Er zijn geen financiele uitgave verbonden aan dit besluit.
Aanleiding van de nieuwe regelgeving rond taxi’s is de ambitie om de taxi uit te bouwen tot een aantrekkelijk en volwaardig onderdeel binnen het mobiliteitsaanbod en de taxisector aan te passen aan de technologische en maatschappelijke evoluties.
Oud reglement:
Voor 1 januari 2020 maakt de regelgeving onderscheid tussen twee soorten taxi's: de taxi’s en de 'diensten voor het verhuren van een voertuig met bestuurder' (afgekort als VVB).
Volgens de wettelijke norm moet er één taxi per 1.000 inwoners zijn. In Hasselt zijn er momenteel 70 taxi’s en 35 VVB’s vergund.
De lokale overheid stond in voor: het afleveren van de vergunningen voor de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met een bestuurder (VVB), het bepalen van de taxitarieven, de controle op de afgeleverde vergunningen en het voorzien van taxistandplaatsen.
Nieuw reglement:
Vanaf 1 januari 2020 zijn er vier vormen van 'individueel bezoldigd personenvervoer' mogelijk. Zolang wordt voldaan aan de exploitatievoorwaarden voor de desbetreffende categorie, kan de exploitant met één en dezelfde vergunning het voertuig dus inzetten als straattaxi, standplaatstaxi, ceremonieel vervoer of OV-taxi.
De taxivergunning wordt vervangen door drie soorten vergunningen:
De stad Hasselt, dienst mobiliteit & parkeren, is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtigingen voor standplaatstaxi’s. Ze is het eerste aanspreekpunt voor klachten. De Vlaamse Overheid voorziet online aanvraagmodule en stelt de vergunningssoftware ter beschikking van de lokale besturen.
De bestaande taxivergunningen blijven geldig. Een taxi-exploitant kan dus zelf kiezen of en vanaf wanneer hij overschakelt naar de nieuwe regeling. Aangezien de huidige taxivergunningen maximaal vijf jaar geldig zijn, zal ten laatste na vijf jaar iedereen werken volgens de nieuwe regeling. Ook voor de taxichauffeurs is een overgangsperiode voorzien: ten laatste op 1 juli 2020 moet elke taxichauffeur over een bestuurderspas beschikken.
De stad Hasselt is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtigingen voor standplaatstaxi’s en kan bijkomende voorwaarden opleggen volgens de mogelijkheden die het decreet van 29 maart 2019 en het uitvoergingsbesluit van 8 november 2019 toelaten.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijke reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg in Hasselt, zoals in bijlage van dit besluit, goed.