Het huidige belastingreglement loopt tot 31 december 2019. Het bestuur wenst deze belasting te behouden.
Om een belasting te kunnen heffen dient er een belastingreglement goedgekeurd te worden.
De financiële toestand van de gemeente.
De aanmaak en aflevering van administratieve stukken veroorzaakt kosten voor de stad en het is derhalve gepast dat de gebruiker een vergoeding betaalt voor deze kosten.
Artikel 41, 62 en 170§4 van de Grondwet;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2018 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeente- en provinciebelastingen;
De omzendbrief 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Conformiteitsattesten:
Hoofdstuk 4 Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen
Artikel 7-14 Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997
Artikel 9 Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen
Identiteitskaarten (eiD), vreemdelingenkaarten (EVK), Kids-ID, visumaanvragen en verblijfsaanvragen
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953
KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar
KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan tot bepalingen van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2,§2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten
betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953
Paspoorten
Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013
Artikel 2 Ministrieel Besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten
Rijbewijzen
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs
Ministrieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies
Afgifte van bestuursdocumenten
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
Arbeidskaarten voor buitenlandse werknemers
Artikel 8 Wet van 30 april 1999 betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers
KB van 2 april 2003 tot bepaling van de modaliteiten van indiening van de aanvragen en van aflevering van de arbeidskaart C
In dit reglement werden volgende wijzigingen aangebracht:
- Schrapping van de tarieven voor het afleveren van bouw- en verkavelingsvergunningen en meldingen exploitatie en veranderen hinderlijke inrichtingen. Dit is nu opgenomen in het belastingreglement op de omgevingsvergunning.
- Tarieven huwelijksboekje :
Sinds april 2019 zijn er geen papieren akten meer bij de Burgerlijke Stand. Het tarief voor het getuigschrift is dus niet meer van toepassing.
Het papieren trouwboekje heeft geen wettelijke waarde meer, enkel nog een ceremonieel aspect. Het lijkt dus ook niet meer aangewezen om nog een tarief te voorzien voor het afleveren van een duplicaat.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het afleveren van documenten goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.