Zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn moet er op ambtelijk niveau een systeem van klachtenbehandeling worden georganiseerd, dat maximaal onafhankelijk is van de diensten waarop de klachten betrekking hebben.
Het bestuursakkoord 2019-2024 vermeldt als volgt:
Klachten zijn voor ons niet louter ‘klachten’, maar een onuitputbare bron om beleid en bestuur te verbeteren. We werken aan de uitrol van een duidelijke procedure voor behandeling van meldingen en klachten en onderzoeken in hoeverre we hiervoor een ombudsman of klachtenmanager kunnen aanduiden.
Een kwaliteitsvol klachtenmanagement is een essentieel onderdeel van elke bestuursorganisatie en de burger moet een goede en betrouwbare dienstverlening krijgen.
Voor de omschrijving van het begrip “klacht” wordt de definiëring zoals toegepast in het Vlaams klachtendecreet, geldend voor de diensten van de Vlaamse regering en instellingen, gehanteerd.
Een reglement met de te volgen procedure wordt opgemaakt.
Klachten die niet ressorteren onder het reglement, signalen en meldingen worden eveneens opgevolgd en behandeld door de stedelijke administratie, maar niet binnen de contouren van dit reglement. Dit klachtenreglement kadert dus in een groter geheel van het correct afhandelen van alle meldingen.
Het personeel en het bestuur engageren zich om alle burgers een behoorlijke klachtenbehandeling te bieden met het oogmerk, waar nodig, de dienstverlening te optimaliseren.
Het decreet lokaal bestuur (DLB), meer bepaald de artikelen 40§1, 41-15°, 77, 78-13°, 302 en 303.
Art. 303§2 van het DLB bepaalt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hiervoor kunnen samenwerken.
De gemeenteraad keurt het klachtenreglement voor de huidige legislatuur goed.