Terug
Gepubliceerd op 28/11/2019

2019_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Komst van Starbucks naar Hasselts station

gemeenteraad
di 26/11/2019 - 20:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Koen Deconinck

Afwezig

Ivo Belet, Hans Similon, Stefan Hendrickx, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2019_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Komst van Starbucks naar Hasselts station 2019_MV_00044 - Mondelinge vraag van raadslid Kim De Witte: Komst van Starbucks naar Hasselts station

Motivering

Indiener(s)

Kim De Witte

Gericht aan

Rik Dehollogne

Tijdstip van indienen

do 21/11/2019 - 07:32

Toelichting

Het Hasselts Stationsbuffet sluit eind dit jaar de deuren en maakt plaats voor een vestiging van Starbucks. Daarmee sluit een van de oudste en bekendste Hasseltse cafés de deuren. De concessie van de huidige uitbater van het stationsbuffet loopt af op 21 december. Sinds 1962 baatten vier generaties deze zaak uit. De volgende generatie stond klaar de zaak over te nemen. De familie had een nieuwe aanvraag klaar, net als Starbucks. NMBS gaf de concessie aan de Amerikaanse koffieketen.

U reageerde positief op deze beslissing: “Ik sta niet afkerig tegenover de komst van Starbucks. In het kader van de opwaardering van de Hasseltse stationsbuurt is zo'n trekker zeker welkom.” Bedoelt u dat het Stationsbuffet niet het juiste publiek aantrekt? Moet Hasselt een trekpleister worden voor yuppies met een goed gevulde portemonnee? Ons lijkt dit een vreemde opwaardering: van een lokale horecazaak naar een Amerikaanse multinational, die daarenboven nauwelijks belastingen betaalt. Met koffie die voor een doorsnee Hasselaar of pendelaar niet betaalbaar is. Het regende dan ook reacties op sociale media. Want het Stationsbuffet is een ontmoetingsplaats voor iedereen, van buschauffeurs, pendelaars, arbeiders, studenten, advocaten tot dagjestoeristen. Je krijgt er koffie, soep, een broodje of een pintje aan een betaalbare prijs én een persoonlijke bediening.

Mijn vragen:

  1. U ontkent dat de stad betrokken is bij het verlenen van deze concessie. Heeft het stadsbestuur dan geen zicht op de handelszaken die zich vestigen op haar grondgebied, zeker in de stationsbuurt, waar extra ingezet wordt op veiligheid en aantrekkelijkheid?
  2. Indien de stad wel op de hoogte was, welke rol speelde de stad in het toekennen van deze concessie door de NMBS?
  3. Waren er naast Starbucks en het Stationsbuffet nog andere kandidaten die een aanvraag indienden? Is er overleg gepleegd met de huidige uitbaters van het Stationsbuffet of zijn zij voor voldongen feiten gezet? Welke argumenten gaf NMBS voor de keuze voor Starbucks?
  4. Wat blijft er over van het plan van de stad om kleine lokale handelszaken aan te trekken die van Hasselt weer een levendige, unieke stad maken? Welke visie zit achter het aantrekken en toelaten van deze Amerikaanse multinational die je in elk groot station in West-Europa terugvindt? Eenheidsworst boven authenticiteit?