Tijdens de lokale verkiezingen hebben zowat alle partijen zich uitgesproken om van Hasselt een veilige fietsstad te maken. We zijn nu één jaar verder, maar het concrete plan daarvoor ligt nog steeds niet op tafel. Wel wat rode en gele verf hier en wat knip- en plakwerk daar, maar geen duidelijk en ambitieus plan om van Hasselt nu eens echt een efficiënte en veilige fietsstad te maken.
Afgelopen week was het weer verwarring alom. Eerst verslikten we ons in onze koffie toen zondagmiddag de politie plots met boetes begon te dreigen voor mensen die het fietspad aan de buitenkant van de Groene Boulevard in twee richtingen nemen. Daarna verkondigt u dat er van die boetes niks in huis komt en dat er tal van goede initiatieven op til zijn. Vervolgens lezen we in de krant dat die initiatieven niet gedragen worden door de meerderheid. En als kers op de taart vertelt één van uw coalitiepartners (OpenVld) dat zij een heel eigen en persoonlijke invulling willen geven aan het concept ‘autoluwe’ stad.
De Hasselaren hebben recht op informatie. Met klare wijn fietsen we beter.
Hoe zit het nu met dat plan voor een veilige en efficiënt fietsstad?
En welke investeringen staan daar tegenover? Zo concreet mogelijk a.u.b.