Terug

2019_MO_00002 - Motie/voorstel tot beslissing van raadslid Frank Troosters: Aanpassing huishoudelijk reglement

gemeenteraad
di 26/02/2019 - 20:30 Raadzaal
Afgevoerd

Samenstelling

Aanwezig

Guido Fissette, Steven Vandeput, Marc Schepers, Lies Jans, Habib El Ouakili, Laurence Libert, Rik Dehollogne, Joske Dexters, Frank Dewael, Joost Venken, Brigitte Smets, Karolien Mondelaers, Derya Erdogan, Bert Lambrechts, Frank Troosters, Kim De Witte, Hans Similon, Silvie Nickmans, Stefan Hendrickx, Dymfna Meynen, Anne Caelen, Inge Hendrikx, Tom Cox, Raf Martens, Nele Kelchtermans, Bart Moors, Koen Ooms, Pinar Akbas, Dietrich Vandereyken, Carlo Gysens, Maryam Jamshid, Sophie Persoons, Koen Deconinck

Afwezig

Michel Froidmont, Ivo Belet, Tom Vandeput, Kevin Schouterden, Peter Liefsoens, Pieter Cuppens, Lut Creemers, Gerald Corthouts, Karolien Stevens, Joost Laureys, Peter Vanaken

Secretaris

Koen Deconinck

Voorzitter

Guido Fissette
2019_MO_00002 - Motie/voorstel tot beslissing van raadslid Frank Troosters: Aanpassing huishoudelijk reglement 2019_MO_00002 - Motie/voorstel tot beslissing van raadslid Frank Troosters: Aanpassing huishoudelijk reglement

Motivering

Indiener(s)

Frank Troosters

Gericht aan

Guido Fissette

Tijdstip van indienen

do 21/02/2019 - 08:42

Toelichting

Toelichting: Er is een nieuwe legislatuur met een nieuwe bestuursploeg en een nieuwe samenstelling van de gemeenteraad van start gegaan. Bovendien verhuisde de stadsadministratie naar het nieuwe stadskantoor op een nieuwe locatie. Daarom voorstel om volgende aanpassingen in het huishoudelijke reglement op te nemen.

Voorstel:
Art. 14. - Schriftelijke vragen
§1. Deze vragen moeten schriftelijk worden ingediend (bij voorkeur per mail) naar de gemeentesecretaris en het secretariaat (secretariaat@hasselt.be).
Ze kunnen eveneens per brief worden verstuurd aan het college van burgemeester en schepenen op het adres Groenplein 1 te Hasselt. vervangen door Limburgplein 1 te Hasselt
§2. Het antwoord wordt binnen een termijn van 30 kalenderdagen, ingaand de dag na deze van de ontvangst van de vraag, schriftelijk gegeven.
§3. Schriftelijke vragen die worden ingediend na 15 juni en voor 15 augustus worden beantwoord binnen een termijn van 45 kalenderdagen.

Art. 40. - § 1. - De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris opgesteld overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet.
§ 2. - De notulen van de vorige vergadering zijn, behalve in spoedeisende gevallen, ten minste acht dagen voor de vergadering op het gemeentesecretariaat en digitaal ter beschikking van de raadsleden die er kennis willen van nemen.
§ 3. - Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de gemeentesecretaris. In het geval de gemeenteraad bij spoedeisendheid werd samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
§ 4. - Zo dikwijls als de raad het wenst, worden de notulen geheel of gedeeltelijk staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de secretaris ondertekend.