Terug
Gepubliceerd op 30/04/2020

2020_GR_00098 - Interlokale Vereniging - schakelzorgcentrum Het Meerlehof - Oprichting, afvaardiging en overeenkomst met statutaire draagkracht - Goedkeuren

gemeenteraad
di 28/04/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Koen Deconinck

Afwezig

Ivo Belet, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2020_GR_00098 - Interlokale Vereniging - schakelzorgcentrum Het Meerlehof - Oprichting, afvaardiging en overeenkomst met statutaire draagkracht - Goedkeuren 2020_GR_00098 - Interlokale Vereniging - schakelzorgcentrum Het Meerlehof - Oprichting, afvaardiging en overeenkomst met statutaire draagkracht - Goedkeuren

Motivering

Financiële informatie

Actie AC000720 - Beleidsbudget Schakelzorgcentrum - werd in de boekhouding aangemaakt voor het centraal registreren van de gemaakte kosten en de te ontvangen subsidies

De rechtzetting van de budgetten zal gebeuren via een aanpassing meerjarenplan of indien mogelijk via kredietverschuivingen.

Aanleiding en context

De ziekenhuizen zullen de komende weken veel COVID-19-patiënten moeten opvangen. Het is belangrijk dat zij over voldoende bedden kunnen blijven beschikken. Ook binnen de eerste lijn moet de zorgcapaciteit zo goed mogelijk worden benut. Daarom moeten er mogelijks schakelzorgcentra opgericht worden.

Schakelzorgcentra kunnen een oplossing bieden voor mensen die medisch gezien het ziekenhuis mogen verlaten, maar die (dikwijls om sociale en medische redenen) nog niet naar huis kunnen. Denk bijvoorbeeld aan mensen voor wie de continuïteit van zorg of een aangepaste woonomgeving nog niet geregeld is.

Momenteel wordt er gestreefd naar één schakelzorgcentrum per (ongeveer) twee of drie eerstelijnszones. Deze centra worden pas operationeel als de ziekenhuizen EN hun netwerk dreigen vol te stromen. De eerstelijnszone Herkenrode en MidWestLimburg zijn gestart met de oprichting van een schakelzorgcentrum te Lummen. Het schakelzorgcentrum werd aangemeld bij de gouverneur conform de voorgeschreven procedure.

De 9 steden en gemeentes van deze twee eerstelijnszones zijn reeds gestart met de nodige voorbereidingen om het schakelzorgcentrum te Lummen operationeel klaar te maken. Daartoe hebben zij een stuurgroep opgericht met de nodige parnters teneinde deze oprichting en uitbating te kunnen realiseren. De algemene coördinatie, zoals voorzien in het draaiboek van de het Agenstchap Zorg en Gezondheid, wordt opgenomen door de noodplanningscoördinator van de stad Hasselt, Kelly Feytens. 

Vanuit het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid werd er een draaiboek (versie 1.03) opgemaakt waarin de stappen, voorwaarden, procedures, financiering, subsidiëring enz. beschreven worden. De werking van het schakelzorgcentrum en de oprichting van de interlokale vereniging zijn op de richtlijnen opgenomen in het draaiboek afgestemd. De samenstelling van de stuurgroep en de clusters zoals omschreven in het draaiboek werden als bijlage aan deze nota gevoegd.

In het beheerscomité van de vereniging, dat overlegt over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd, zetelt één afgevaardigde van elke deelnemer. Deze afgevaardigde wordt aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.

Argumentatie

Het “Draaiboek Schakelzorgcentra” van het Agentschap Zorg en Gezondheid legt aan de provinciegouverneurs, lokale besturen en zorgverleners op om voorbereidingen te starten om schakelzorgcentra op te richten, die zorgen voor extra noodcapaciteit naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak.  Gezien het draaiboek pas zeer recent beschikbaar was en hierin de mogelijke samenwerkingsvorm werd beschreven, werd er reeds gestart met de voorbereidingen van de opstart van een schakelzorgcentrum.

Voor de samenwerkingsovereenkomst kan gebruik gemaakt worden van een interlokale vereniging zoals bepaald in het decreet van het lokaal bestuur. De basis voor dit samenwerkingsverband is een samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken leden.

De deelnemers aan deze “overeenkomst met statutaire draagkracht” willen de nodige afspraken maken over de oprichting van een schakelzorgcentrum, onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek, de communicatie en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling.

De algemene bestuurlijke aansturing van het schakelzorgcentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het DLB, meer bepaald met een beheerscomité. Het daadwerkelijke bestuur, met als rechtsgrond de regels over het beheer van een crisissituatie, kan uitgevoerd worden overeenkomstig de instructies van de centrale overheden, te weten de provinciegouverneur en de bevoegde Vlaamse en federale overheden, overeenkomstig het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.

Juridische grond

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald artikelen 392-395.

Het “Draaiboek Schakelzorgcentra” van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, gepubliceerd op www.zorg-en-gezondheid.be. (versie 1.3 / 6.04.2020)

Het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.

Adviezen

Financieel advies - Uitgaven Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41, 4° van het decreet lokaal bestuur
<p><strong>Artikel 41, 4&deg; van het decreet lokaal bestuur:</strong></p> <p class="pa5">De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:</p> <p>Het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instel&shy;lingen, verenigingen en ondernemingen.</p>

Besluit

Verkozen met geheime stemming: Steven Vandeput

Steven Vandeput: 25 stemmen voor
Gerald Corthouts: 7 stemmen voor
Dietrich Vandereyken: 1 stem tegen
6 ongeldige stemmen
1 onthouding

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de overeenkomst interlokale vereniging Het Meerlehof als bijlage, die de basis vormt voor de oprichting van de interlokale vereniging en die de principes van artikel 2 t.e.m. 13 omvat, goed.

Artikel 2

Er wordt een interlokale vereniging opgericht, op grond van artikel 392, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), genaamd “Schakelzorgcentrum Het Meerlehof”, voorts genoemd “de vereniging”.

Artikel 3

De deelnemers aan de vereniging zijn:
Stad Hasselt
Gemeente Zonhoven
Gemeente Diepenbeek
Gemeente Alken
Stad Herk-de-Stad
Stad Halen
Gemeente Heusden-Zolder
Gemeente Houthalen- Helchteren
Gemeente Lummen

Artikel 4

De toetreding van een nieuwe deelnemer is mogelijk. De toetreding wordt voorlopig aanvaard door het bestuur bedoeld in art. 8, §2 van deze statuten. De toetreding wordt daarna ter bekrachtiging voorgelegd aan de andere deelnemers.

Artikel 5

Het doel van de vereniging is om tussen alle deelnemende partijen een afsprakenkader te maken over de oprichting, de duur, de opzegmogelijkheid, de inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en de vereffening van het Schakelzorgcentrum Het Meerlehof.

De vereniging kan bij gemotiveerd besluit beslissen om zijn doel te verruimen naar andere hulpverleningsacties die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van de COVID-19-epidemie.

De oprichting van de vereniging wordt bekrachtigd door de gemeenteraden van de deelnemers aan de vereniging.

Artikel 6

In overeenstemming met art. 394 DLB, wordt de Stad Hasselt aangesteld als beherende gemeente van de vereniging.

De administratieve zetel van de vereniging is gevestigd in het Stadhuis van de stad Hasselt, beherende gemeente, te Limburgplein 1, 3500 Hasselt.

Artikel 7

De beherende gemeente kan eigen personeel inzetten ten behoeve van de vereniging.

Alle andere deelnemers kunnen een inbreng van nijverheid doen in de vereniging waarbij ze zich verbinden om bepaalde opdrachten uit te voeren. Zij kunnen personeelsleden of andere personen aanduiden die deze opdrachten uitvoeren. Het werkgeversgezag kan echter nooit worden overgedragen naar de vereniging.

Artikel 8

De vereniging wordt opgericht voor de duur die nodig is om het schakelzorgcentrum zijn taken te laten uitoefenen en afronden. Dat duurt zolang het schakelzorgcentrum nodig is om de COVID-19 uitbraak te bestrijden. Een vervroegde uittreding uit deze overeenkomst is niet mogelijk, tenzij deze opgelegd of mogelijk gemaakt wordt door de bevoegde federale of Vlaamse overheid, of door de bevoegde minister of provinciegouverneur in het kader van de coördinatie van de noodplanning, om de organisatie van de schakelzorgcentra te veranderen of om de COVID-19-crisis op een andere manier te bestrijden.

Binnen de bevoegdheden van de coördinatie van de noodplanning, kan de provinciegouverneur bepaalde lokale besturen verzoeken om tot een andere Interbestuurlijk samenwerkingsverband/vereniging/schakelzorgcentrum toe te treden. In dat geval is een uittreding uit deze vereniging mogelijk, maar komt het lokaal bestuur de verplichtingen die voortvloeien uit deze overeenkomst nog na, eventueel pro rato temporis van de aangesloten periode.

De ontbinding van de vereniging gebeurt slechts na schriftelijk akkoord van een drievierde meerderheid van de bevoegde organen van de deelnemers.

Artikel 9

§1. Publiekrechtelijk beheerscomité

Binnen de vereniging wordt een beheerscomité opgericht, dat conform artikel 395 DLB is samengesteld is uit één afgevaardigde van elke deelnemer, en dat overlegt over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd. Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer. De afgevaardigden voor de deelnemende steden en gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Het beheerscomité formuleert waar nodig adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, stelt de rekeningen van de vereniging vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvan de gewone meerderheid de goedkeuring verleent. 

Aan de afgevaardigde van de deelnemende steden en gemeenten wordt geen presentiegeld toegekend.

Voor de stad Hasselt wordt de heer Steven Vandeput aangeduid als afgevaardigde in het beheerscomité van de vereniging.

Het beheerscomité stuurt enkel op de grote organieke lijnen. Het kan virtueel vergaderen en komt slechts samen voor de uitoefening van bevoegdheden die het specifiek zijn toegewezen door de wet, het decreet, door deze statuten of indien daar een dringende noodzaak toe bestaat. Het beheerscomité komt minimum 1 keer per jaar samen.

§2. Bestuur en beheer vanuit de noodplanning

Voor het bestuur, beheer, dagelijks bestuur, de organisatie en leiding van de vereniging volgen de deelnemers de geldende regels over het beheer van een crisissituatie en de instructies van de provinciegouverneurs en de instructies van het Agentschap Zorg en Gezondheid, zoals opgenomen in het “Draaiboek Schakelzorgcentra”. In principe bezorgt Zorg en Gezondheid alle informatie via de provinciegouverneurs.

De provinciegouverneur zorgt ervoor dat een werkbare structuur opgezet wordt, die start met het oprichten van een schakelzorgcentrum. Hiertoe kan elke mogelijke stuurgroep, bestuursorgaan of personeelslid worden ingezet of aangeduid.

De interne organisatie verloopt via een stuurgroep waarin de deelnemers en de andere organisaties en sectoren, die nodig zijn voor de uitbating en opstart van het Schakelzorgcentrum Meerlehof, vertegenwoordigd zijn. Binnen de stuurgroep zijn er vier clusters opgericht : een medische, een welzijn-, een logistieke en een administratieve cluster. Zij zijn georganiseerd en werken conform de richtlijnen van het draaiboek.

Deze organen kunnen aangepast worden door de simpele wijziging van de instructies van de centrale overheden, zonder dat daarvoor een wijziging aan deze overeenkomst nodig is.

§3. Huishoudelijk reglement en satellieten

Voor het bestuur, beheer, dagelijks bestuur en organisatie van het schakelzorgcentrum, kan de stuurgroep of een ander orgaan in het kader van de noodplanning, een huishoudelijk reglement opmaken.

Evenzo kan het schakelzorgcentrum een satellietcentrum opstellen, en de verantwoordelijkheid daarvoor opdragen aan een adjunct-coördinator.

Artikel 10

§1. De deelnemende gemeenten reserveren de nodige middelen voor de werking van de vereniging. Het aandeel van elke individuele deelnemende gemeente in de totale bijdragen van de gemeenten wordt berekend aan de hand van een breuk van het aantal inwoners dat de gemeente telt (officieel inwonersaantal op 1 januari 2019) op het totale aantal inwoners van alle deelnemende gemeenten aan de vereniging. De deelnemende gemeenten verbinden zich ertoe dat volgens deze verdeelsleutel financiële middelen worden ingezet.

Het (negatief of positief) resultaat wordt berekend door de som van al de aanvaarde kosten die gemaakt werden voor de werking van de vereniging te verminderen met de ontvangen subsidies in het kader van de oprichting, uitbating en sluiting van het schakelzorgcentrum Meerlehof en zal conform hogere verdeelsleutel verdeeld worden of ten laste genomen worden door de deelnemers van de vereniging.

De beherende gemeente en de andere gemeenten bepalen dat de inbreng financieel wordt aangerekend aan de vereniging conform onderstaande afspraken. ( aanvaarde kosten zijn de kosten die worden aangerekend aan de interlokale vereniging)

Aanvaarde kosten zijn :

-          Loonkosten van het operationeel personeel dat ervoor zorgt dat de locatie klaar is voor uitbating

-          Loonkosten van het operationeel personeel dat voor de uitbating van het centrum zorgt

-          Loonkosten van het operationeel personeel dat voor de afbouw van het schakelzorgcentrum zorgt

-          Andere gebruikelijke kosten gemaakt voor de opstart, uitbating en sluiting/afbouw van het schakelzorgcentrum (obv facturen)

-          Kosten van de zorg-coördinator

-          Loonkosten van zelfstandige zorgverleners en kosten van zelfstandigen die voor de uitbating van het centrum zorgen en waarmee de beherende gemeente een aparte samenwerkingsovereenkomst gesloten heeft 

Uitgesloten van de aanvaarde kosten zijn :

-          Alle kosten die via een andere kanaal, reguliere financiering of subsidiëring reeds betoelaagd zijn – dit wordt mede omschreven in het draaiboek hoofdstuk 11.

-          Loonkosten van personeel ingezet voor de coördinatie, planning en back-office voorbereidingen zowel in de opstartfase als tijdens de uitbating en de sluitingsfase.

-          Loonkosten van personeel in het kader van hun taken in de 4 clusters of in de stuurgroep

 

§2. De deelnemers verbinden zich ertoe om de nodige bijdragen te doen aan de vereniging die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de volksgezondheid. De bescherming van de volksgezondheid en openbare orde zal primeren indien budgetten vrijgemaakt moeten worden. Het principe geldt dat elke deelnemende gemeente bijdraagt proportioneel aan zijn totale inwonersaantal op het totale inwonersaantal (op 1 januari 2019) van alle deelnemende gemeenten. Indien daar verdere onenigheid over bestaat, duiden zij de provinciegouverneur aan als bemiddelaar die bemiddelt over de bijdrage in de kosten. Bij blijvende onenigheid kan de Vlaamse minister bevoegd voor binnenlands bestuur een eindbeslissing nemen.

Artikel 11

De rekening van de vereniging wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemers. De vereniging zorgt ervoor dat de rekening en de bijhorende verantwoordingsstukken aan de deelnemers worden overgemaakt, uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkjaar.

De rekeningen zijn goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemers ze goedkeurt.

Het eventueel positief resultaat van de rekening blijft in de vereniging en wordt aangewend voor de realisatie van de doelstellingen van de vereniging. Eventuele tekorten worden evenredig verdeeld over de deelnemers en door hen bijgepast, met inachtname van de principes vermeld in artikel 10.

De boekhouding en de rekening van de vereniging wordt gecontroleerd door het beheerscomité, die middels deze beslissing de opdracht geeft aan de financiële dienst van de beherende gemeente.

Artikel 12

Aan de deelnemers van de vereniging wordt op geregelde wijze informatie versterkt, via de leden van het beheerscomité, die instaan voor de verdere informatieverstrekking naar hun organisatie (gemeenteraad).

Indien de vereniging langer dan 1 jaar bestaat, wordt jaarlijks aan de deelnemers een jaarverslag ter beschikking gesteld. Indien de vereniging binnen het jaar ontbonden wordt, volstaat een beknopt eindverslag.

Het jaarverslag of eindverslag wordt samen met de rekening aan de deelnemers ter goedkeuring voorgelegd.

De leden van het beheersorgaan die een gemeente vertegenwoordigen, leggen verantwoording af aan hun gemeenteraad.

Artikel 13

Wanneer aan het bestaan van de vereniging een einde komt, worden door de deelnemers in gezamenlijk akkoord één of meerdere vereffenaars aangesteld. De in de vereniging aanwezige middelen worden in voorkomend geval verdeeld over de deelnemers a rato van dezelfde verdeelsleutel als vermeld in art. 9. Ook eventuele tekorten worden op deze basis evenredig verdeeld over de deelnemers.