Aan de Bibliotheekraad Hasselt 2019 – 2025 zijn geen financiële gevolgen verbonden.
Op 1 januari 2018 fusioneerden de toenmalige Provinciale Bibliotheek Limburg en de toenmalige Stedelijke Bibliotheek Hasselt tot Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL). Overeenkomstig met het ontstaan van de nieuwe fusiebibliotheek hield de Bibliotheekraad, het adviesorgaan voor de bibliotheken in Hasselt dat werd opgericht in 2002, op met bestaan.
In haar zitting d.d. 23 april 2019 keurde de gemeenteraad de oprichting van een nieuwe Bibliotheekraad voor de beleidstermijn 2019 - 2025 goed (zie besluit in bijlage).
Het doel van de Bibliotheekraad is om te adviseren over de opdracht, doelstelling en werking van BHL.
De Bibliotheekraad bestaat uit 14 stemgerechtigde leden, waarvan de helft (7) is samengesteld uit politieke vertegenwoordigers van de stad Hasselt. De andere helft (7) bestaat uit vertegenwoordigers van de gebruikers van de bibliotheek.
De gemeenteraad d.d. 25 juni 2019 keurde de aanstelling van de 7 vertegenwoordigers uit de politieke fracties van de stad Hasselt als leden van de Bibliotheekraad goed (zie besluit in bijlage).
In dit besluit wordt de aanstelling van de vertegenwoordigers van de gebruikers van BHL als leden van de Bibliotheekraad ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
1) Samenstelling en algemene voorwaarden
De Bibliotheekraad is als volgt samengesteld:
In overeenstemming met artikel 304, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 1 januari 2019, mag hoogstens twee derde van de leden van hetzelfde geslacht zijn. Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, kan de Bibliotheekraad geen rechtsgeldig advies uitbrengen.
Leden van het college van burgemeester en schepenen en van de gemeenteraad hebben geen stemrecht, conform artikel 304, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 1 januari 2019.
Leden van de Bibliotheekraad ontvangen geen vergoeding.
Alle bepalingen zijn opgenomen in een organiek reglement en in een huishoudelijk reglement. Deze documenten zijn toegevoegd als bijlage.
2) Selectie van de leden
Politieke vertegenwoordigers
De zetelverdeling gebeurt op basis van het Liso-systeem (zie document in bijlage). De aanstelling van de politieke vertegenwoordigers werd intern door het bestuur geregeld en werd goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 25 juni 2019.
De politieke vertegenwoordigers die in de Bibliotheekraad zetelen zijn:
Vertegenwoordigers van de gebruikers van BHL
De selectie van de vertegenwoordigers van de gebruikers van BHL verliep in twee fases.
1. Initiele selectie
Voor de initiële selectie stelde BHL een aantal selectiecriteria op i.s.m. Jan Wouters, Kabinetchef van de Burgemeester, en met de dienst Bestuursondersteuning.
De belangstellende stelt zichzelf in volle vrijheid kandidaat en moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
a) minstens 18 jaar zijn;
b) in Hasselt wonen en/of werken in een organisatie met een maatschappelijke opdracht in Hasselt;
c) zich bereid verklaren zich actief te engageren om de opdracht en doelstellingen van Bibliotheek Hasselt Limburg te realiseren;
d) actief gebruik maken van de diensten en het aanbod van Bibliotheek Hasselt Limburg;
e) niet tewerkgesteld zijn of geweest zijn aan de stad Hasselt of in Bibliotheek Hasselt Limburg;
f) geen politiek mandaat bekleden.
Deze voorwaarden werden opgenomen in het inschrijvingsformulier, waarin geïnteresseerden ook werden op de hoogte gesteld van de opdracht, missie en visie van BHL en van het doel van de Bibliotheekraad. Het formulier is toegevoegd als bijlage.
De oprichting van de nieuwe Bibliotheekraad werd bekendgemaakt via de website van BHL en via het tijdschrift de Nieuwe Hasselaar. Belanghebbenden konden zich vrij inschrijven via een webformulier op de website van de bibliotheek. Informatie was ook beschikbaar aan het onthaal van BHL.
Daarnaast werden oud-leden van de Bibliotheekraad 2013 - 2018 per brief vriendelijk uitgenodigd om zich geheel vrijblijvend opnieuw kandidaat te stellen voor de nieuwe Bibliotheekraad 2019 - 2025. Zij konden zich inschrijven via e-mail, per brief of via het webformulier.
2. Verdere selectie
De eerste inschrijvingsronde leverde 11 kandidaten op voor de 7 beschikbare plaatsen (zie namenlijst in bijlage). Met het oog op diversiteit in gender, profiel en leeftijd werd een tweede selectieronde georganiseerd. De kandidaten werd gevraagd om via een formulier bijkomende informatie te verschaffen betreffende hun leeftijd, geboorteplaats en -land, hun studies, interesses en, indien van toepassing, te vermelden in welke Hasseltse wijk ze woonachtig zijn.
Slechts 8 van de 11 geïnteresseerden dienden het formulier in, waardoor de uiteindelijke selectie kon gemaakt worden.
3. De vertegenwoordigers van de gebruikers van BHL
De volgende kandidaten werden weerhouden om te zetelen in de Bibliotheekraad Hasselt 2019 - 2025 als vertegenwoordigers van de gebruikers van de bibliotheek:
Bibliotheek Hasselt Limburg selecteerde deze kandidaten op basis van hun achtergrond, opleiding, beroep, leeftijd, interesses en activiteiten in andere adviesraden, commissies of verenigingen. Indien van toepassing, speelde de woonwijk waarin zij woonachtig zijn ook mee. Op die manier trachtte BHL en zo veel mogelijk diversiteit onder de leden van de Bibliotheekraad te brengen.
Bibliotheek Hasselt Limburg vraagt de gemeenteraad om de bovenstaande selectie goed te keuren en om deze kandidaten te benoemen als leden van de Bibliotheekraad Hasselt voor de beleidsperiode 2019 - 2025.
De gemeenteraad keurt de benoeming van de vertegenwoordigers van de gebruikers van Bibliotheek Hasselt Limburg als leden van de Bibliotheekraad Hasselt voor de beleidsperiode 2019 - 2025 goed.