasselt goed.