We hebben een groeiend probleem van mobiliteit in onze stad: opstoppingen, fijn stof, CO2-uitstoot en gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers. De auto’s nemen toe en tegelijkertijd rijden er - paradoxaal genoeg - heel wat bussen leeg rond.
Er was een tijd dat de bussen vol zaten in Hasselt. Je kon er op en af springen wanneer je maar wilde. Er waren geen tickets, er was geen controle. Het was een charmeoffensief naar de reiziger die zijn auto thuis liet staan. Ondertussen zijn er 20 Europese steden die gratis openbaar vervoer organiseren.
In september vorig jaar heeft Duinkerke het openbaar vervoer gratis gemaakt. Op korte tijd hebben zij 50 procent meer reizigers. Begin dit jaar kondigde het Groothertogdom Luxemburg aan dat zij het openbaar vervoer gratis zal maken op heel haar grondgebied.
Uit onderzoek in Gent blijkt dat gratis openbaar vervoer 11 miljoen euro zou kosten, dat is iets meer dan 1 procent van het budget van de stad of één derde van de opbrengst van de parkeermeters (30 miljoen). Het cijfer van 11 miljoen werd bevestigd door De Lijn.
Mijn vraag: kan u een onafhankelijk onderzoeksbureau laten berekenen wat de kost zou zijn van gratis bussen in Hasselt?