Gezien de meerkost dan initieel ingeschat tijdens de opmaak van de begroting 2019 werd er een aanpassing raming doorgevoerd opdat de inschatte meerkost van 14.000 euro kan worden opgevangen.
Dagverzorgingscentrum Banneux
Actie: 2019140198
Nummer raming: 2019171438
Budgetcode: 2019/6137020/ZRG/0954/DZ21/22
Bedrag: 48.000 euro
Actie: 2019140198
Nummer raming: 2019170200
Budgetcode: 2019/7050009/ZRG/0954/DZ21/22
Bedrag: 7.000 euro
Dagverzorgingscentrum Stadspark
Actie: 2019140383
Nummer raming: 2019171439
Budgetcode: 2019/6137020/ZRG/0954/DZ31/32
Bedrag: 33.000 euro
Actie: 2019140383
Nummer raming: 2019171440
Budgetcode: 2019/7050009/ZRG/0954/DZ31/32
Bedrag: 5.000 euro
De huidige kostprijs voor het aantal kilometer voor het vervoer is niet billijk en daarnaast dringt zich, door de forse stijging van de kost voor het inleggen van het vervoer door een externe firma, een aanpassing van de kostprijs op. Met het nieuwe voorstel van kostprijs willen de dagverzorgingscentra een rechtvaardige kostprijs voor de kilometers voor alle gebruikers bewerkstelligen en de kostprijs die het OCMW moet dragen behapbaar houden.
Er werden 5 scenario's geformuleerd. Het is aan het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn om de voorkeur uit te spreken. Het voorstel is om scenario 1 te weerhouden: gefaseerde prijsstijging met de eerste verhoging van 0,35 euro per kilometer tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden op 1 maart en de tweede verhoging van 1 euro per rit voor alle cliënten op 1 juni 2019.
24 JULI 2009 — Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling
voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers - Bijlage IX. — Dagverzorgingscentra
De dagverzorgingscentra HOGEVIJF campus Banneux en Stadspark bieden, op basis van een wettelijke verplichting, hun cliënten vervoer aan van en naar het dagverzorgingscentrum. Hiervoor werd een overeenkomst aangegaan met een externe vervoersfirma. De kostprijs van het vervoer bestaat uit:
- kostprijs voor de tijd (betaling rechtstreeks door cliënt via dienstencheques)
- kostprijs aantal kilometers (vervoerfirma factureert de effectief gereden aantal kilometers aan de dagverzorgingscentra, de dagverzorgingscentra vorderen een deel van de kosten terug bij de cliënt adhv 1 euro per rit. De resterende kost nemen de dagverzorgingscentra voor eigen rekening. Voor de periode maart 2017 - februari 2018 ging dit om 33.330,73 euro)
De kostprijs van dit vervoer werd geëvalueerd en daarbij werd vastgesteld dat de kostprijs voor het aantal kilometers verschilt per cliënt gezien een deel van de kosten door de cliënt zelf konden worden teruggevorderd bij de mutualiteit/zorgkas (voor de forfaitgerechtigden). Zo bleek dat cliënten die ver af woonden winst boekten met dit systeem.
Daarnaast werd er een nieuwe aanbesteding opgestart voor het vervoer door een externe firma. Er dienden 2 firma's een offerte in (zie punt vast bureau van 31/01/2019). Het voorstel is om de offerte van taxi Hendriks te weerhouden met de prijs van 0,60 euro/km vanuit het dagverzorgingscentrum (details hierover zijn terug te vinden in het gunningsdossier 2019_VB_00006). Deze prijszetting heeft echter tot gevolg dat de kostprijs voor de tijd en het aantal kilometers aanzienlijk zal stijgen. Op basis van gegevens van 2018 verwachten we een stijging van 67.000 euro naar 80.180 euro.
Er werd een denkoefening gehouden om tot een meer gepaste kostprijs te komen en dit rekening houdend met de aankomende wetgeving waarbij de dagverzorgingscentra de km-vergoeding van de mutualiteit/zorgkas in mindering zal moeten brengen van de verblijfsfactuur. De dagverzorgingscentra vorderen de tussenkomst dan rechtstreeks terug bij de zorgkas. Voorheen was het de cliënt die rechtstreeks de tussenkomst ging terugvorderen bij de mutualiteit.
Hieronder worden 5 scenario's voorgesteld over de wijze waarop er met deze prijsverhoging kunnen omgaan (details per voorstel zijn terug te vinden in de PowerPoint als bijlage toegevoegd):
Scenario 1: Gefaseerde prijsstijging met de eerste verhoging van 0,35 euro per kilometer tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden op 1 maart en de tweede verhoging van 1 euro per rit voor alle cliënten op 1 juni 2019.
Scenario 2: Eénmalige prijsstijging van 1euro per rit voor alle cliënten én 0,34euro/km tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden op 1 maart 2019.
Scenario 3: Gefaseerde prijsstijging in combinatie van afbouw 1 busje. Momenteel worden er 3 busjes ingezet, deze worden herleid naar 2, 1 busje per dagverzorgingscentrum.
Scenario 4: Volledige kost vervoer ten laste van het OCMW: geen prijs per rit voor de cliënt, de 0,35 euro per kilometer tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden behouden ze.
Scenario 5: Volledige kost vervoer ten laste van cliënt: het OCMW komt niet meer tussen in de vervoerskost, komt volledig bij de cliënt te liggen, de 0,35 euro per kilometer tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden behouden ze.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met scenario 1: gefaseerde prijsstijging met de eerste verhoging van 0,35 euro per kilometer tussen de woonplaats en het DVC voor de forfaitgerechtigden op 1 maart en de tweede verhoging van 1 euro per rit voor alle cliënten op 1 juni 2019.
Het gekozen scenario 1 en de becijferde motivatie wordt aangeleverd bij de prijzendienst van het Agentschap zorg en gezondheid.