Terug
Gepubliceerd op 23/10/2019

2019_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Hasselt Fietsstad

gemeenteraad
di 22/10/2019 - 20:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Koen Deconinck

Afwezig

Brigitte Smets, Ivo Belet, Sophie Persoons, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2019_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Hasselt Fietsstad 2019_MV_00038 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Hasselt Fietsstad

Motivering

Indiener(s)

Karolien Stevens

Gericht aan

Marc Schepers

Tijdstip van indienen

do 17/10/2019 - 07:30

Toelichting

Tijdens de lokale verkiezingen hebben zowat alle partijen zich uitgesproken om van Hasselt een veilige fietsstad te maken. We zijn nu één jaar verder, maar het concrete plan daarvoor ligt nog steeds niet op tafel. Wel wat rode en gele verf hier en wat knip- en plakwerk daar, maar geen duidelijk en ambitieus plan om van Hasselt nu eens echt een efficiënte en veilige fietsstad te maken.

Afgelopen week was het weer verwarring alom. Eerst verslikten we ons in onze koffie toen zondagmiddag de politie plots met boetes begon te dreigen voor mensen die het fietspad aan de buitenkant van de Groene Boulevard in twee richtingen nemen. Daarna verkondigt u dat er van die boetes niks in huis komt en dat er tal van goede initiatieven op til zijn. Vervolgens lezen we in de krant dat die initiatieven niet gedragen worden door de meerderheid. En als kers op de taart vertelt één van uw coalitiepartners (OpenVld) dat zij een heel eigen en persoonlijke invulling willen geven aan het concept ‘autoluwe’ stad.

De Hasselaren hebben recht op informatie. Met klare wijn fietsen we beter. 

Hoe zit het nu met dat plan voor een veilige en efficiënt fietsstad?

En welke investeringen staan daar tegenover? Zo concreet mogelijk a.u.b.