Telkens wanneer er in club Forty Five, langs de muziekodroom een alternatief dancefeest plaatsvindt zakken er een paar honderd jongeren met de trein vanuit heel België af naar Hasselt. Rond sluitingstijd verplaatsen deze feestvierders zich in karavaan terug naar het station, om er al dan niet met de eerste kusttrein naar huis te gaan. Een deel verblijft in het jeugdhotel aan het station, een ander deel keert met de trein terug. Gezien de toestand van velen van deze feestvierders, is er sprake van zeer onveilige situaties op de openbare weg tussen de club en het station, sporadisch vandalisme (verdwijnen verkeersignalisatie), nachtlawaai en een groot onveiligheidsgevoel in het station zelf, waar op dat uur geen enkele veiligheidsdienst (SPC, Securail, lokale politie) aanwezig is. Het gevolg hiervan is voor de feestvierders in kwestie grenzeloos en losbandig gedrag. Op dat moment staat het weinige stations- en rijdend personeel dat op dat vroege uur aanwezig is alleen in voor de veiligheid en worden ze geconfronteerd, bij gebrek aan de aanwezigheid van uniformen, aan oa. openbaar druggebruik en dat terwijl er reizigers zitten in het station om met de vroege kusttrein naar de zee te vertrekken. Ik heb zelf mogen vaststellen hoe er zeer storende en gevaarlijke situaties ontstonden oa. in de vetrekhal, het binnenrijden van treinen, bij de vertrekprocedure en bij het in-en uitstappen als gevolg van de uitbundigheid. Dat mensen komen feesten in Hasselt is goed nieuws, maar deze braspartijen zorgen niet allleen voor de invoer van een hoop verdovende middelen, maar ook voor de nodige overlast vandien. Als deze jongeren ervoor kiezen om er als zombies bij te lopen onder invloed van vanalles en nog wat, dan is dat hun keuze, maar vanaf het moment dat andere mensen last en een onveiligheidsgevoel ervaren door hun persoonlijke keuzes zijn we mijn inziens een brug te ver. Vandaar ook mijn stelling dat voorkomen beter is dan genezen en de vraag:
1. Wat gaat u er aan doen om potentiële ongevallen en vandalisme te vermijden tijdens de gezamelijke wandeltocht naar het station en ervoor te zorgen dat deze jongeren op een veilige manier aan het station geraken?
2. Wat gaat u in de toekomst doen, eventueel in overleg met de uitbaters om de veiligheid en de no drugs policy te handhaven.
3. SPC is niet meer aanwezig in Hasselt en Securail is op dat uur nog niet actief. Op welke manier kunnen onze lokale diensten zorgen voor een buffer rond het sluitingsuur van de Hasseltse clubs aan de stationsbuurt, om alsnog de veiligheid van de reizigers en het weinig aanwezige stationspersoneel te garanderen ?