Terug

2019_GR_00140 - RUP224 "BlauweBoulevardOost" - Definitieve Vaststelling - Goedkeuren

gemeenteraad
di 28/05/2019 - 20:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Koen Deconinck

Afwezig

Lies Jans, Habib El Ouakili, Brigitte Smets, Ivo Belet, Lut Creemers, Tom Cox, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00140 - RUP224 "BlauweBoulevardOost" - Definitieve Vaststelling - Goedkeuren
Goedgekeurd

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Koen Deconinck
Stemmen voor 23
Bert Lambrechts, Carlo Gysens, Derya Erdogan, Joske Dexters, Joost Venken, Kevin Schouterden, Laurence Libert, Michel Froidmont, Rik Dehollogne, Steven Vandeput, Sophie Persoons, Silvie Nickmans, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Pinar Akbas, Marc Schepers, Inge Hendrikx, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Hans Similon, Frank Dewael, Bart Moors, Guido Fissette
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 12
Frank Troosters, Gerald Corthouts, Karolien Mondelaers, Pieter Cuppens, Peter Liefsoens, Tom Vandeput, Stefan Hendrickx, Maryam Jamshid, Koen Ooms, Kim De Witte, Karolien Stevens, Dietrich Vandereyken
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00140 - RUP224 "BlauweBoulevardOost" - Definitieve Vaststelling - Goedkeuren 2019_GR_00140 - RUP224 "BlauweBoulevardOost" - Definitieve Vaststelling - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De Blauwe Boulevard is de nieuwe wijk die zich ontwikkelt rond de Kanaalkom van het Albertkanaal. In 2004 werd het BPA Blauwe Boulevard opgesteld voor de wijk. Vandaag blijkt dat de ruimtelijke visie achter het BPA Blauwe Boulevard op verschillende punten voorbijgestreefd is. De redenen hiervoor zijn het voortschrijdend inzicht verkregen uit de opmaak van de schetsontwerpen voor het openbaar domein van de kanaalkop en de Gelatineboulevard. Ook de toekomstige verkeersafwikkeling maakt op een aantal punten een herziening van het openbaar domein noodzakelijk.

De THV BUUR/ARCADIS heeft daarom een gebiedsdekkend masterplan (structuurschets + stadsontwerpen) opgemaakt, in voorbereiding op en als basis van het nieuwe RUP. Het BPA wordt hierin structureel in vraag gesteld, omdat het huidige BPA niet als hefboom voor een kwalitatieve gebiedsontwikkeling ingezet kan worden. In het proces voor de opmaak van het masterplan werd er reeds intensief overlegd met de private actoren in het gebied. Dit was noodzakelijk om draagvlak te verwerven bij de externe actoren voor een structurele BPA-herziening, en om specifieke ontwerpvraagstukken met betrekking tot lopende projecten uit te klaren. Het plangebied wordt in het noorden begrensd door het Albertkanaal, in het oosten door de Kempische Steenweg, in het zuiden door de Martelarenlaan (Groene Boulevard) en de perceelsgrens van de kavels langs het pad tussen de Stokerijstraat en de Slachthuiskaai, in het westen door de Gazometerstraat, de Armand Hertzstraat, de Lazarijstraat en de Haarbemdenstraat. Het plangebied heeft een oppervlakte van ongeveer 38 ha.

09/02/2012: Het bijzonder bestek voor de ondersteuning en uitwerking van het ruimtelijk beleid wordt gegund aan de THV Buur – Arcadis. De opdracht van het gemeentelijk RUP nr. 224 “Blauwe
Boulevard” vormt een onderdeel van het uit te voeren bestek. De THV zal dit RUP opmaken binnen dit gegunde bestek.

23/04/2015: Beslissing CBS tot de opstart van het gemeentelijk RUP nr. 224 “BlauweBoulevardOost” en het aanstellen van de THV BUUR/Arcadis, met als contactadres BUUR | bureau voor urbanisme
cvba, Sluisstraat 79 / 03.02, 3000 Leuven, als stedenbouwkundig ontwerper.

14/04/2016: het CBS neemt kennis van het masterplan Blauwe Boulevard en van het schetsontwerp van de Ruimtelijke Uitvoeringsplannen.

15/03/2018: beslissing CBS met betrekking tot goedkeuring van het voorontwerp van RUP224_BlauweBoulevardOost.

Het voorontwerp werd voor advies voorgelegd aan de adviserende instanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 25/04/2018. Het verslag van de plenaire vergadering, inclusief de adviezen, wordt opgenomen in de toelichtingsnota (zie bijlage). De adviserende instanties brachten volgende adviezen uit:

  • Provincie Limburg: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Departement Omgeving- Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplannen en Projecten: voorwaardelijk gunstig advies;
  • De Vlaamse Waterweg: voorwaardelijk gunstig advies;
  • De Lijn: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Agentschap Natuur en Bos: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Gecoro stad Hasselt: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Agentschap Innoveren en Ondernemen: ongunstig advies;
  • Agentschap Wonen Vlaanderen: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Wegen en Verkeer Limburg: voorwaardelijk gunstig advies;
  • Departement Omgeving – Dienst Veiligheidsrapportage:  voorwaardelijk gunstig advies.

Volgende adviesinstanties brachten geen advies uit:

  • Onroerend erfgoed;
  • VMM;
  • Provincie Limburg - dienst waterlopen;
  • Departement Omgeving dienst MER.

De geformuleerde opmerkingen en suggesties werden onderzocht en verwerkt in het ontwerp van het RUP nr. 224 “BlauweBoulevardOost”.

De beslissing van Departement Omgeving, Dienst MER met betrekking tot het onderzoek tot milieueffectenrapportage, waarbij wordt gesteld dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke milieugevolgen en dat de opmaak van een planMER niet nodig is.

Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen, werd het gemeentelijk RUP nr. 224 “BlauweBoulevardOost” onderworpen aan de watertoets zoals blijkt uit het verslag opgenomen in de toelichtingsnota. Uit dit verslag volgt dat onderhavig RUP geen schadelijk effect op de waterhuishouding met zich mee zal brengen.

26/06/2018: beslissing van de gemeenteraad tot voorlopige vaststelling van het voorontwerp RUP nr. 224 “BlauweBoulevardOost”.

Het voorontwerp van RUP werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 20 augustus 2018 tot en met 18 oktober 2018.

Argumentatie

Behandeling adviezen, bezwaren, opmerkingen en gemotiveerd advies Gecoro:

De bezwaren en adviezen werden conform de wetgeving gebundeld en gecoördineerd door de Gecoro, waarna deze in vergadering van 11 december 2018 een gemotiveerd advies heeft geformuleerd.
De Gecoro brengt een unaniem gunstig advies uit over het ontwerp RUP, mits rekening wordt gehouden met haar behandeling van de adviezen en ingediende bezwaren.

Het gemotiveerd advies van de Gecoro wordt door de gemeenteraad bijgetreden, maar op basis van de adviezen en ingediende bezwaarschriften wenst de gemeenteraad bijkomend ook nog een aantal wijzigingen door te voeren aan het ontwerp van RUP.

Wijzigingen ten opzichte van de voorlopige vaststelling op basis van het advies van de GECORO dat door de gemeenteraad volledig wordt bijgetreden:

Wijziging van de toelichtingsnota:

  • De integrale toelichtings- en screeningsnota werd aangevuld met de tekst en beelden van de zonnestudie die uitgevoerd werd in het kader van de opmaak van het masterplan.
  • Aan het hoofdstuk andere relevante beleidsplannen wordt een punt 2.2.8 toegevoegd over de verantwoordingsnota verkeerscirculatie Heilig Hartwijk:

    Eind april 2018 werd een ‘verantwoordingsnota verkeerscirculatie Heilig Hartwijk’ aan de stad Hasselt overgemaakt. De stad had gevraagd om deze nota op te maken, om de verkeerscirculatie in de Manteliusstraat en omgeving te onderzoeken en na te gaan welke maatregelen kunnen genomen worden. Uit gesprekken met een aantal groepen uit de Heilig Hartwijk zijn volgende problemen naar voor gekomen:

    • Er wordt veel verkeer (rijdend en parkerend) ervaren in de Heilig Hartwijk
    • Er wordt veel doorgaand verkeer ervaren
    • De snelheid is op verschillende plaatsen onaanvaardbaar hoog
    • Weinig plaats voor fietser en voetganger in verschillende straten
    • Parkeerdruk en organisatie van parkeren / kiss & ride tijdens schoolpieken
    • Lage omgevingskwaliteit

    Naast deze problemen zijn nog tal van andere aspecten aangehaald in de gesprekken doch bovenstaande zijn te benoemen als belangrijkste.

    Met betrekking tot de ontwikkelingen Blauwe Boulevard, wordt in de nota (p. 9) het volgende aangehaald: “De activiteiten in de rand van de Herkenrodesingel, Blauwe Boulevard en Steenweg hebben weinig tot geen impact op het functioneren van de Heilig Hartwijk omdat de activiteiten in deze gebieden naar buiten gericht zijn. De activiteiten (sport, recreatie, wonen) in de “groene overgang” zijn langs de buitenzijde bereikbaar en bufferen als het ware het hart van de wijk naar de activiteiten aan de Herkenrodesingel. De activiteiten langs de steenweg zijn op deze steenweg gericht en hebben geen functies die in het gebied dringen op twee na (Astridparking en moskee). De zone aan de kanaalkom is in ontwikkeling en zal zich transformeren van een bufferzone met grootschalige activiteiten (Gelatinefabriek, Versus, Limburgia, enz..) naar een gebied met gemengde activiteiten (wonen, handel, diensten) dat zich hoofdzakelijk zal richten op de Gelatineboulevard, alias Slachthuiskaai.”

    Omtrent het masterplan Blauwe Boulevard vermeldt de nota (p. 17) het volgende: “In 2016 werd het Masterplan Blauwe Boulevard voor de ontwikkelingen rond de kanaalkom aan de stad opgeleverd. De ontwikkelingen aan de westzijde van de kanaalkom worden hoofdzakelijk geënt op de te ontwikkelen Gelatineboulevard. De Haarbemdenstraat wordt aan de oostzijde afgebouwd met woonfuncties op maat van de wijk en aangesloten op de zuidelijke ventweg van de Herkenrodesingel ten oosten van houthandel Beulen.”

Wijziging van de stedenbouwkundige voorschriften– gehanteerde begrippen (deelplan 4 en 5):

  • De definitie van ‘eengezinswoning’ wordt als volgt aangevuld: ‘Gebouw op een perceel waarin bovengronds slechts één afzonderlijke volwaardige wooneenheid is ondergebracht’.

Wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften - algemene bepalingen (deelplan 4 en 5):

  • §9 – Parkeren wordt op volgende punten gewijzigd:
    - de opsplitsing tussen minimaal 1 parkeerplaats per wooneenheid voor bewoners en minimaal 0,3 parkeerplaatsen per wooneenheid voor bezoekers, zoals voorzien voor deelplan 5 Slachthuiswijk wordt ook toegepast voor deelplan 4 Oostoever - Kempische Steenweg.
    - wijziging: De aanvrager kan motiveren om een lager aantal autoparkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers te voorzien, indien hij of zij dit kan motiveren vanuit het in de aanvraag voorziene bouwprogramma en het in de aanvraag voorziene aantal fietsparkeerplaatsen of autodeelplaatsen.
    - toevoeging: Voor deelplan 4 Oostoever Kempische Steenweg kan de aanvrager motiveren om een lager aantal autoparkeerplaatsen voor bezoekers aan woningen, handel en horeca te voorzien.
  • §10 - Inrichtingsstudie wordt als volgt aangevuld:
    Bij de inrichtingsstudie zal de vergunningverlener een gebalanceerde ontwikkeling bewaken. Alle grondeigenaars moeten betrokken worden bij de opmaak van de inrichtingsstudie.

Wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften specifieke bepalingen voor deelplan 4 - Oostoever Kempische Steenweg:

  • De toelichting bij artikel 4.2 Oostoever Kempische Steenweg – Woonzone 2, artikel 4.2.2 Inrichting zal aangevuld worden met referentiebeelden om duidelijk te maken wat een ‘collectieve groenzone’, als alternatief voor een klassieke tuin, kan inhouden.
  • Artikel 4.2 Oostoever Kempische Steenweg – Woonzone 2, artikel 4.2.2 Inrichting, §2 wordt voor deelzone wm 5 gewijzigd als volgt:
    Bouwhoogte: "De bouwhoogte van deelzone wm5 bedraagt minimaal 2 en maximaal 4 bouwlagen, met een bouwhoogte van maximaal 15 m. Maximaal 12% 18% van de bebouwingsindex (B/T) binnen de deelzone mag een hoger bebouwd accent vormen van maximaal 5 bouwlagen hoog. Een hoger bebouwd accent mag enkel ten westen van de noord-zuid georiënteerde wijkontsluiting (Art. 4.21) worden gerealiseerd."
  • Artikel 4.3 Oostoever Kempische steenweg – Woonzone 3, artikel 4.3.2 Inrichting, §2 wordt als volgt aan gepast:
    Bouwhoogte: laatste alinea met betrekking tot wh3 wordt verwijderd, nl. In deelzone wh3 is er een mogelijkheid tot 6 bouwlagen met een maximale  bouwhoogte van 22m.
  • Artikel 4.4 Oostoever Kempische Steenweg – Gemengde zone, artikel 4.4.2 Bestemming wordt als volgt aangevuld:
    Bij verbouwen van de bestaande constructies binnen deze zone waarbij ook de bestaande kantoorfunctie behouden blijft, vormen de stedenbouwkundige voorschriften die betrekking hebben op de groen-terreinindex, de parkeer-richtaantallen of ondergronds parkeren geen weigeringsgrond bij de beoordeling van de vergunningsaanvraag.

  • Artikel 4.11 'zone voor openbare weg',  Artikel 4.12 'zone voor kade'  en Artikel 4.13 'zone voor plein' worden als volgt aangevuld:
    Deze zone dient te allen tijde publiek toegankelijk te zijn.
  • Bij artikel 4.22 Oostoever Kempische Steenweg – Langzaam verkeersverbinding (indicatief), 2de alinea wordt de volgende zin geschrapt:
    ‘De verbindingen worden aangelegd als helder leesbare en herbergzame verbindingen voor wandel- en fietsverkeer. Ze dienen op een kwalitatieve en samenhangende wijze ingericht te worden. De verbindingen mogen niet afsluitbaar zijn. Ze dienen een minimale breedte van 10,00 m te hebben. Ter hoogte van de overbrugging van de Kanaalkom mag er afgeweken worden van deze minimale breedte.

Wijzigingen van het grafisch plan van deelplan 4 - Oostoever Kempische Steenweg:

  • Op het grafisch plan deelplan 4 - Oostoever Kempische Steenweg zal het symbool voor ‘hoger bebouwd accent’ verwijderd worden binnen de zone wh3.
  • Het grafisch plan deelplan 4 - Oostoever Kempische Steenweg wordt als volgt aangepast: artikel 4.12 ‘zone voor kade’ wordt opgeheven ten noorden van wh3, in het verlengde van de Kempische Kaai, zodanig dat artikel 4.11 ‘Zone voor openbare weg’ doorloopt van de Kempische Kaai tot de verbinding met de Havenstraat.

Wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften specifieke bepalingen voor deelplan 5 - Slachthuiswijk:

  • Artikel 5.11 'zone voor openbare weg', en Artikel 4.12 'zone voor kade'  worden als volgt aangevuld:
    Deze zone dient te allen tijde publiek toegankelijk te zijn.
  • Bij artikel 5.22 Slachthuiswijk – Langzaam verkeersverbinding (indicatief), 2de alinea wordt de volgende zin geschrapt: ‘De verbindingen worden aangelegd als helder leesbare en herbergzame verbindingen voor wandel- en fietsverkeer. Ze dienen op een kwalitatieve en samenhangende wijze ingericht te worden. De verbindingen mogen niet afsluitbaar zijn. Ze dienen een minimale breedte van 10,00 m te hebben. Ter hoogte van de overbrugging van de Kanaalkom mag er afgeweken worden van deze minimale breedte.

Wijziging van het grafisch plan van deelplan 5 - Slachthuiswijk:

  • Artikel 5.11 Slachthuiswijk – Zone voor openbare weg tussen wh4 en wh5 (art. 5.3) wordt op het grafisch plan deelplan Slachthuiswijk aangepast van 11 m naar 16 m.
  • Artikel 5.11 Slachthuiswijk – Zone voor openbare weg tussen wh6 (art. 5.3) en deelzones wm8 en wm9 (art. 5.2) wordt op het grafisch plan deelplan Slachthuiswijk aangepast van 11 m naar 16 m.

Wijziging ten opzichte van de voorlopige vaststelling en het advies van de GECORO, door de gemeenteraad doorgevoerd:

  • Bezwaar tegen de inplanting van de gebouwen in WH1 onder artikel 4.3:
    De gemeenteraad treedt het advies van de GECORO deels bij, maar wenst ook deels in te gaan op de bezwaren met betrekking tot het uitzicht naar de stad, de lichtinval en de zoninval, die belemmerd zouden worden voor de zone WH3 onder artikel 4.3.  De gemeenteraad stelt voor om de zone WH1 onder artikel 4.3 in te korten en de bijbehorende BVO's te verminderen. Zone WH1 wordt afgeknipt op het raakpunt met de denkbeeldige lijn die wordt getrokken vanuit het midden van de kanaalkom naar het hoekpunt van WH3. De ruimte die alzo gecreëerd wordt tussen zone WH3 en zone WH1 dient ingericht te worden conform artikel 4.12 - zone voor kade.
  • Wijziging van het register van plancompensaties van deelplan 4 - Oostoever Kempische Steenweg:
    In een bezwaarschrift werd aangehaald dat het plan van de plancompensatie niet in overeenstemming zou zijn met het Grafisch plan. De GECORO adviseerde dan ook om dit recht te zetten. Na controle blijkt dat beide plannen wel degelijk correct zijn en dat er geen aanpassing noodzakelijk is.

De GECORO stelde tevens voor dat het stadsbestuur voor de definitieve vaststelling van het RUP zou nakijken of de 'verantwoordingsnota verkeerscirculatie Heilig Hartwijk' wel of niet doorslaggevende negatieve punten bevat ten opzichte van het RUP.
Eind april 2018 werd een ‘verantwoordingsnota verkeerscirculatie Heilig Hartwijk’ aan de stad Hasselt overgemaakt. De stad had gevraagd om deze nota op te maken, om de verkeerscirculatie in de Manteliusstraat en omgeving te onderzoeken en na te gaan welke maatregelen kunnen genomen worden. Met betrekking tot de ontwikkelingen Blauwe Boulevard, wordt in de verantwoordingsnota aangehaald dat de (toekomstige) activiteiten binnen Blauwe Boulevard weinig tot geen impact gaan hebben op het functioneren van de Heilig Hartwijk. De zone aan de kanaalkom is in ontwikkeling en zal zich transformeren van een bufferzone met grootschalige activiteiten (Gelatinefabriek, Versus, Limburgia, enz..) naar een gebied met gemengde activiteiten (wonen, handel, diensten) dat zich hoofdzakelijk zal richten op de Gelatineboulevard. De Haarbemdenstraat wordt aan de oostzijde afgebouwd met woonfuncties op maat van de wijk en aangesloten op de zuidelijke ventweg van de Herkenrodesingel ten oosten van houthandel Beulen.
De toelichtingsnota werd aangevuld met een verwijzing naar deze verantwoordingsnota.

Thans kan overgegaan worden tot de definitieve vaststelling van het ontwerp RUP nr. 224 “BlauweBoulevardOost”. Het dossier is als volgt samengesteld:

  • Integrale toelichtings- en screeningsnota (RUP_BlauweBoulevardWest_Oost_noord_DV_TN_J) inclusief:
    • verslag en adviezen van de plenaire vergadering dd. 25/4/2018;
    • een overzicht van de aanpassingen van voorontwerp naar ontwerp;
    • beslissing van de dienst MER;
    • advies van de dienst Veiligheidsrapportering dd. 23/4/2018.
    • advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) dd. 11/12/2018
  • Stedenbouwkundige voorschriften
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_SV_DP4_OostoeverKempischeSteenweg_D;
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_SV_DP5_Slachthuiswijk_D;
  • Verordenend Grafisch Plan
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_VGP_DP4_OostoeverKempischeSteenweg_H;
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_VGP_DP5_Slachthuiswijk_H;
  • Register Plancompensaties
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_RPC_DP4_OostoeverKempischeSteenweg_A;
    • RUP224_BlauweBoulevardWest_DV_RPC_DP5_Slachthuiswijk_A;
  • Beslissing van de gemeenteraad van 26/06/2018 van voorlopige vaststelling

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten die uitvoering geven aan de Codex;
Het KB van 3 april 1979 houdende de goedkeuring van het gewestplan Hasselt-Genk;
Het MB van 6 oktober 2000 houdende de wijziging van het gewestplan Hasselt-Genk;
Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), goedgekeurd door de Vlaamse regering op 23 september 1997 en bekrachtigd via bindende bepalingen door het Vlaams Parlement op 19 november 1997;
De eerste herziening van het RSV, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 12 december 2003 en bekrachtigd via bindende bepalingen bij decreet van 19 maart 2004;
De tweede herziening van het RSV, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 17 december 2010 en bekrachtigd via bindende bepalingen bij decreet van 25 februari 2011;
Het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan Limburg (PRSL), goedgekeurd bij MB van 12 februari 2003;
De actualisatie van het PRSL, goedgekeurd bij MB van 23 juli 2012;
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Hasselt goedgekeurd door de Deputatie van de provincie Limburg op 29 oktober 2009;
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 8;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets en latere wijzigingen;
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s en latere wijzigingen.

Achtergrondinformatie

Vervolg procedure:

  • Na het verlopen van de termijn van toezicht van de deputatie en het Gewest, waarbinnen deze gemeenteraadsbeslissing kan vernietigd en/of geschorst worden zal het besluit gepubliceerd worden in het staatsblad. 14 dagen na de publicatie zal het RUP in werking treden.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 42, ยง1 van het gemeentedecreet
<div> <p><strong>Artikel 42, &sect;1 van het gemeentedecreet</strong></p> <p>Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, bepaald in artikel 2.</p> </div>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de defintieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan nr. 224  “BlauweBoulevardOost” goed.