Terug
Gepubliceerd op 27/06/2019

2019_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Veiligheid in de Spoorwegstraat

gemeenteraad
di 25/06/2019 - 20:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Michel Froidmont, Brigitte Smets, Ivo Belet, Karolien Mondelaers, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Derya Erdogan, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Bert Lambrechts, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Raf Martens, Bart Moors, Karolien Stevens, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Koen Deconinck

Afwezig

Habib El Ouakili, Tom Cox, Nele Kelchtermans, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2019_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Veiligheid in de Spoorwegstraat 2019_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Karolien Stevens: Veiligheid in de Spoorwegstraat

Motivering

Indiener(s)

Karolien Stevens

Gericht aan

Marc Schepers

Tijdstip van indienen

do 20/06/2019 - 07:40

Toelichting

Sinds oktober is de Spoorwegstraat een fietsstraat. De bedoeling hiervan is een veilige verbinding voor fietsers te maken vanaf de Grote Ring tot aan de Kleine Ring. Maar er zijn geregeld incidenten tussen fietsers, automobilisten en voetgangers in deze straat. Een auto reed onlangs nog in de gevel van een huis.

Omdat er zoveel klachten binnen kwamen, hebben wij een bevraging gedaan bij de inwoners van de Spoorwegstraat. We hebben een enquêteformulier opgemaakt met zeven open en gesloten vragen (over de problemen en de mogelijke oplossingen). 52 inwoners dit formulier ingevuld. En de resultaten zijn straf: 41 inwoners vinden dat de veiligheid in de straat niet verbeterd is, 47 inwoners vinden dat de regels van de fietsstraat niet gekend zijn en niet gerespecteerd worden en 35 inwoners vinden dat de markeringen niet duidelijk zijn.

Er is ook een structureel probleem: de Spoorwegstraat is erg lang. Het is ook een verbindingsweg tussen deelgemeenten en de stad. Als er een fietser onder de brug van de Grote Ring naar het centrum fietst, moet een auto gedurende heel de lange straat in de regel achter de fietser blijven hangen. Dat is voor de twee betrokkenen een ongemakkelijke en onveilige situatie. Bijgevolg wordt die regel ook zelden nageleefd. 

Mijn vragen:
1. Kan er voor het stuk tussen de fietsenstallingen aan het station en de Grote Ring onderzocht worden of er geen fietspad kan worden aangelegd? Aan de kant van het spoor. En de auto’s laten parkeren aan de andere kant van de straat? Het werkelijk smalle stuk tussen de ingang van het station en de Kleine Ring blijft dan een fietsstraat.
2. Kan er een betere communicatie zijn rond de regels en voorzien worden in een herhaalde en duidelijkere signalisatie?