De afschaffing van de belasting voor het aanslagjaar 2020 heeft een minderinkomst van 90.000 euro als gevolg.
MJP001243 - BA belasting inname openbaar domein: terrassen
Door de coronacrisis kampt de horecasector met zware omzetverliezen.
Het bestuur wenst de horeca in Hasselt maximaal te ondersteunen tijdens de crisis. De voorgestelde afschaffing van de terrasbelasting voor het aanslagjaar 2020 heeft als gevolg dat de horeca 90.000 euro minder gemeentebelastingen dienen te betalen.
Met dit besluit, op voorstel van het college van burgemeester en schepenen, komt de gemeente tevens tegemoet aan de oproep van de Vlaamse Regering om de lokale belastingreglement te herzien opdat de belastingplichtigen op het grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten waarop ze door de crisis financieel al zwaar inleveren.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 4, §1, eerste lid, 1° van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid;
Ministrieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Het besluit van 17 december 2019 omtrent het belastingreglement inname openbaar domein.
De gemeenteraad keurt goed om de datum van inwerkingtreding van de bepalingen omtrent de inname van het openbaar domein door terrassen zoals goedgekeurd in het belastingreglement inname openbaar domein tijdens de gemeenteraad van 17 december 2019 te wijzigen naar datum 1 januari 2021.
De burgemeester maakt dit besluit bekend op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
De burgemeester publiceert een geactualiseerde en gecoördineerde versie van de gewijzigde reglementen op de website van de gemeente overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
De gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.