Terug
Gepubliceerd op 23/10/2019

2019_GR_00249 - Politiezone Limburg Regio Hoofdstad - Principiële goedkeuring plaatsing en gebruik ANPR-camera's - Goedkeuren

gemeenteraad
di 22/10/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Koen Deconinck

Afwezig

Brigitte Smets, Ivo Belet, Tom Vandeput, Sophie Persoons, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00249 - Politiezone Limburg Regio Hoofdstad - Principiële goedkeuring plaatsing en gebruik ANPR-camera's - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Koen Deconinck
Stemmen voor 37
Bert Lambrechts, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Frank Troosters, Gerald Corthouts, Habib El Ouakili, Joske Dexters, Joost Venken, Karolien Mondelaers, Kevin Schouterden, Lut Creemers, Lies Jans, Laurence Libert, Michel Froidmont, Pieter Cuppens, Peter Liefsoens, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Hans Similon, Frank Dewael, Bart Moors, Tom Cox, Koen Ooms, Kim De Witte, Karolien Stevens, Dietrich Vandereyken, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00249 - Politiezone Limburg Regio Hoofdstad - Principiële goedkeuring plaatsing en gebruik ANPR-camera's - Goedkeuren 2019_GR_00249 - Politiezone Limburg Regio Hoofdstad - Principiële goedkeuring plaatsing en gebruik ANPR-camera's - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het schrijven vanwege de politiezone dd. 18/9/2019 waarin om deze principiële goedkeuring gevraagd wordt.

Vorig jaar werd de Camerawet van 21 maart 2007 grondig gewijzigd. Het politioneel gebruik van camera’s werd uit de Camerawet gelicht, op maat van de politiediensten gedetailleerd uitgeschreven en ingevoegd in de wet op het politieambt (WPA).

De wet op het politieambt regelt alle types van camera’s die de politie gebruikt voor haar bestuurlijke en gerechtelijke politieopdrachten. Zoals al dan niet tijdelijke vaste camera’s geplaatst op openbaar domein. Mobiele camera’s zoals bodycams, camera’s gemonteerd op politievoertuigen en drones. En al dan niet intelligente camera’s zoals camera’s die geluiden en bewegingen detecteren en ANPR-camera’s.

Artikel 88 van de wet van 21 maart 2018 bepaalt dat de camera's die door de politiediensten geïnstalleerd en/of gebruikt werden voor de inwerkingtreding van deze wet, in het kader van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, en die onder toepassingsgebied vallen van het hoofdstuk 2 van deze wet, zullen moeten beantwoorden aan de bepalingen van deze wet binnen de twaalf maanden na de inwerkingtreding ervan.

De politiezone Limburg Regio Hoofdstad maakt gebruik van vaste ANPR-camera’s en ANPR-camera’s gemonteerd op een niet-anoniem politievoertuig. Op basis van de wet op het politieambt dient de korpschef van de politiezone een aanvraag te doen aan de gemeenteraden van de politiezone om deze verschillende soorten van camera’s te mogen plaatsen en gebruiken. (Artikel 25/4, §1, 1° WPA)

Argumentatie

De politiezone Limburg Regio Hoofdstad beschikt momenteel over zeven vaste ANPR-installaties en één ANPR-camera gemonteerd op een niet-anoniem politievoertuig.

De wet op het politieambt (WPA) regelt de plaatsing en het gebruik van camera's door de politiediensten.

Artikel 25/4, §1, 1° van deze wet voorziet dat de gemeenteraad voorafgaandelijk haar principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten (mobiele) camera's te plaatsen en te gebruiken in niet-besloten plaatsen.

De aanwezigheid van camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR-camera’s) op het grondgebied van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad zal vanuit politioneel oogpunt toelaten om de volgende doeleinden te bereiken:

De politiezone wil deze camera's en de opnames ervan gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die de WPA oplegt.

Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in art. 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's.

Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera's:

"Art. 25/3, §2 WPA: Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1 WPA, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, 81, eerste lid, 2° tot 69 WPA. Wat artikel 44/5, §1, eerste lid, 59 WPA betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20 WPA".

Om deze doelen te kunnen realiseren wenst de politiezone Limburg Regio Hoofdstad gebruik te maken van het centrale beheerssysteem van de federale politie, die dienst doet als technische gegevensbank voor het nationale ANPR-netwerk. Dit impliceert volgende modaliteiten om deze technische gegevensbanken te mogen gebruiken, cf. artikel 44/11/3septies WPA:

De opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie die een technische gegevensbank rechtvaardigen, zijn de volgende:

1° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van gerechtelijke politie betreffende:

a) het opsporen en de vervolging van wanbedrijven en misdaden, met inbegrip van de uitvoering van straffen of vrijheidsbeperkende maatregelen;

b) de inbreuken betreffende de politie over het wegverkeer, met toepassing van artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer;

c) het opsporen van personen van wie de verdwijning onrustwekkend is, wanneer er ernstige vermoedens of aanwijzingen bestaan dat de fysieke integriteit van de vermiste persoon in onmiddellijk gevaar is;

2° de hulp bij de uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke politie voor de categorieën van personen bedoeld in artikel 44/5, §1, lid 1, 2° tot 5° WPA;

Wat artikel 44/5, §1, lid 1, 5° WPA, betreft, kan dat alleen betrekking hebben op de categorieën van personen bedoeld in de artikelen 18, 19 en 20 WPA.

De aanwezigheid van ANPR-camera’s op het grondgebied van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad zal toelaten om de volgende lokale doeleinden te bereiken: het delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit. Het betreft het delen van telgegevens over het aantal voertuigen dat de camera’s voorbijreed en bevat geen persoonsgegevens, noch elementen die verbonden zijn met het beroepsgeheim van de politiefunctie.

De ANPR-camera’s schenden niet de privacy van de inwoners en bezoekers in het cameragebied, doordat de beelden genomen worden op het openbaar domein en het publiek wordt ingelicht middels pictogrammen die aangeven dat er camerabewaking plaatsvindt, zoals voorzien in de wet. Wat betreft de mobiele ANPR-camera op een niet-anoniem politievoertuig gemonteerd, weet elke burger dat hij gefilmd kan worden waardoor dit een zichtbare camera is en er geen pictogram nodig is. (Art. 25/2, §2, 2° WPA)

De verwerking van de beelden van de camera's omvat, naast bovenstaande generieke opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie, concreet volgende lokale doelstellingen: registratie van de vaststellingen van een eerstelijnspolitieploeg naar aanleiding van een oproep of ambtshalve tussenkomst. En handhaving en herstel van de openbare orde in het kader van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte.

Het exploiteren van het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van bovenvermelde camera's is enkel mogelijk via een interface. De politieambtenaren zullen de beschikbare informatie enkel aanwenden voor het realiseren van de doelen, hierboven vermeld en conform de opgestelde policy.

De opslag van de beelden en bijhorende persoonsgegevens zal gebeuren op volgende wijze:

Het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven, wat de vaste en tijdelijk vaste camera's betreft wordt op een (beveiligde) server opgeslagen.

Het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven van de vaste en mobiele ANPR-camera's wordt momenteel op een (beveiligde) server opgeslagen bij een externe firma, die als verwerker optreedt voor de verwerkingsverantwoordelijke. Een kopie van deze data wordt opgeslagen op de (beveiligde) server van het politiecommissariaat.

Het gebruik en de raadpleging van het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door deze camera's zal geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer tot gevolg hebben.

De toegang tot het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door deze camera's dient operationeel gemotiveerd te zijn en een bestuurlijke of gerechtelijke finaliteit te hebben. Ze is afhankelijk van de politieopdracht die de toegang ertoe vereist. Ze is nominatief bepaald. De toegang tot het beschikbare beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door middel van deze camera's, wordt beperkt tot de hiertoe gerechtigde personeelsleden. En ze wordt maximaal beveiligd met de bestaande technologieën.

Wanneer het gaat om de toegang ervan voor een finaliteit inzake bestuurlijke politie, moet dit gebeuren binnen de 30 dagen te tellen vanaf de registratie.

Wanneer het gaat om de consultatie ervan voor een finaliteit inzake gerechtelijke politie, komt de toegangstermijn overeen met de bewaringstermijn, namelijk maximum twaalf maanden. Na een maand kan de consultatie ervan slechts gebeuren na een beslissing van de procureur des Konings en enkel indien de strafbare feiten een correctionele hoofdgevangenisstraf van een jaar of een zwaardere straf tot gevolg kunnen hebben. 

Wanneer andere personen dan leden van de politiediensten, binnen de contouren van de wettelijke bepalingen, in real time toegang bekomen tot het beeldmateriaal en elk ander gegeven dat verzameld wordt door deze camera's, dan zal het in real time bekijken van de beelden steeds onder toezicht van een operationeel politiepersoneelslid gebeuren. Indien het bekijken van de beelden wordt gedaan door personeelsleden van logistiek, administratief CALog-personeel of agenten van politie kunnen dit enkel doen na het volgen van een opleiding van 8 uur.

Er wordt voorgesteld om ANPR-camera’s op zichtbare wijze door de politie te gebruiken om de criminaliteit beter en meer informatiegestuurd aan te pakken op het grondgebied van de gemeenten Diepenbeek, Halen, Hasselt, Herk-de-Stad, Lummen en Zonhoven en politiezone Limburg Regio Hoofdstad met de plaatsing en het gebruik van momenteel al zeven vaste ANPR-installaties en één mobiele ANPR-camera gemonteerd op een niet-anoniem politievoertuig. En één ANPR-installatie geplaatst door de politiezone Beringen/Ham/Tessenderlo op het grondgebied van de gemeente Lummen.

De korpschef van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad vraagt de principiële toestemming van de gemeenteraad voor het mogen gebruiken van vaste en mobiele ANPR-camera’s door de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.

Juridische grond

Europees verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016

Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016

Wet op het politieambt van 5 augustus 1992

Wet van 21 maart 2018

Wet van 30 juli 2018

Achtergrondinformatie

Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen. Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de procureur des Konings.
Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 40 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gebruik van vaste en mobiele ANPR-camera's op zichtbare wijze, door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente, principieel goed.