Terug
Gepubliceerd op 30/04/2020

2020_GR_00066 - Reglement voor machtiging standplaatstaxi's - Individueel bezoldigd personenvervoer - Goedkeuren

gemeenteraad
di 28/04/2020 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Koen Deconinck

Afwezig

Ivo Belet, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00066 - Reglement voor machtiging standplaatstaxi's - Individueel bezoldigd personenvervoer - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Philip De Hollogne, Koen Deconinck
Stemmen voor 34
Bert Lambrechts, Brigitte Smets, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Gerald Corthouts, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Lies Jans, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Sophie Persoons, Maryam Jamshid, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Philip De Hollogne, Guido Fissette
Stemmen tegen 3
Frank Troosters, Koen Ooms, Dietrich Vandereyken
Onthoudingen 1
Kim De Witte
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 2
Peter Liefsoens, Karolien Stevens
2020_GR_00066 - Reglement voor machtiging standplaatstaxi's - Individueel bezoldigd personenvervoer - Goedkeuren 2020_GR_00066 - Reglement voor machtiging standplaatstaxi's - Individueel bezoldigd personenvervoer - Goedkeuren

Motivering

Financiƫle informatie

Er zijn geen financiele uitgave verbonden aan dit besluit.

Aanleiding en context

Aanleiding van de nieuwe regelgeving rond taxi’s is de ambitie om de taxi uit te bouwen tot een aantrekkelijk en volwaardig onderdeel binnen het mobiliteitsaanbod en de taxisector aan te passen aan de technologische en maatschappelijke evoluties.

Oud reglement:
Voor 1 januari 2020 maakt de regelgeving onderscheid tussen twee soorten taxi's: de taxi’s en de 'diensten voor het verhuren van een voertuig met bestuurder' (afgekort als VVB).
Volgens de wettelijke norm moet er één taxi per 1.000 inwoners zijn. In Hasselt zijn er momenteel 70 taxi’s en 35 VVB’s vergund.

De lokale overheid stond in voor: het afleveren van de vergunningen voor de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met een bestuurder (VVB), het bepalen van de taxitarieven, de controle op de afgeleverde vergunningen en het voorzien van taxistandplaatsen.

Nieuw reglement:
Vanaf 1 januari 2020 zijn er vier vormen van 'individueel bezoldigd personenvervoer' mogelijk. Zolang wordt voldaan aan de exploitatievoorwaarden voor de desbetreffende categorie, kan de exploitant met één en dezelfde vergunning het voertuig dus inzetten als straattaxi, standplaatstaxi, ceremonieel vervoer of OV-taxi.

  1. Standplaatstaxi's zijn taxi's die gebruik mogen maken van de taxistandplaatsen, die herkenbaar zijn als taxi (door middel van een taxilicht) en die uitgerust zijn met een taxameter. Anders dan vroeger zal het nu wel toegelaten zijn om in een andere gemeente klanten op te pikken.
  2. Straattaxi's zijn taxi’s die op bestelling en tegen een afgesproken vergoeding klanten kunnen ophalen. Op bestelling betekent dat er minstens 15 minuten op voorhand via een app een bestelling is geplaatst. De tarieven zijn hier dus vrij af te spreken tussen de klant en de vervoerder.
  3. Ceremonieel vervoer: voor ceremonies op basis van een schriftelijke overeenkomst (minimum drie uur).
  4. Openbaarvervoer-taxi's zijn voertuigen die in het kader van het vervoer op maat ingezet worden als collectief vervoer. De modaliteiten hiervoor zullen nog worden afgesproken.

De taxivergunning wordt vervangen door drie soorten vergunningen:

  1. Vergunning Individueel Bezoldigd Personenvervoer (IBPV): Dit is een exploitatievergunning (nodig voor de vier soorten taxi’s). De voorwaarden en de procedures zijn vastgelegd in het decreet en het uitvoeringsbesluit. Ze omvatten voorwaarden met betrekking tot goed gedrag en zeden, beroepsbekwaamheid (onder andere taalbeheersing) en solvabiliteit. De vergunning wordt uitgereikt door de lokale overheid en is vijf jaar geldig in heel het Vlaams Gewest. Per voertuig is er een jaarlijkse retributie van € 350. Voor voertuigen met een hoge ecoscore is het tarief lager. Deze tarieven werden vastgelegd in het decreet. Vanaf 2030 geldt een zero-emissienorm voor nieuwe vergunningen.
  2. Bestuurderspas: Elke bestuurder moet vanaf 1 juli 2020 over een bestuurderspas beschikken. Daaraan zijn verschillende voorwaarden verbonden met betrekking tot taalvaardigheid en goed gedrag en zeden. De vergunning wordt uitgereikt door de lokale overheid (in principe die waar de bestuurder is gedomicilieerd) en is vijf jaar geldig in heel het Vlaams gewest. De eenmalige kostprijs bedraag € 20. Dit tarief is vastgelegd in het decreet.
  3. Machtiging standplaatstaxi’s: Een machtiging voor een standplaatstaxi kan enkel uitgereikt worden indien er reeds een IBPV-vergunning is. Er zijn meerdere machtigingen per voertuig mogelijk. Eenzelfde voertuig kan dus in meerdere gemeenten geregistreerd staan als standplaatstaxi. Per gemeente moet dus wel een machtiging aangevraagd worden. De lokale overheid kan zelf beslissen over het aantal standplaatstaxi’s, eventuele bijkomende voorwaarden, de retributie en de tarieven. Ze kan de duur van de machtiging bepalen, maar de duur van de machtiging kan de duur van de IBPV niet overschrijden. Hiervoor wordt dit reglement nu voorgelegd ter goedkeuring.

De stad Hasselt, dienst mobiliteit & parkeren, is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtigingen voor standplaatstaxi’s. Ze is het eerste aanspreekpunt voor klachten. De Vlaamse Overheid voorziet online aanvraagmodule en stelt de vergunningssoftware ter beschikking van de lokale besturen.

De bestaande taxivergunningen blijven geldig. Een taxi-exploitant kan dus zelf kiezen of en vanaf wanneer hij overschakelt naar de nieuwe regeling. Aangezien de huidige taxivergunningen maximaal vijf jaar geldig zijn, zal ten laatste na vijf jaar iedereen werken volgens de nieuwe regeling. Ook voor de taxichauffeurs is een overgangsperiode voorzien: ten laatste op 1 juli 2020 moet elke taxichauffeur over een bestuurderspas beschikken.

Argumentatie

De stad Hasselt is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtigingen voor standplaatstaxi’s en kan bijkomende voorwaarden opleggen volgens de mogelijkheden die het decreet van 29 maart 2019 en het uitvoergingsbesluit van 8 november 2019 toelaten.

Adviezen

Financieel advies - Ontvangsten Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gemeentelijke reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen op de openbare weg in Hasselt, zoals in bijlage van dit besluit, goed.