De aanvraag voor de gegevensuitwisseling is een verplichte stap om zich in orde te stellen met de GDPR en vereist geen bijkomende kosten aangezien het OCMW de gegevensuitwisseling aanvraagt.
De GDPR verplicht elke verwerkingsverantwoordelijke om overeenkomsten af te sluiten met de verwerkers waarop het een beroep doet.
Gelijktijdig met dit agendapunt staat de behandeling van het reglement voor het consumptiebudget (Coronabon) op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn. In navolging van het besluit van de Vlaamse regering van 10 juli 2020 tot toekenning van een specifieke subsidie aan de Vlaamse gemeenten, OCMW's en de Vlaamse Gemeenschapscommissie ter ondersteuning van het consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen, heeft het OCMW van Hasselt een eigen reglement opgesteld voor de uitgifte van een zogenaamde Coronabon. Dit initiatief kadert binnen de wettelijke opdracht van het OWMW zoals beschreven in artikel 1 van de organieke wet van 8 juli 1976.
Het reglement voorziet in de creatie van een Coronabon gekoppeld aan een digitaal voucherplatform. In het reglement worden de doelgroepen omschreven aan wie de Coronabon op automatische wijze wordt toegekend. Deze doelgroepen zijn conform het BVR van 10 juli 2020:
*Personen met een leefloon of gelijkgestelde steun
*Personen met een handicap (IvT)
*Personen met een inkomstengarantie voor ouderen of een gewaarborgd inkomen voor ouderen
Elke meerderjarige inwoner van Hasselt die op respectievelijk 1 november 2020 (ronde 1) en 1 mei 2021 (ronde 2) is ingeschreven in de gemeentelijke bevolkingsregisters en die behoort tot de geselecteerde doelgroep, ontvangt per (post)bedeling de waardebonnen van 5 euro per Coronabon.
De kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ) beschikt over informatie welke inwoners gedomicilieerd in Hasselt behoren tot de hoger opgesomde categorieën. Binnen de KSZ wordt een bufferdatabank-Project 'geharmoniseerde sociale statuten - afgeleide rechten' (GSS) georganiseerd. De wettelijke basis voor dit project is art 11bis van de KSZ-wet. Deze bufferdatabank werd opgericht om een afgeleid recht (of aanvullend recht) waarop iemand aanspraak kan maken op basis van het sociale zekerheidsstatuut dat die persoon bezit, automatisch of eenvoudiger te kunnen toekennen.
De architectuur van een aantal sociale statuten, zoals dewelke die we wensen te gebruiken voor de toewijzing van onze Coronabonnen, ligt vast en mits voldaan wordt aan een aantal vereisten, kunnen lokale overheden zoals gemeenten en OCMW's na aanvraag beroep doen op een aantal gegevens in de bufferdatabank. Het OCMW dient hiertoe drie documenten aan te reiken:
1° het ingevulde GSS-aanvraagformulier voor de OCMW’s
2° een kopie van de officiële beslissing van de OCMW-raad met betrekking tot de automatische toekenning van een aanvullend voordeel, die voldoende expliciet is
3° een schriftelijke verklaring, ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarbij het OCMW zich ertoe verbindt het gebruikersreglement na te leven
De documenten van punten 1 en 3 maken deel uit van dit besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het voorliggend besluit enerzijds en het besluit m.b.t. het reglement consumptiebudget kwetsbare burgers (Coronabon) anderzijds geven invulling aan het tweede punt.
Voor deze werking hebben we op twee tijdstippen de persoonsdata nodig voor deze sociale statuten. De bonnen worden immers op twee tijdstippen bedeeld (2020 en 2021). En gezien de problematiek vinden we het wenselijk om bij een nieuwe ronde te werken met een zo actueel mogelijk bestand van persoonsgegevens. De looptijd van de Vlaamse oproep is tot 31 december 2021. Momenteel worden er twee bedelingsrondes voorzien, maar het reglement bevat de flexibiliteit om wijzigingen aan te brengen om te komen tot een optimale benutting van de Coronabon (bijv. een derde ronde in oktober 2021). Vandaar het voorstel om de looptijd van het contract met het KSZ gelijk te laten lopen met de looptijd van de Vlaamse subsidie: 1 november 2020 tot en met 31 december 2021.
De verkregen persoonsdata wordt enkel en alleen gebruikt voor de briefwisseling in uitvoering van het reglement inzake de toekenning en het gebruik van waardebonnen ter ondersteuning van het consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen en van de lokale economie. Deze data wordt niet gedeeld met derden en in briefwisseling zullen een aantal richtlijnen worden opgenomen m.b.t. het gebruik van deze persoonsdata (bijv. recht van inzage). De persoonsdata worden vernietigd na afloop van het project (1 januari 2022). De tijdelijke en beveiligde bewaring van deze persoonsgegevens ligt in handen van onze DPO.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming, AVG);
Artikel 28 lid 3 van de AVG stelt dat de uitvoering van verwerkingen door een verwerker moet worden geregeld in een overeenkomst tussen verwerkingsverantwoordelijke en verwerker: de verwerkingsovereenkomst, verwerkingsovereenkomsten tussen overheden worden gevat in een protocol.
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De raad voor maatschappelijk welzijn Hasselt keurt de aanvraag van informatie bij de Kruispuntbank Sociale Zekerheid voor de toekenning van een aanvullend voordeel in het kader van de covid-19 subsidie van de Vlaamse overheid ter ondersteuning van het consumptiebudget voor kwetsbare doelgroepen, goed.