Het huidige belastingreglement loopt tot 31 december 2019. Het bestuur wenst deze belasting te behouden.
Om een belasting te kunnen heffen dient er een belastingreglement goedgekeurd te worden.
De financiële toestand van de gemeente.
De stad betaalt een hoge kost voor papierophaling- en verwerking waarin het gedeelte reclame een groot aandeel heeft. Het is dan ook aangewezen om het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen. Daarom worden de tarieven vastgesteld per exemplaar en gedifferentieerd naargelang het gewicht.
Het verspreiden van niet-geadresseerde reclamebladen verhoogt de afvalberg van (recyclage)papier aanzienlijk.
Rekening houdend met de lasten en de kosten die het verwijderen van oud papier tot gevolg hebben.
Gelet op het maatschappelijk belang, past het om in specifieke gevallen te voorzien in een vrijstelling.
Artikel 41, 62 en 170§4 van de Grondwet;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
De omzendbrief ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.