Het huidige belastingreglement loopt af op 31 december 2019. Het bestuur wenst deze belasting te behouden.
Om een belasting te kunnen heffen dient er een belastingreglement opgesteld te worden als wettelijke basis.
De financiële toestand van de gemeente;
Het afvalbeleid gaat uit van een afvalverwerkingshiërarchie: eerst bij voorkeur afval voorkomen, dan recycleren, als dat niet kan verbranden en slechts in laatste plaats, storten van afval;
Volgens het uitvoeringsplan vormen de gemeentebelastingen een instrument die dat beleid ondersteunen;
Het is wenselijk de werkingskosten voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval ten laste te leggen van de inwoners;
Omwille van het huidige systeem van gratis bedeling van huisvuilzakken a rato van het aantal gezinsleden is het aangewezen om een huisvuilbelasting te heffen a rato van de gezinssamenstelling;
Bedrijven hebben geen recht op een GFT-container en mogen hun afval niet naar het gratis gedeelte van het recyclagepark brengen. Om deze redenen vallen bedrijven niet onder de toepassing van dit belastingreglement.
Artikel 41,162 en 170§4 van de grondwet;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;
Het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, zoals gewijzigd;
Uitvoeringsplan Milieuverantwoord Beheer van Huishoudelijke afvalstoffen, door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 14 december 2007. Het uitvoeringsplan loopt tot 2015.
De gemeenteraad keurt de huisvuilbelasting voor de periode van 1 januari 2020 t.e.m. 31 december 2021 goed.