Het bestaande eigen toewijzingsreglement dateert van 2014 met aanvullingen in 2017. Het bestaande project wonen-welzijn startte als experiment onder een regelluw kader en zowel de instroom als de doorstroom worden nu opgenomen in het toewijzingsreglement. Andere huisvestingsprojecten in opstart worden eveneens al opgenomen. Enkele welzijnsactoren waren vragende partij om specifiek te worden opgenomen als welzijnsactor in het toewijzingsreglement. Diverse welzijnsactoren werden bevraagd door de werkgroep. Bij het nieuwe voorstel van eigen toewijzingsreglement wordt de proportionaliteit tussen de diverse doelgroepen onderling en ten aanzien van de reguliere toewijzingen bewaakt. Er werden onderlinge afspraken gemaakt over de regierol en de verdeelsleutel bij versnelde toewijzingen. Adressen uit bestaande, nieuwe en toekomstige projecten worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen.
De werkgroep heeft het bestaande reglement geëvalueerd en diverse welzijnsactoren bevraagd over de noden van hun doelgroepen, de aard van begeleiding en de beschikbare begeleidingsmogelijkheden. De inhoudelijke discussie over de definities werd binnen de werkgroep gevoerd. De resultaten van de bevraging en de bespreking door de werkgroep werden opgenomen als motivering in het bijhorende doelgroepenplan.
De weerhouden doelgroepdefinities zijn:
Doelgroep 1, ouderen: Personen vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat één van beide partners 65 jaar of ouder is).
Doelgroep 2, personen zonder netwerk. Volgende doelgroepen worden omvat
1. Zorgbehoevende thuisloze ouderen, die toegeleid worden via CAW Limburg. Voor de zorgwoningen voor deze subgroep worden wooneenheden voorzien op adres.
2. Personen die succesvol een woonbegeleidingstraject doorlopen in:
en die bereid zijn verdere woonbegeleiding te aanvaarden volgens het woonladdermodel. Specifiek voor de toegang tot het proefwonen beogen we volgende specifieke doelgroepen:
3. Personen die instromen in het doorgangshuis ex- gedetineerden. Deze woonentiteiten worden beheerd door het SVK en zijn op adres. Specifiek voor de toegang tot het doorgangshuis voor ex- gedetineerden beogen we de volgende specifieke doelgroep:
In dit doorgangshuis kunnen de bewoners maximaal 3 tot 6 maanden verblijven.
4. Personen die instromen in de modulaire woonentiteiten voor het Housing First project. Deze woonentiteiten worden beheerd door het SVK en zijn op adres. Specifiek voor de toegang tot het project modulaire Woonentiteiten voor Housing First beogen we volgende specifieke doelgroep:
Doelgroep 3, Personen met een handicap: Volwassen personen met een beperking:
Personen met diagnose autisme kunnen zich ook aanmelden mits het gaat om:
Deze personen moeten op het moment van de toewijzing gebruik maken van een vergunde zorgaanbieder werkzaam in Hasselt voor rechtstreeks toegankelijke hulp of via persoonsvolgend budgetondersteuning krijgen en een actueel begeleidingsattest kunnen voorleggen door Open Thuis vzw aan de sociale huisvestingsmaatschappij voor ondersteuning aan huis door de toeleidingsactor.
Bijkomend werd de lokale binding met Hasselt als voorrangsregel opgenomen. Kandidaat-huurders die de afgelopen 6 jaren minstens 3 jaren in Hasselt hebben gewoond hebben bij toewijzing voorrang op andere kandidaat-huurders.
De bepalingen van dit reglement inzake de doelgroepen zijn van toepassing op het grondgebied van Hasselt en op de woningen van de sociale verhuurders, maar niet van toepassing op het ganse patrimonium ervan. De gemeenteraad legt de lijsten vast van de sociale woningen waar de voorrang geldt, zie bijlage van het doelgroepenplan, en past de lijsten aan indien nodig.
Het reglement wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt goed dat aan artikel 19 van het sociale huurbesluit de volgende tekst als punt 1 tot 3 wordt ingevoegd:
De verhuurder is verplicht om achtereenvolgens aan de volgende kandidaat-huurders een voorrang toe te kennen:
Punt 1: doelgroep ouderen.
Personen vanaf 65 jaar (bij een koppel volstaat het dat één van beide partners 65 jaar of ouder is).
Deze voorrang is enkel van toepassing op de woningen die zijn opgenomen in de lijst die in de bijlage van dit reglement is gevoegd.
Punt 2: doelgroep personen zonder netwerk.
1. Zorgbehoevende thuisloze ouderen, die toegeleid worden via CAW Limburg. Voor de zorgwoningen voor deze subgroep worden wooneenheden voorzien op adres.
2. Personen die succesvol een woonbegeleidingstraject doorlopen in:
en die bereid zijn verdere woonbegeleiding te aanvaarden volgens het woonladdermodel.
Specifiek voor de toegang tot het proefwonen beogen we volgende specifieke doelgroepen:
3. Personen die instromen in het doorgangshuis ex- gedetineerden. Deze woonentiteiten worden beheerd door het SVK en zijn op adres.
Specifiek voor de toegang tot het doorgangshuis voor ex- gedetineerden beogen we de volgende specifieke doelgroep:
In dit doorgangshuis kunnen de bewoners maximaal 3 tot 6 maanden verblijven.
4. Personen die instromen in de modulaire woonentiteiten voor het Housing First project. Deze woonentiteiten worden beheerd door het SVK en zijn op adres.
Specifiek voor de toegang tot het project modulaire Woonentiteiten voor Housing First beogen we volgende specifieke doelgroep:
Punt 3: Doelgroep personen met een handicap.
Volwassen personen met een beperking
Personen met diagnose autisme kunnen zich ook aanmelden mits het gaat om:
De gemeenteraad keurt goed dat de sociale verhuurders Cordium en Hacosi voorrang geven aan de kandidaat-huurder die in de periode van zes jaar voor de toewijzing minstens drie jaar inwoner van Hasselt is geweest. De andere voorrangsregels primeren op de voorrang wegens lokale binding maar binnen deze voorrangsregels primeert de lokale binding.
De gemeenteraad keurt de lijsten in bijlage van het doelgroepenplan goed die de adressen bevatten van de woningen waarvoor dit specifiek toewijzingsreglement van toepassing is. Elke wijziging ervan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad en aan de minister of zijn gemachtigde.
De gemeenteraad gelast de sociale verhuurders met de aanpassing van hun intern huurreglement en de uitvoering van dit gemeentelijk reglement.
De gemeenteraad bepaalt dat het eigen toewijzingsreglement een openbaar document is. Via de gemeentelijke informatiekanalen en de website van de stad en sociale verhuurders wordt bekend gemaakt dat er een eigen toewijzingsreglement is. Het reglement zelf ligt ter inzage bij de sociale verhuurders.